Z serca Polski nr 7/17
Wukadką przez ogrody
2017.06.13 14:00 , aktualizacja: 2017.06.14 11:13
Autor: Urszula Sabak-Gąska, Wprowadzenie: Agnieszka Bogucka
Pociągi WKD kojarzymy z codziennymi dojazdami do pracy lub szkoły. Mogą nas również zawieźć do miejsc, w których odpoczniemy i zrelaksujemy się, zwiedzając malownicze tereny – Milanówka, Komorowa i Podkowy Leśnej.
Jedna trasa – wiele możliwości
Podróż linią WKD to dobra okazja do odwiedzenia instytucji kulturalnych1, ale także do wyjazdów rekreacyjnych. Wycieczki takie pozwalają odkryć ciekawą historię miejscowości położonych wzdłuż trasy. Klimat zachęca do wybrania się z rodziną czy przyjaciółmi na spacer, wyprawę rowerową, jogging, nordic walking lub do skorzystania z oferty klubów jeździeckich w Komorowie, Kaniach Helenowskich i Podkowie Leśnej, gdzie można pojeździć bryczką lub rozpocząć naukę jazdy konnej.
W „małym Londynie”
Wycieczkę zacznijmy od miasta-ogrodu leżącego najdalej od Warszawy, czyli Milanówka. Od początku swego istnienia (przełom XIX i XX w.) był on przede wszystkim miejscem wypoczynku zamożnych mieszkańców stolicy, stawiających tu wystawne domy letniskowe. Najsłynniejszym bywalcem Milanówka z pierwszych lat był Bolesław Prus. Natomiast stałym mieszkańcem miasteczka był m.in. rzeźbiarz Jan Szczepkowski. Doprowadzenie w 1936 r. do Milanówka linii Elektrycznej Kolei Dojazdowej i elektryfikacja PKP, miały duży wpływ na dalszy rozwój miejscowości.
W czasie II wojny światowej w kościele św. Jadwigi w Milanówku przechowywano urnę z sercem Fryderyka Chopina. W czasie powstania warszawskiego do miasteczka przeniosły się najważniejsze organy Polskiego Państwa Podziemnego, dzięki czemu zyskało ono przydomek „małego Londynu”2.
Przystanek Komorów
To miasto-ogród powstało z inicjatywy właściciela terenu Józefa Markowicza, na obszarze ograniczonym istniejącymi do dziś ulicami: Marii Dąbrowskiej, Norwida, Okrężną, Granicką, Nowowiejską, Harcerską, Matejki oraz Aleją Starych Lip. Wybór majątku Komorów, jako miejsca pod przyszłe miasto-ogród, nie był przypadkowy – od 1927 r. funkcjonowała tu Elektryczna Kolej Dojazdowa, która zapewniała dogodny dojazd do centrum stolicy.
W czasie zawirowań wojennych w Komorowie ukrywała się warszawska inteligencja, a w okolicznych lasach odbywały się szkolenia partyzantów. Po wojnie majątek znacjonalizowano. W 1956 r. w Komorowie osiedliła się Maria Dąbrowska – dziś w willi pisarki działa biblioteka3.
W mieście inteligencji i urzędników
Przejeżdżając przez Podkowę Leśną, możemy wysiąść na jednym z trzech przystanków WKD. Tereny tego miasta- -ogrodu należały kiedyś do Stanisława Lilpopa – przemysłowca, udziałowca spółki „Siła i Światło” oraz uzdolnionego fotografika. O tym, że powstanie Podkowy Leśnej jest związane bezpośrednio z budową Elektrycznej Kolei Dojazdowej, przypomina dziś układ ulic wokół dworca kolejowego. Miasto było kojarzone jako miejsce zamieszkania wyższych urzędników i inteligencji. W 1981 r. wpisano je do rejestru zabytków. W obrębie miasta występują elementy starodrzewu, trzy rezerwaty przyrody, wiele pomników przyrody, a także pięknych przedwojennych willi.
W Stawisku – ośrodku artystyczno-kulturalnym lat 30. XX w. gościli znani twórcy tamtej epoki, m.in: Julian Tuwim i Antoni Słonimski. Podczas II wojny światowej Stawisko, odizolowane od innych miejscowości, stało się schronieniem dla wielu twórców. Mieszkali tutaj m.in. Jarosław Iwaszkiewicz oraz czasowo Czesław Miłosz i Krzysztof Kamil Baczyński4.
1 Pisaliśmy o tym w październikowej „Kronice Mazowieckiej” z 2016 r.
2 Źródło: www.milanowek.pl
3 Źródło: www.pl.wikipedia.org; www.komorow.net
4 Źródło: www.pl.wikipedia.org; www.podkowalesna.pl
Liczba wyświetleń: 111
powrót