Mazowsze serce Polski nr 12/18

Kopernikański przewrót w uczeniu

2018.12.11 08:30 , aktualizacja: 2018.12.11 12:26

Autor: Dorota Mądral, Wprowadzenie: Dorota Mądral

  • Urzędnik w garniturze podczas przemówienia stojący na tle makiety przedstawiającej budynek pracowni Decyzją Zarządu Województwa...
  • Grupa osób stojąca w plenerze trzymająca symboliczne czeki Pracownia Przewrotu...
  • Grupa osób oglądająca wizualizację budynku pracowni (Fot. Michał Słaby)
  • Budynek Centrum Nauki Kopernik z zewnątrz Centrum Nauki Kopernik...
  • Projekt budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego Nowy obiekt przedstawia się...

Świat się zmienia tak dynamicznie, że dotychczasowe metody uczenia się wydają się niewystarczające. Odpowiedź na te wyzwania ma znaleźć Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego, która powstaje przy Centrum Nauki Kopernik.

 

– Chcąc tworzyć nowoczesną i konkurencyjną gospodarkę, trzeba tak zmienić sposób nauczania, aby edukacja przygotowywała młodych ludzi do życia w obecnej, szybko zmieniającej się rzeczywistości. Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie – opowiada Katarzyna Nowicka, rzecznik prasowy CNK.

Młodzi ludzie powinni zdobyć szereg umiejętności, m.in. samodzielnego uczenia się, krytycznego i twórczego myślenia oraz rozwiązywania problemów, komunikowania się, współpracy, budowania relacji partnerskich opartych na zaufaniu, posługiwania się technologiami, wyszukiwania informacji, korzystania z mediów. Niezbędne są także: elastyczność i umiejętność dostosowywania się, inicjatywa, sprawczość, przywództwo i odpowiedzialność.

– Te umiejętności najlepiej się kształtuje poprzez edukację prowadzoną w duchu konstrukcjonizmu, czyli taką, która kładzie nacisk na aktywność uczącego się. Samodzielne próby rozwiązania konkretnego problemu czy osiągnięcia określonego celu najbardziej angażują emocje, najskuteczniej motywują do wysiłku, poszerzają wiedzę oraz umiejętności. Produkty powstające w PPK będą wspierać ten nurt edukacji – tłumaczy pani rzecznik.

 

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego

–  To pierwszy w kraju interdyscyplinarny i międzysektorowy ośrodek badawczo-rozwojowy, prowadzący badania nad procesami uczenia się – mówi Aleksandra Wójcik-Głodowska, dyrektor ds. Innowacji Centrum Nauki Kopernik. – Zgromadzona podczas badań wiedza pomoże opracowywać metody dostosowane do nowych potrzeb. Uczenie się stanie się nie tylko bardziej efektywne, ale także przyjemniejsze i  bardziej satysfakcjonujące – obiecuje.

Pracownia jest konsorcjum naukowym, założonym przez Centrum Nauki Kopernik (lider projektu), Moje Bambino oraz BeCreo Technologies.

– Prowadzone w nim prace pozwolą sprawdzić, jakie metody i rozwiązania są najskuteczniejsze, by w toku uczenia się młodzi ludzie nabywali kompetencje, które pozwolą im funkcjonować we współczesnym świecie. Wyniki badań pomogą tworzyć różnorodne produkty i rozwiązania wspierające rozwój edukacji, w szczególności z zakresu STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) oraz pomagające kształtować kompetencje XXI w. – wyjaśnia szefowa PPK.

Efektem prac będą produkty edukacyjne – gry i zabawki, pomoce naukowe, eksponaty, formaty, scenariusze zajęć. 

Pracownia kosztować będzie ponad 65 mln zł. Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego projekt otrzymał ponad 16,7 mln zł dofinansowania w ramach RPO WM 2014–2020.

– Cieszę się, że placówka, która skutecznie promuje naukę, otrzymała dofinansowanie na stworzenie nowych laboratoriów z nowoczesnym sprzętem. Zdajemy sobie sprawę, że innowacyjność, rozwój nauki i nowoczesnych technologii są obecnie niezbędne dla postępu cywilizacyjnego i poprawy jakości życia – mówi marszałek Adam Struzik.

CNK pozyskało także dotację z budżetu Warszawy (19 mln 390 tys. zł). Pozostałe środki to wkład własny oraz fundusze pochodzące od konsorcjantów i sponsorów.

 

Zadania pracowni

Działalność pracowni prowadzona będzie dwutorowo. Pierwszy jej element to projekty badawczo-rozwojowe. 

– Działania będą obejmować nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do tworzenia i projektowania nowych produktów i rozwiązań edukacyjnych oraz usług badawczych. Tu będą opracowywane i sprawdzane w praktyce nowatorskie formy i metody działań, badane i testowane różne metody pracy, analizowane i porównywane istniejące modele kształcenia – wyjaśnia Aleksandra Wójcik-Głodowska.

Drugim elementem będzie współpraca z biznesem. Daje ona możliwość połączenia potencjału, jaki stworzy pracownia, z unikalnym doświadczeniem firm.

– Prototypowane i tworzone w PPK produkty i rozwiązania będą upowszechniane na rynku komercyjnym. Pracownia oferuje firmom swoje wysoce innowacyjne usługi B+R, zasoby wiedzy i know--how zespołu badawczego, nowoczesną infrastrukturę do prowadzenia prac B+R na potrzeby produktów i usług. Współpracować można w trzech obszarach: sprzedaży i licencjonowania produktów i rozwiązań edukacyjnych, klasyfikacji istniejących produktów i rozwiązań edukacyjnych oraz tworzenia i wprowadzania na rynek produktów i rozwiązań edukacyjnych – mówi dyrektor Wójcik-Głodowska. 

 

Laboratoria w trzech strefach

Nowy budynek postanie w kompleksie Centrum Nauki Kopernik, przy moście Świętokrzyskim. W styczniu 2019 r. ogłoszony zostanie przetarg na generalnego wykonawcę, zaś rozpoczęcie budowy zaplanowane jest na czerwiec. Budynek powinien zostać oddany do użytkowania w połowie 2021 r. Będą się w nim mieścić  m.in. laboratoria. Podzielone będą na trzy strefy i wyposażone w sprzęt o różnym poziomie zaawansowania technologicznego.

 

Pierwsza strefa NO-TECH – to przestrzeń przeznaczona na szkolenia, zajęcia warsztatowe, prace koncepcyjne i spotkania; druga LO-TECH – wyposażona w podstawowy sprzęt laboratoryjny oraz narzędzia. W strefie tej znajdzie się także FabLab – pracownia wyposażona w narzędzia tradycyjne (młotki, śrubokręty) i nowoczesne (drukarki 3D, wycinarki laserowe). Trzecia strefa HI-TECH to obszar badawczy wyposażony w zaawansowane technologie, narzędzia oraz profesjonalny sprzęt laboratoryjny, gdzie tworzone będą nowe formaty zajęć, prototypowanie eksponatów i zabawek edukacyjnych, prowadzone interdyscyplinarne testy naukowe itp.

 

PPK już prowadzi swoją działalność. Opracowywane są kolejne zestawy edukacyjne wprowadzające metodę badawczą i budujące umiejętność twórczego korzystania z technologii, prace B+R w zakresie formatów zajęć w FabLabie.

 

 

 

 

 

Liczba wyświetleń: 123

powrót