Z regionu

Jubileuszowe Oratorium w Siedlcach

2007.01.10 00:00

Autor: Administrator, Wprowadzenie: JakubWojna

W niedzielę, 7 stycznia br. w siedleckiej Katedrze koncertem muzyki klasycznej zainaugurowane zostały obchody 460 – lecia Miasta Siedlce. W programie zaprezentowano Oratorium na Boże Narodzenie op.12 francuskiego romantyka Camille Saint-Saensa (1835-1921).

W tym roku mija 460 lat od czasu, gdy król Zygmunt I zwany Starym wydał przywilej zezwalający na lokowanie miasta na części gruntów wsi Siedlce. W ten sposób dał on szansę rozwoju Siedlcom, jednej z wielu miejscowości leżących na pograniczu Litwy i Korony. Szansę, którą Siedlce wykorzystały i to nie tylko na polu gospodarczym, ale także w dziedzinie kultury, która od czasu powstania miasta, do dzisiaj wyróżnia Siedlce pośród innych miast tej wielkości w Polsce. Ścieranie się ze sobą różnych religii i wyznań oraz współpraca między nimi, wpływało na pozytywną rywalizację, której skutkiem był ciągły i nieprzerwany rozwój kulturalny miasta. Już od XVI wieku w kościele siedleckim istniały organy i rozwijała się kultura muzyczna parafii. Rozpoczęcie obchodów 460-lecia istnienia Siedlec wydarzeniem kulturalnym, koncertem muzyki poważnej, było w zamyśle organizatorów podkreśleniem tradycji, które jasno pokazuje, że rozwój cywilizacyjny każdego społeczeństwa wiąże się z rozwojem duchowym człowieka, w którym kultura ma swoje poczesne miejsce.

Do udziału w tym artystycznym przedsięwzięciu zaproszono wielu znakomitych muzyków. Pod batutą ks. Michała Romana Szulika wystąpili m.in: Magdalena Ziaja (sopran), Joanna Lalek (mezzosopran), Anna Januszewska (alt), Mateusz Zajdel (tenor), Tomasz Piętak (baryton).Chór Katedralny im. ks. A. Hoffmanna w Siedlcach reprezentowali Barbara Witkowska (harfa) i Piotr Wilczyński (organy).

Camille Saint-Saens jest po Berliozie uważany za najważniejszego kompozytora francuskiego XIX wieku. Do Oratorium Bożonarodzeniowego wybrał teksty ze Starego i Nowego Testamentu, których zestaw pozwalał na wykonanie utworu w liturgii. Oratorium nie ma w zasadzie dramatycznej akcji, bowiem wybrane przez kompozytora teksty nie pretendują do opisu wydarzeń betlejemskich, lecz są głęboką biblijną refleksją nad tajemnicą Wcielenia Syna Bożego.

Liczba wyświetleń: 432

powrót