Przedsiębiorczość
Mazowsze przedsiębiorcze
2011.12.27 13:35 , aktualizacja: 2012.01.02 14:56
Autor: na podst. mat. z Kancelarii Marszałka oprac. Iwona Dybowska, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
- „Internet dla Mazowsza” to...
- Konferencja Kolei Dużych...
- Razem na rzecz środowiska
- III Forum Regionów Rosji i...
- III Forum Regionów Rosji i...
- Dni Europy w Paryżu
- Ponad 3 mln zł...
- Spotkanie przedstawicieli...
Co charakteryzuje województwo mazowieckie? Dynamiczny rozwój, energiczne reagowanie na potrzeby rynku, perspektywiczne myślenie, planowanie oparte na społecznym dialogu i tworzenie warunków sprzyjających postępowi. Tytuł Samorządu Zrównoważonego Rozwoju 2011 nie tylko zobowiązuje, ale też potwierdza konkurencyjność regionu i zachęca do lokowania właśnie tutaj biznesowego kapitału.
Jesteśmy krajowym liderem
Każdego roku pracownicy Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej ogłaszają Ranking Zrównoważonego Rozwoju Jednostek Samorządu Terytorialnego. Celem porównania jest analiza głównych czynników postępu, ocena efektywności działania oraz prezentacja jednostek najlepiej rozwiniętych. Ranking bazuje na niezależnych danych GUS, a jego wynik odzwierciedla, w sposób wiarygodny i przekrojowy, ogólny rozwój wszystkich polskich samorządów. W bieżącym roku pozycję krajowego lidera w kategorii województw zajęło województwo mazowieckie. Warto podtrzymać tę tendencję, bo region, który wypracuje własną, rozpoznawalną markę przyciąga inwestorów i gospodarczo rozkwita.
Sytuacje trudne? Podejmujemy wyzwania!
Stawiamy na partnerstwo – w skali lokalnej i międzyregionalnej. Dialog jest czasem trudnym, ale zawsze wart wysiłku. Dziś nabiera szczególnego znaczenia, bo przed województwem stoi wiele wyzwań. Jednym z największych jest obecnie „janosikowe”. Już w 2006 r. postulowano, że Mazowsze nie powinno być „karane” za efektywny rozwój, a część wpływów, które wpłaca na rzecz najbiedniejszych województw, mogłoby przeznaczyć na wyrównywanie wewnętrznych dysproporcji. W budżecie województwa na 2009 r. aż 27 proc. wydatków stanowiło „janosikowe”. W 2010 r. Mazowsze musiało oddać ponad 50 proc. dochodów na rzecz gorzej rozwijających się regionów. Wobec tak krzywdzącego bilansu marszałek zaskarżył „janosikowe” do Trybunału Konstytucyjnego. Mazowszanie przyłączyli się do inicjatywy. W ramach społecznej akcji „Stop janosikowe” zebrano w 2011 r. ponad 155 tys. podpisów. 9 sierpnia obywatelski projekt ustawy o zmianie warunków naliczania „janosikowego” złożono w Sejmie RP. Debata nad właściwym rozumieniem sprawiedliwego gospodarowania ogólnokrajowymi pieniędzmi wciąż pozostaje otwarta. Do pracy mobilizują także zapisy strategii „Europa 2020” oraz dążenie do zakwalifikowania Mazowsza do grupy tzw. regionów przejściowych w kolejnej perspektywie programowania.
Region realnego sukcesu, modernizacji i dobrobytu
Mazowszanie wiedzą, że działać trzeba systemowo, rzetelnie i spójnie. Od atrakcyjności lokalnych gospodarek oraz umiejętności współpracy zależy przecież przyszłość ogólnokrajowych przedsięwzięć technologicznych. Wielką otwartą platformą innowacyjną jest dziś Internet. Funkcjonowanie w sieci stało się absolutną koniecznością, otwierającą szansę przed ambitnymi przedsiębiorcami. Trzy projekty: „Internet dla Mazowsza”, „Rozwój e-usług i ich dostępu dla obywateli w ramach Mazowieckiej Sieci Społeczeństwa Informacyjnego „M@zowszanie” oraz „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa” otrzymają dofinansowanie na poziomie 400 mln zł (całkowita wartość projektów to blisko 580 mln zł). Dzięki wybudowanej sieci światłowodowej 90 proc. Mazowszan oraz 100 proc. przedsiębiorstw i podmiotów publicznych z regionu zyska dostęp do usług teleinformatycznych świadczonych drogą elektroniczną. Prorozwojowego znaczenia przedsięwzięć nie da się ocenić – wirtualna rzeczywistość to skarbnica wskazówek i pomysłów na biznes.
Co mamy? Co jest trendem na świecie? Na którą branżę postawić?
