Z serca Polski nr 11/17

CARLESS na dojazd do miasta

2017.11.14 11:40 , aktualizacja: 2017.11.14 13:27

Autor: Żaneta Latarowska (Mazowiecka Agencja Energetyczna), Wprowadzenie: Paweł Burlewicz

Autobus opisany jako hybrydowy na ulicy miasta Autobus elektryczny lub...

Transport jest kluczowy – każdy musi dojechać do pracy lub szkoły, przewieźć towary czy wyjechać na urlop. Ważne, by minimalizować negatywny wpływ podróży na środowisko. Zadba o to CARLESS.

 

Uciążliwość transportu dla natury wynika przede wszystkim z wykorzystania pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi.  Podstawowe działania, aby temu zaradzić, to przejście na pojazdy elektryczne, efektywniejsza komunikacja publiczna i zwiększenie popularności wspólnych przewozów.

 

Właśnie w tym pomóc ma nowa propozycja Mazowieckiej Agencji Energetycznej o akronimie CARLESS, czyli CollaborAtive peri-uRban mobiLity for Environmental SuStainability (Współpraca w zakresie mobilności miejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju). To nowy projekt, złożony do programu InterregEurope. Pomysł ma sprzyjać polityce regionalnej dotyczącej niskoemisyjnej i energooszczędnej mobilności w obszarach podmiejskich.

 

Pracują gdzie indziej niż mieszkają

Około 65 proc. obywateli UE mieszka na obszarach wiejskich i podmiejskich, a bardzo duża część z nich dojeżdża do pracy w mieście. Odległości, które codziennie pokonują, są duże, a system transportu zbiorowego na tych obszarach mniej rozwinięty i mniej popularny niż w miastach. Dlatego zmiany są niezwykle istotne dla poprawienia gospodarki niskoemisyjnej w regionach UE.

 

CARLESS za fundamentalny cel stawia sobie doprowadzenie do zmiany zarządzania i strategicznego planowania połączeń dla mieszkańców obszarów podmiejskich z głównymi węzłami miejskimi w systemie transportu zbiorowego.

 

Strategicznym działaniem MAE w projekcie będzie: wspieranie gmin w tworzeniu i wdrażaniu planów zmieniających aktualny system transportu, promowanie transportu niskoemisyjnego oraz aktywne wpływanie na zmiany w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Mazowieckiego przy zadaniach dotyczących transportu i elektromobilności.

 

Oni tworzą projekt Carless

Konsorcjum projektu zawiązali: Uniwersytet w Dalarnie (Szwecja), Rada Rozwoju Regionalnego Dalarna (Szwecja), Izba Handlowa Cremona (Włochy), IGEMO – Międzygminne stowarzyszenie na rzecz rozwoju obszaru Mechelen i jego okolic (Belgia), Stowarzyszenie Gmin Regionu Ribera Alta (Hiszpania) oraz reprezentanci naszego regionu: Mazowiecka Agencja Energetyczna oraz Instytut Maszyn Przepływowych PAN – Centrum Badawcze Konwersja Energii i Źródła Odnawialne w Jabłonnej.

 

--------------

CARLESS W LICZBACH

48 miesięcy ma trwać projekt CARLESS, dzięki któremu osobom dojeżdżającym do dużych miast łatwiej będzie tam dotrzeć

10 proc. mniej emisji CO2 to jeden z finalnych efektów działań, jakie ma przynieść CARLESS

160 autobusów elektrycznych ma zamiar kupić Warszawa w ciągu 3 lat. W miastach łatwiej o szybką zmianę proekologiczną

 

 

Liczba wyświetleń: 90

powrót