Harmonogram sesji sejmiku

XXXVI SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Termin: 16 listopada 2009

Z posiedzenia Sejmiku...

 

Sejmik rozpoczął prace nad projektem budżetu województwa mazowieckiego na 2010 rok. W trosce o bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców Mazowsza, wystosował również stanowisko dotyczące niekorzystnych dla regionu zasad podziału środków finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej w 2010 roku.

 

Budżet na 2010 rok

- Kryzys, jaki dotknął gospodarkę Polski, odbija się znacząco na dochodach województwa – powiedział skarbnik województwa Marek Miesztalski, który zapoznał radnych z projektem budżetu na 2010 rok. Dochody szacuje się na poziomie 2.795.522.944 zł. Największą część dochodów stanowić będzie udziału w podatku od osób prawnych, który wyniesie 1,527 mld zł, co stanowi blisko 55 proc. ogółu dochodów. Udział w podatku od osób fizycznych wyniesie 207 mln zł (7,4 proc.). W ramach dotacji rozwojowej województwo otrzyma przeszło 261 mln zł. Subwencja ogólna wyniesie ponad 245,5 mln zł, płatności z Unii Europejskiej – ok. 334,9 mln zł, a dotacje celowe – ok. 101,3 mln zł.

Wydatki zarząd województwa zaplanował na 3.155.522.944 zł, z czego bieżące stanowić będą 71 proc. tej kwoty. Na inwestycje przeznaczonych zostanie przeszło 916 mln zł. Konstruując budżet na 2010 rok, zarząd postanowił obniżyć średnio o 15 proc. poziom wydatków na bieżące utrzymanie jednostek budżetowych. Ponadto ograniczono o 50 proc. poziom dotacji dla organizacji pozarządowych oraz wydatki na promocję regionu. Zrezygnowano z kontynuowania realizacji zadań nieobligatoryjnych – Samorządowego Instrumentu Rozwoju Mazowsza (z wyjątkiem projektu „Moje Boisko – Orlik 2012”) oraz ustanawiania wydatków niewygasających. Utrzymano natomiast realizację Wojewódzkiego Programu Inwestycyjnego na lata 2010-2016. W przyszłym roku budżet województwa mazowieckiego zostanie znacznie obciążony przez tzw. janosikowe (wpłatę do budżetu państwa z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej), które wyniesie ponad 939 mln zł. Jest to największa pozycja w wydatkach województwa, która stanowi 54 proc. dochodów podatkowych, a 30 proc. wszystkich wydatków - zaznaczył skarbnik Marek Miesztalski. W dyskusji nad budżetem radny Marcin Święcicki zaapelował o wysuwanie w trakcie prac komisji sejmikowych propozycji zmniejszania wydatków, ponieważ zadłużenie województwa dochodzi już do maksymalnego dozwolonego pułapu.

Projekt budżetu skierowany został, zgodnie z procedurą, do wszystkich komisji merytorycznych sejmiku. Drugie czytanie projektu odbędzie się 4 grudnia w Komisji Budżetu i Finansów, która przedstawi sprawozdanie na następnym posiedzeniu sejmiku, 21 grudnia.

 

Stanowisko

Ze względu na ograniczenie o 1,87 proc. udziału Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w puli środków finansowych przewidzianych w 2010 roku na świadczenia zdrowotne, Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął stanowisko, w którym wyraża głębokie zaniepokojenie tym faktem. „Województwo mazowieckie znalazło się w gronie 5 regionów, które otrzymają proporcjonalnie mniejsze środki finansowe na realizację świadczeń (…) niż w bieżącym roku.”. Ponadto, na podstawie rozporządzeń o świadczeniach gwarantowanych,  na ochronę zdrowia nałożono obowiązek realizacji dodatkowych zadań, na które mazowiecki oddział nie otrzyma pieniędzy. Pogorszy to i tak bardzo trudną sytuację samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Ta sytuacja odbije się nie tylko na mieszkańców Mazowsza, ale również pozostałych regionów. „Należy podkreślić, że w 2009 roku 23 proc. wartości zrealizowanych świadczeń z zakresu lecznictwa szpitalnego w instytutach i szpitalach klinicznych zostało udzielonych pacjentom spoza Mazowsza”. W związku z tym sejmik zaapelował do ministra zdrowia i prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o podjęcie działań zmierzających do „zapewnienia pełnego finansowania nowych zadań oraz wdrażania ich realizacji po przeanalizowaniu deficytu finansowego Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ oraz zapewnienie automatycznego rozliczenia, na poziomie Centrali NFZ, migracji pacjentów między oddziałami wojewódzkimi NFZ” – czytamy w stanowisku.

 

Koleje Mazowieckie

Radni zainteresowani byli sytuacją w spółce Koleje Mazowieckie, zaniepokojeni zawieszeniem w obowiązkach, przez radę nadzorczą spółki, urzędującego zaledwie od kilku miesięcy prezesa Jakuba Majewskiego. Radny Grzegorz Kostrzewa-Zorbas wyraził zdziwienie tym posunięciem, ponieważ praca prezesa była bardzo dobrze oceniana przez opinię publiczną, prasę, ekspertów, jak również Komisję Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego, której przewodniczy. - Pod kierunkiem prezesa Majewskiego spółka szła w stronę nowoczesności, przyjazności dla pasażerów, racjonalizacji – dodał radny. - Dlaczego po przedstawieniu projektów reformy, dobrze przyjętych i przez ekspertów i przez nas i przez opinię publiczną, raptem zawiesza się prezesa? – zainteresowany był radny Marcin Święcicki. Opinię tę podzielił również radny Maciej Więckowski. Członek zarządu Piotr Szprendałowicz zapowiedział, że w najbliższy wtorek odbędzie się nadzwyczajne zgromadzenie wspólników spółki, w trakcie którego przedyskutowana zostanie sytuacja tej instytucji, a szczególnie funkcjonowanie zarządu oraz rady nadzorczej.

