Z serca Polski nr 7/17
SOS PRM
...czyli jak pomóc niepełnosprawnym pasażerom na lotnisku.
O czym mowa?
PRM (ang. Passengers with Reduced Mobility) oznacza, w języku lotniczym, każdą osobę, która ma ograniczone możliwości poruszania się podczas korzystania z transportu. Mówimy tu o niepełnosprawności fizycznej (zmysłowej, ruchowej; trwałej, przejściowej), upośledzeniu lub niepełnosprawności umysłowej bądź każdej innej. Termin ten obejmuje również osoby w podeszłym wieku, których sytuacja wymaga specjalnej uwagi czy usług dostosowanych do ich potrzeb.
Jak to działa?
Pasażer PRM zgłasza potrzebę asysty do przewoźnika lub biura podróży, dokonując rezerwacji lub kupując bilet, najpóźniej 48 godz. przed wylotem. Możliwe jest również zgłoszenie potrzebnej asysty bezpośrednio do pracowników portu lotniczego Warszawa/Modlin: mailowo (prmwmi@lsas.aero), telefonicznie (+48 22 206 95 51, +48 783 925 647) lub osobiście po przybyciu na lotnisko.
Służą do tego dwa słupki informacyjne SOS/PRM zamontowane przy wejściach do hali wylotów. Personel lotniska Warszawa/Modlin, który zapewnia asystę PRM, jest odpowiednio przeszkolony i podlega okresowym sprawdzianom. Punkt przyjmowania zgłoszeń dotyczących przybycia na lotnisko niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej jest zlokalizowany w ogólnodostępnej części terminala, w kasie poboru opłaty biletowej oznaczonej logo LS Airport Services (w rogu hali po lewej stronie od stanowisk check-in). Do dyspozycji osób niepełnosprawnych lotnisko wyznaczyło również specjalne miejsca parkingowe, zlokalizowane najbliżej terminala pasażerskiego.
A bramki?
Kontroli bezpieczeństwa musi być poddany każdy pasażer. Dotyczy to również osób niepełnosprawnych czy o ograniczonej sprawności ruchowej. W ich przypadku, specjalnie do tego przeszkolony operator kontroli bezpieczeństwa, zapewnia zindywidualizowaną formę procedury. Podczas kontroli uwzględniany jest stopień i rodzaj niepełnosprawności. Zdarza się, że dbając o prywatność i komfort, proponuje się przeprowadzenie tych czynności w pomieszczeniu do kontroli indywidualnej.
Ze względów bezpieczeństwa sprawdza się również sprzęt umożliwiający poruszanie się osobie z dysfunkcjami, zgodnie z przepisami dotyczącymi lotnictwa cywilnego. Współpraca z operatorami kontroli bezpieczeństwa oraz informowanie na temat niepełnosprawności pomoże uniknąć nieporozumień oraz sprawi, że kontrola przebiegnie sprawnie.
Ile kosztuje?
Obsługa dotyczy zarówno pasażerów wylatujących, jak i przylatujących na lotnisko Warszawa/Modlin. Osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej sprawności ruchowej mają w podróży lotniczej takie same prawa jak wszyscy pasażerowie i nie ponoszą dodatkowych kosztów za uzyskaną pomoc.
Liczba wyświetleń: 184
powrót