Infrastruktura komunikacyjna
Mazowieckimi drogami coraz wygodniej i bezpieczniej
2013.01.07 12:30 , aktualizacja: 2013.01.11 09:31
Autor: na podst. mat. z Departamentów Nieruchomości i Infrastruktury oraz Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich, MZDW, MJWPU, MPL Warszawa/Modlin sp. z o.o., Wprowadzenie: Iwona Dybowska
Pod względem gęstości sieci dróg Polska jest europejskim średniakiem. Centralne miejsce w rankingach nie należy do chwalebnych – niektóre państwa mają nawet trzykrotnie lepiej rozbudowaną sieć drogową. Jeśli chodzi o przepustowość – plasujemy się w europejskim ogonku. Wciąż pokutuje brak sieci autostrad i dróg ekspresowych.
To z kolei powoduje pojawianie się na drogach lokalnych coraz większej liczby aut. W kwestii tonażu przewożonych towarów jesteśmy w pierwszej piątce. Nic więc dziwnego, że drogi są niszczone, a prawie połowa z nich jest w niezadowalającym stanie technicznym. Statystyki nie napawają optymizmem, ale możemy już mówić o pewnej poprawie krajowej infrastruktury komunikacyjnej, również na Mazowszu.
Unijne środki na drogi
Fundusze unijne wciąż okazują się dużym wsparciem dla Mazowsza. W ramach RPO WM 2007-2013[1] udało się podpisać w 2012 r. jedenaście umów dotyczących finansowania infrastruktury drogowej w regionie. Przebudowanych i wyremontowanych zostanie łącznie 71 km dróg gminnych i 1 km dróg powiatowych. Planowane jest wykonanie m.in. robót ziemnych wraz z pomiarowymi, koryta drogi, profilowania i zagęszczania podłoża pod warstwy konstrukcyjne oraz wyrównanie istniejącej podbudowy. Powstaną drogi o twardej nawierzchni, spełniające wszelkie normy i standardy. Dzięki projektom usprawniony zostanie ruch na modernizowanych drogach, a przede wszystkim zwiększy się bezpieczeństwo na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi i wojewódzkimi. Wartość planowanych przedsięwzięć wynosi blisko 40 mln zł, z czego dotacja unijna to około 28,8 mln zł. Na Mazowszu prowadzone są ponadto prace rozpoczęte w ubiegłych latach – w sumie 37 inwestycji dofinansowanych w ramach RPO WM 2007-2013. Dzięki temu w 2012 r. województwo zyskało już 645 km dróg, a po finalizacji kolejnych prac stan ten wyniesie odpowiednio 1033 km. Ponadto w roku 2012 Zarząd Województwa Mazowieckiego rozdysponował kwotę 8,65 mln zł tytułem dotacji ze środków związanych z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych. Kwota ta w całości została przeznaczona na zadania związane z budową i modernizacją dróg dojazdowych do gruntów rolnych.
Bezpiecznie lokalnie i regionalnie
Zadania z zakresu utrzymania, remontów oraz przebudowy dróg wojewódzkich powierzone zostały Mazowieckiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich, finansowanemu ze środków samorządu Mazowsza. Jednostka odpowiada za 125 odcinków dróg (o długości od 120 m do 91,5 km), które tworzą spójną sieć łączącą trasy o znaczeniu krajowym z poszczególnymi regionami. W 2012 r. na 57 odcinkach wykonano remonty, a łączna długość zmodernizowanych szlaków przekroczyła 78 km. Ważnymi elementami infrastruktury drogowej są również obiekty mostowe. W systemie „projektuj i buduj” odbudowano most na Bzurze (pow. sochaczewski), w Biskupicach (pow. płocki), Jaktorowie (pow. grodziski) oraz dwa obiekty w Jedlni Letnisko (pow. radomski). Łączny koszt tych inwestycji przekroczył 25 mln zł. Rozpoczęto też roboty m.in. na drodze 580 Leszno-Kampinos na odcinku ponad 10 km oraz na drodze 727 Klwów-Przysucha. Łącznie w 2012 r. na remonty i przebudowy dróg ze środków własnych samorządu województwa przeznaczono ponad 185,5 mln zł. Trzy przedsięwzięcia znalazły się także na liście inwestycji dofinansowanych w ramach RPO WM 2007-2013. Koszt przebudowy całej długości drogi wojewódzkiej nr 617 relacji Przasnysz-Ciechanów, rozbudowy drogi nr 724 relacji Warszawa-Góra Kalwaria wraz z przebudową mostu przez rzekę Jeziorkę w Konstancinie-Jeziornie oraz modernizacji drogi nr 637 relacji Warszawa-Węgrów to w sumie ponad 241,6 mln zł. Wartość dofinansowania wynosi blisko 220 mln zł.