Kreatywne koncepcje trzeba jednak zweryfikować, a najlepiej zrobić to poprzez indywidualne rozmowy, negocjacje ofert i bezpośrednie omawianie warunków ewentualnej współpracy. Samorząd Województwa Mazowieckiego koordynuje działania w tym zakresie i stara się zapewnić środki na efektywną autopromocję. Tylko w 2011 r. byliśmy na Targach Real Vienna w Austrii, Real Expo w Monachium, Berlińskich Targach Turystycznych ITB, Targach MIPIM w Cann. Każdy wyjazd to szansa na zaprezentowanie własnych walorów, zachęcenie do wizyty w regionie i możliwość zaobserwowania ogólnoświatowych trendów. Nie bez znaczenia jest też organizowanie konferencji promujących potencjał inwestycyjny Mazowsza czy udział w negocjacjach z zagranicznymi kontrahentami. Do udziału w spotkaniach „Mazowsze – Energia i Środowisko”, „Tarnobrzeska Specjalna Strefa Ekonomiczna w Węgrowie – korzyści dla inwestorów”, „Pomocna dłoń dla przedsiębiorców”, „Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu”, „Biznes bez granic” zapraszani byli także zagraniczni inwestorzy, którzy odkrywali tajniki prowadzenia udanego i rentownego interesu w rodzimych krajach. Dużą pomocą dla mazowieckich przedsiębiorców okazały się równiż cykliczne spotkania informacyjne dotyczące branży IT (w tym sektora IT na rynku amerykańskim), branży meblarskiej, mięsnej oraz rolno-spożywczej. Służyły one prezentacji specyfiki zagranicznych rynków, dyskusji nad perspektywami rozwoju działalności i możliwościami adaptacji polskiej oferty do zagranicznych rynków.
Mamy już doświadczenie!
Ekspansywnie wkraczamy na zagraniczne rynki, bo biznes i technologia – dziś nie znają już granic. Z misji gospodarczej do Kazachstanu czy Arabii Saudyjskiej mazowieccy przedsiębiorcy wrócili bogatsi nie tylko o wiedzę na temat tamtejszego rynku. I choć rozwinięcie stabilnych relacji handlowych jest procesem długim, warto podjąć ten trud. Trzeba znaleźć wspólny interes, wyznaczyć długofalowe cele i stworzyć okazję do rozmów.
COIE służy pomocą
Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów działa na Mazowszu już od 2007 r. w strukturach Agencji Rozwoju Mazowsza S.A. Z roku na rok jest coraz bardziej aktywne i skuteczne w realizacji powierzonych zadań. Obsługuje polskich i zagranicznych przedsiębiorców w zakresie administrowania bazą regionalnych ofert oraz przygotowywania projektów inwestycyjnych. Promuje Mazowsze, mazowieckie marki, produkty i przedsiębiorców podczas targów, konferencji czy międzynarodowych imprez o charakterze gospodarczym. Jest swojego rodzaju, połączoną z bazą danych producentów-eksporterów, platformą komunikacyjną służącą wymianie informacji pomiędzy sprzedającymi i kupującymi.
Liczy się pomysł
Eliminowane są sytuacje, w których niewystarczający poziom współpracy pomiędzy sferą nauki i biznesu powodowałby spowolnienie rozwoju. Przystępując do Polskiego Konsorcjum Bioregionów, Mazowsze znalazło się w gronie siedmiu województw, które chcą zjednoczyć siły w pracy na rzecz wspólnej promocji, przyciągania inwestorów i pozyskiwania środków na przedsięwzięcia związane z bio- i nanotechnologią. Perspektywa wzajemnych korzyści daje impuls do doskonalenia rodzimego rynku, zwłaszcza w kwestii aktywności naukowej.
„Mazowsze – promocja gospodarcza serca Polski”…
…to projekt kluczowy realizowany w ramach RPO WM 2007-2013, którego celem jest wypromowanie województwa jako regionu przyjaznego dla przedsiębiorców nowych technologii. Ma to zapewnić miejsce w czołówce gospodarczych liderów na rynku krajowym, europejskim i światowym. Zgodnie z założeniami stawiamy na konkurencyjność i jesteśmy przychylni inwestorom działającym w branży IT. Województwo wykorzystuje wszelkie możliwości, by wygospodarować środki na nowoczesne technologie. Jednak by innowacje były odpowiedzią na realne potrzeby rynku, z programów pomocowych powinni korzystać wszyscy. Każde osiągnięcie na tym polu nie tylko cieszy, ale faktycznie jest doceniane i promowane na możliwie szeroką skalę. Różnorodność i wielokulturowość stają się walorem Mazowsza, rosnąca świadomość obywatelska – motorem postępu, a rozwijająca się przedsiębiorczość – świadczy o tętniącym życiu i jest niepodważalnym argumentem, że tu bije serce Polski.
Liczba wyświetleń: 1003
Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.