Mazowsze serce Polski nr 1/19

Koleją taniej i szybciej

2019.02.05 07:45 , aktualizacja: 2019.02.14 09:50
Autor: Opracowanie Dorota Mądral, Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska
Pociąg WKD Podróż pociągiem jest...

Dojeżdżasz samochodem do pracy czy na uczelnię? Przesiądź się do pociągu, dotrzesz na miejsce, zanim dojedzie tam samochód. I zapłacisz o połowę mniej.

 

– Zawsze zachęcam znajomych do sprawdzenia, jak działa w ich okolicy transport zbiorowy, bo może być takie codzienne wsiadanie na ślepo za kółko dla nich nieekonomiczne. Dotyczy to czasu podróży i finansów, bo potem samochód i tak większość czasu „leżakuje” na miejscu parkingowym – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, przewodniczący Zarządu – Forum Kolejowe Railway Business Forum.

W ostatnim czasie spadła co prawda liczba pojazdów wjeżdżających do centrum Warszawy, ale tylko nieznacznie, co nie rozwiązuje problemu korków i złej jakości powietrza.

– Ostatnie lata dały Warszawie pewien ważny, choć malutki, bo sięgający 4 proc., oddech związany ze zmniejszeniem wjazdów samochodem do centrum, przy równoczesnym wzroście zainteresowanych korzystaniem z usług komunikacji publicznej. Niestety, zwiększa się liczba pojazdów przekraczających w ciągu doby granice administracyjne miasta – wskazuje Furgalski.

Nasz wybór formy komunikacji publicznej pozwoli zmniejszyć smog. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego jakości powietrza w Polsce wynika, że za 82–92,8 proc. zanieczyszczeń odpowiada tzw. niska emisja, a zanieczyszczenia komunikacyjne to 5,4–7 proc.[1]. W trosce o środowisko, ale też zdrowie warto się przesiąść z własnego auta do pociągu.

 

Wygoda i bezpieczeństwo

Pani Urszula Sabak-Gąska mieszka pod Mińskiem Mazowieckim. Od 5 lat dojeżdża pociągami Kolei Mazowieckich do pracy w Warszawie. To blisko 40 km. Korzysta z biletu kwartalnego na trzy strefy i 35 proc. ulgi. Wydaje 422 zł (za bilet miesięczny z taką zniżką trzeba zapłacić 169 zł).

– Dla mnie dojazd koleją to wygoda, szybkość i bezpieczeństwo większe niż w ruchu ulicznym, a opóźnienia, jeśli się zdarzają, są niewielkie, kilkuminutowe, a niezwykle rzadko kilkudziesięciominutowe – przekonuje pani Urszula, która podróżuje pociągiem „Łukowianka”. – Jest to pociąg przyspieszony, tzn. zatrzymuje się tylko na wybranych stacjach, dzięki temu dojazd do Warszawy zajmuje pół godziny. Samochodem jechałabym dłużej, bo około godziny, pod warunkiem że po drodze nie będzie korków – porównuje pani Urszula.

Pokonując ten dystans samochodem, ponieślibyśmy dużo większe koszty. Z Mińska Mazowieckiego do Warszawy Wschodniej jest około 50 km (odległość drogowa jest większa niż kolejowa). Zakładając, że pracujemy 5 dni w tygodniu, przy cenie benzyny E95 około 5 zł, średnim spalaniu 8 l/100 km jedna osoba na dojazd musi przeznaczyć około 40 zł dziennie. To niewiele, ale gdy pomnożymy tę kwotę przez 20, bo średnio tyle jest w miesiącu dni pracujących, to daje nam już 800 zł[2].

Co prawda w pociągach również zdarzają się niedogodności, choćby ze względu na remonty torowisk, ale są one przecież czasowe.

– Nie ma co się oszukiwać, że w wielu przypadkach, w związku np. z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi na torach, zysk czasowy nie jest jeszcze zbyt zachęcający, ale sytuacja ta stopniowo będzie przecież ulegać poprawie. Nie wszędzie da się też podróżować nie narzekając na tłok, bo niestety nowe pociągi nie leżą w fabrykach na półkach i nie można ich sprowadzić w pięć minut – rozważa ewentualne słabe strony transportu kolejowego ekspert Adrian Furgalski.