Drugie lotnisko dla Warszawy i Modlina
Komunikacja lotnicza to szybki i swobodny przepływ osób, usług oraz towarów. Ich śladem podąża również kapitał. Nowe inwestycje kreują miejsca pracy i pomnażają dochody, dynamizując gospodarkę regionalną i krajową. Kiedy 15 lipca 2012 r. uruchamiano lotnisko w Modlinie, nikt nie przypuszczał, że tak szybko osiągnie ono sukces operacyjny. W ciągu niecałych 5 miesięcy działania lotnisko obsłużyło prawie 900 tys. pasażerów i ponad 6300 operacji lotniczych. Linie lotnicze oferują pasażerom loty z Modlina do 24 miast i 27 portów lotniczych w 11 państwach Europy: Hiszpania (Barcelona), Włochy (Bolonia, Mediolan, Rzym), Szwecja (Sztokholm, Goteborg, Malme), Anglia (Bristol, Manchester, East Midlands, Glasgow, Liverpool, Londyn, Doncaster), Francja (Grenoble, Paryż), Norwegii (Oslo), Węgry (Budapeszt), Holandia (Eindhoven), Irlandia (Cork, Dublin), Niemcy (Frankfurt, Dusseldorf), Belgia (Bruksela). Już od kwietnia br. podróżni będą mogli polecieć na 6 nowych trasach, ogłoszonych przez linie lotnicze Ryanair: Trapani, Pisa i Bari (Włochy), Majorka (Hiszpania), Marsylia (Francja) oraz do Chania (Grecja). Pojawią się też samoloty charterowe. Lotnisko dysponuje drogą startową o długości 2500 m. Może obsługiwać samoloty kodu referencyjnego C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737. Terminal pasażerski ma ponad 12 tys. m2 powierzchni. Do dyspozycji pasażerów oddano: 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, 4 stanowiska do kontroli bezpieczeństwa, 10 punktów kontroli paszportowej. Podróżni mogą korzystać z czterech niezależnych poczekalni odlotowych z czterema oddzielnymi wyjściami. Na Lotnisko Warszawa/Modlin można dojechać Kolejami Mazowieckimi i specjalnym autobusem przewożącym pasażerów pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska. Do obsługi pasażerów pomiędzy stacją Modlin a Warszawą przygotowano szesnaście nowoczesnych pociągów typu Elf [2]. W każdym z pojazdów znajduje się prawie 190 miejsc siedzących. Zamontowano też dodatkowe półki na bagaż i wygodne fotele pasażerskie. Elfy są klimatyzowane, objęte monitoringiem, wyposażone w nowoczesne toalety, a przede wszystkim dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z małymi dziećmi (posiadają przewijaki dla niemowląt oraz windy).
