Mazowsze serce Polski nr 1/18
Zmieniamy się dla was
2018.01.24 09:20 , aktualizacja: 2018.01.24 10:39
Autor: Eliza Skorek-Matyjek, Warszawska Kolej Dojazdowa, Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska
Inwestycje, nowa infrastruktura i nowoczesne pociągi – trudno nie zauważyć, jak bardzo ostatnio zmieniła się Warszawska Kolej Dojazdowa. A ponieważ z jej usług korzystają codziennie tysiące pasażerów dojeżdżających do pracy w stolicy, zapytaliśmy ich, co jeszcze możemy dla nich zrobić.
Prace inwestycyjne w ostatnich latach nadszarpnęły pewnie nie raz cierpliwość pasażerów, ale było warto. Teraz za to mogą szybciej i wygodniej podróżować. Tak też twierdzi jedna z pasażerek, która codziennie dojeżdża do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego.
– WKD zawsze była znana z punktualności. I cieszę się, że tak jest nadal. A zmiany? Jak dla mnie, one także są bardzo pozytywne. Najbardziej zadowolona jestem z wygodnych pociągów i z tego, że zawsze dojadę na czas: szybko, wygodnie i bezpiecznie. Łatwiej jest mi planować cokolwiek w Warszawie, mając świadomość, że dojadę bez korków i zbędnych stresów. Za to przede wszystkim cenię wukadkę – podkreśla pani Wioleta.
Mimo wielu inwestycji, wciąż jest jeszcze sporo do zrobienia. Na to też zwracają uwagę pasażerowie.
– Jakich zmian jeszcze oczekuję? Przede wszystkim chciałbym, żeby pociągi kursowały częściej. Przydałoby się też poprawić wygląd i estetykę przystanków – podpowiada pan Mariusz, równie często podróżujący na trasie Grodzisk Mazowiecki–Warszawa.
Nie osiadamy na laurach
To co jest już dziś – m.in. nowy tabor, wyremontowane torowisko, zmienione napięcie zasilania, system informacji pasażerskiej i monitoring, zabezpieczenia na przejazdach – nie wyczerpało możliwości spółki i otworzyło wachlarz oczekiwań. Przedstawiciele Wukadki mają jeszcze dużo pracy, by wdrożyć przedsięwzięcia, na które czekają pasażerowie. Trwają prace nad opracowaniem dokumentacji, która umożliwi budowę drugiego toru na odcinku Grodzisk Mazowiecki–Podkowa Leśna. Dopiero ten tor pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów.
Jaki ma być przystanek?
WKD ma także w planach modernizację obiektów małej infrastruktury przystankowej. Chce wyposażyć perony m.in.: w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, wygrodzenia i drogi dojścia dla osób z ograniczoną mobilnością. Taka nowoczesna przestrzeń będzie czekać na pasażerów na wszystkich 45 peronach stacji i przystanków osobowych WKD.
Tutaj również pasażerowie WKD mogli się wypowiedzieć, m.in. po zorganizowanym konkursie na projekt przystanku (jego wyniki były udostępnione na stronie internetowej).
– Oczekujemy od projektantów rozwiązań, które uwzględnią najbardziej krytyczne sytuacje, w jakich możemy się znaleźć. Przystanki mają chronić przed deszczem, śniegiem, wiatrem i słońcem. Chcielibyśmy, żeby było bezpiecznie i funkcjonalnie – podkreśla pan Arkadiusz.
Zwrócono też uwagę, by uwzględnić szczególny charakter i historię linii EKD/WKD. Następnym krokiem będzie wyłonienie w przetargu wykonawcy, który sprosta tym wymaganiom.
Co już się zmieniło?
Mamy nowoczesne pociągi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoring na stacjach i przystankach. Na 16 przejazdach kolejowych zamontowano samoczynną sygnalizację przejazdową i samoczynny system ostrzegania. Kompleksowo naprawiono teżtorowisko o łącznej długości 25 km na najbardziej obciążonych szlakach linii kolejowej WKD.
Liczba wyświetleń: 165
powrót