Warto podkreślić, że w trosce o komfort podróżnych przewoźnicy wciąż inwestują w nowoczesne składy.

Dzięki decyzji Samorządu Województwa Mazowieckiego dla Kolei Mazowieckich zakupionych zostało 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt). Nowoczesne pociągi zwiększą komfort i szybkość podróżowania.

– To tabor na miarę XXI w., bezpieczny, poruszający się z prędkością 160 km na godzinę – podkreśla członek zarządu Kolei Mazowieckich, dyrektor eksploatacyjny Czesław Sulima. Na torach Mazowsza Flirty trzeciej generacji zobaczymy w IV kwartale 2019 r., następne dostawy będą realizowane przez kolejne 2 lata.

 

Gdzie zostawić samochód?

Z myślą o osobach, które muszą dojechać na stację kolejową, powstały parkingi „Parkuj i Jedź”. Przy stacjach WKD i Kolei Mazowieckich możemy pozostawić samochód i przesiąść się do pociągu. W Komorowie możemy korzystać z parkingu dozorowanego, a przy stacjach w Grodzisku Mazowieckim Okrężna i Piaskowa, Podkowa Leśna Główna (parking zrealizowany wspólnie z WKD i Urzędem Miasta Podkowa) i Pruszkowie są niestrzeżone.

Natomiast spółka „Koleje Mazowieckie – KM” wybudowała 9 parkingów w systemie „Parkuj i Jedź” w ramach środków przeznaczonych przez samorząd województwa. Znajdują się one w Błoniu, Celestynowie, Ożarowie Mazowieckim, Żyrardowie, Siedlcach, Brwinowie, Teresinie, Radomiu i Mińsku Mazowieckim.

– Parkingi przystosowane są do potrzeb posiadaczy samochodów osobowych, motocykli i rowerów. Na wszystkich zostały zamontowane wiaty, wyposażone w stojaki rowerowe, a także wydzielono miejsca postojowe, z których korzystają wyłącznie osoby niepełnosprawne – informuje Jolanta Maliszewska ze spółki „Koleje Mazowieckie – KM”.

– Bardzo wielu moich znajomych dojeżdża do pracy w Warszawie. Koleżanka np. zostawia samochód na parkingu „Parkuj i Jedź” w Mińsku i przesiada się do pociągu, bo tak jest zwyczajnie taniej i szybciej – uzasadnia pani Urszula.

Podróżując koleją, mamy możliwość dogodnych przesiadek do innych środków transportu. Np. z pociągów Kolei Mazowieckich na stacji Warszawa Stadion dogodnie przesiądziemy się do II linii Metra.

– Takim dużym węzłem jest też Warszawa Śródmieście – przesiadamy się praktycznie do wszystkich innych środków transportu publicznego, a na Dworcu Centralnym dodatkowo do pociągów innych przewoźników, np. IC PKP. Podobne przesiadki do pociągów dalekobieżnych dotyczą stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia – podkreśla Jolanta Maliszewska.

– Naprawdę warto na bieżąco interesować się ofertą kolei, bo rezygnując, kiedy to możliwe, z jazdy samochodem, pomagamy sami sobie, działając na rzecz lepszej jakości powietrza, którym oddychamy – podsumowuje nasz ekspert.

 

Jakie zniżki i dla kogo

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. oraz Warszawska Kolej Dojazdowa oferują cały system ulg i abonamentów. Obejmują one m.in. bilety czasowe, przejazdy rodzinne, oferty łączone, w tym m.in. Wspólny Bilet Samorządowy.

– To bilet imienny, uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 24 godzin od daty i godziny wskazanej przez podróżnego. Jego cena to 38 zł – wyjaśnia Eliza Skorek-Matyjek z WKD.

Pełne informacje można uzyskać w internecie, kasach oraz telefonicznie:

Liczba wyświetleń: 150

powrót