Modlin w liczbach
Planowana całkowita wartość projektu: 454 006 475,90 zł
Wydatki kwalifikowane (ogółem): 218 979 470,81 zł
Intensywność pomocy (ogółem): 74,68%
Wkład wspólnotowy (EFRR): 149 044 016,88 zł
Budżet państwa: 14 489 042,48 zł
Środki własne spółki: 289 511 416,54 zł
Wzbogacamy mazowiecki tabor
Zastąpienie starego taboru nowoczesnymi składami, modernizacja linii kolejowej, skrócenie czasu podróżowania, większy komfort i bezpieczeństwo podróżnych – to główne założenia rozpoczętej w 2010 r. kompleksowej modernizacji systemu komunikacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rok 2012 to ważny okres w realizacji przyjętych założeń – udało się m. in. podpisać umowę na dofinansowanie zakupu 14 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Całkowita wartość projektu to ponad 284,2 mln zł, a wartość unijnego wsparcia przekroczyła 109,6 mln zł. Pojazdy dostarczono już do przewoźnika. To przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Wnętrza maszyn są przestronne, klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, matek z małymi dziećmi oraz turystów podróżujących z jednośladami. Obniżona podłoga pociągów ułatwia wsiadanie i wysiadanie. W wagonach zamontowano też automaty biletowe i kasowniki elektroniczne. Pociągi jeżdżą na wszystkich liniach WKD – od dworca Warszawa Śródmieście przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka. Rozpoczęto także realizację projektu Warszawskiej Kolei Dojazdowej, współfinansowanego w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Jego całkowity koszt to 124,7 mln zł, z czego 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków programu. Inwestycja obejmie budowę na linii WKD nowoczesnego Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu oraz zakup kolejnych sześciu, spełniających najwyższe parametry techniczne, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na regionalne tory wjechały też dwa kolejne nowoczesne autobusy szynowe. W barwach Kolei Mazowieckich będą one kursowały na trasie Nasielsk–Sierpc–Płock–Kutno. Koszt zakupu dwóch pojazdów to 13,5 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego (6,2 mln zł) oraz rezerwy celowej budżetu państwa (7,3 mln zł). Ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne szynobusy mogą być też wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych, np. na linii do Ostrołęki. W każdym pojeździe jest 68 miejsc siedzących. Wyposażone zostały w klimatyzację, zamknięty system WC, monitoring. W autobusach szynowych zamontowane zostały przewijaki dla niemowląt, a także stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dodatkowo zamontowano kamery pełniące funkcję lusterek bocznych, kamery czołowe oraz wbudowano system zliczania pasażerów, GPS i czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty znajduje się też system umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Kolejny parking P&R
Efektem prac prowadzonych w 2012 r. jest również podpisanie porozumienia dotyczącego budowy, w podwarszawskim Błoniu, parkingu w systemie „Parkuj i Jedź” („Park & Ride”). Koszt inwestycji to około 2 mln zł, z czego 1 mln zł pochodzi z budżetu województwa mazowieckiego. W obiekcie znajdzie się 150 miejsc dla samochodów osobowych oraz dodatkowych 10 – na rowery. System P&R stanowi integralną część kolejowego transportu pasażerskiego. Oferta skierowana jest do tych pasażerów KM, a także klientów innych przewoźników, którzy mieszkają w pewnym oddaleniu od stacji kolejowej, ale nie chcą rezygnować z wygodnego, ekologicznego i szybkiego transportu, jakim jest kolej. Spośród 40 planowanych na Mazowszu parkingów otwarto już osiem – w Żyrardowie, Celestynowie, Siedlacach, Ożarowie Mazowieckim, Brwinowie, Teresinie, Radomiu oraz Mińsku Mazowieckim.
Czemu to służy?
Każdy kilometr wyremontowanej drogi, nowoczesne pociągi, sprawna komunikacja nie powinny być rozpatrywane wyłącznie przez pryzmat wygody podróżujących. Spójne skomunikowanie ze sobą poszczególnych miejscowości ma strategiczne znaczenie dla przyszłości całego regionu. Oszczędność na kosztach transportu i magazynowania, możliwość wychodzenia ze sprzedażą poza lokalne rynki, szybsze rozprzestrzenianie wiedzy, płynna migracja pracowników do bardziej wydajnych sektorów czy poszerzenie możliwości zyskownego lokowania kapitału – to zaledwie kilka gospodarczych korzyści, które każdego roku mobilizują Zarząd Województwa Mazowieckiego do poszukiwania środków na rozwój infrastruktury komunikacyjnej.
[1]Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego, Priorytet III Regionalny system transportowy, Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa (drogi gminne i powiatowe).
[2]Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, Priorytet VII Transport przyjazny środowisku, Działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitarnych, wartość dofinansowania: blisko 183 mln zł.
Liczba wyświetleń: 817
Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.