 

Służba zdrowia

Na osiedlu Tarchomin, na warszawskiej Białołęce, utworzone zostanie miejsce wyczekiwania zespołu reanimacyjnego Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans”. Propozycja ta wysunięta została po przeprowadzeniu analizy liczby wyjazdów zespołów ratownictwa z dotychczasowego miejsca wyczekiwania przy ul. Marywilskiej. Zmiana miejsca wyczekiwania zapewni bezpieczeństwo mieszkańców tego największego osiedla na Białołęce i maksymalnie skróci czas dojazdu do potrzebujących. Sejmik przyjął stosowne zmiany w statucie stacji.

Przyjęto również zmiany do statutu Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży w Zagórzu. Oddział Krótkoterminowej Terapii Uzależnień przekształcono w Ośrodek Rehabilitacji Uzależnień od Substancji Psychoaktywnych ze Współistniejącymi Zaburzeniami Psychotycznymi w Otwocku, ze względu na zwiększenie się ilości osób uzależnionych od substancji psychotropowych. Utworzono Poradnię dla Osób z Autyzmem Dziecięcym w Zakładzie Dziennej Opieki Zdrowotnej w Warszawie, ponieważ zauważono duże zapotrzebowania na tego rodzaju świadczenia (czas oczekiwania na poradę w tego typu poradni wynosi w Warszawie średnio 6 miesięcy). W Zagórzu powstała natomiast Poradnia Rehabilitacyjna dla Dzieci i Młodzieży.

Radni wyrazili pozytywną opinię na temat likwidacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Żyrardowie. Przestanie istnieć dotychczasowy podmiot, a zastąpi go Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Centrum Zdrowia Mazowsza Zachodniego”, utworzony przez spółkę prawa handlowego. Ponieważ zasięg działania tej placówki obejmuje znaczną część województwa mazowieckiego, konieczna była opinia sejmiku w tej sprawie.

 

Parki krajobrazowe

Samorząd Województwa Mazowieckiego przejął od administracji państwowej opiekę nad Zespołem Parków Krajobrazowych: Mazowieckim, Chojnowskim i Brudzeńskim oraz Nadbużańskim Parkiem Krajobrazowym i Kozienickim Parkiem Krajobrazowym im. prof. Ryszarda Zięby. Na posiedzeniu radni przyjęli uchwałę w sprawie połączenia tych jednostek i utworzenia wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej „Mazowieckiego Zespołu Parków Krajobrazowych: Brudzeńskiego, Chojnowskiego, Kozienickiego im. prof. R. Zięby, Mazowieckiego im. C. Łaszaka i Nadbużańskiego” oraz nadania jej statutu.

 

PFRON

Prezes Zarządu PFRON zdecydował o przyznaniu dodatkowych środków finansowych samorządom województw na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Przypadającą na województwo mazowieckie kwotę 473.423 zł, zarząd zaproponował przeznaczyć na jedno z zadań: dofinansowanie robót budowlanych, ze względu na to, że możliwe jest w tym przypadku szybkie wykorzystanie tych środków, jeszcze w tym roku, oraz istnieje duże zainteresowanie potencjalnych beneficjentów.

 

Do Komisji:

  • Budżetu i Finansów skierowano projekt uchwały w sprawie zasad ustalania wysokości czynszu symbolicznego za grunty oddawane w użytkowanie wieczyste na podstawie art. 7 ust. 1 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy oraz opłat rocznych za grunty oddawane w użytkowanie wieczyste na podstawie art. 214 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
  • Promocji Województwa Mazowieckiego i Współpracy Zagranicznej przewodniczący skierował projekt uchwały w sprawie utworzenia stowarzyszenia „Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna” oraz wyznaczenia przedstawicieli reprezentujących Samorząd Województwa Mazowieckiego w tym stowarzyszeniu
  • Ochrony Środowiska skierowano projekt uchwały w sprawie określenia programu ochrony powietrza dla stref w województwie mazowieckim, w których został przekroczony poziom docelowy  benzo(α)pirenu jako wskaźnika wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu
  • Polityki Społecznej i Prorodzinnej oraz Komisji Prawa, Samorządu, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego skierowano projekt uchwały w sprawie powołania Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej.

 

Ponadto radni przyjęli projekty uchwał:

  • zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego pod firmą „Mazowiecki Szpital Wojewódzki Drewnica” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • w sprawie zmian budżetu Województwa Mazowieckiego na 2009 rok
  • w sprawie dochodów własnych jednostek budżetowych Województwa Mazowieckiego
  • zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia list beneficjentów, realizowanych zadań i kwot dotacji celowych w ramach realizacji „Samorządowego Instrumentu Wsparcia Rozwoju Mazowsza” z komponentami w 2009 roku
  • w sprawie powierzenia Województwu Kujawsko-Pomorskiemu do realizacji zadania własnego w zakresie organizowania i dotowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na odcinku Sierpc-granica Województwa Mazowieckiego, w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 11 grudnia 2010 r.
  • w sprawie „Rocznego programu współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok  2010” oraz „Zasad i planu współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2010-2011”
  • w sprawie  zasad udzielania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Województwa Mazowieckiego
  • w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Międzyleskiego Szpitala Specjalistycznego
    w Warszawie
  • w sprawie zatwierdzenia statutu Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej im. dr. Teodora Dunina
  • w sprawie skargi pana Krzysztofa Knopa z dn. 3 kwietnia 2008 roku
  • w sprawie skargi Miasta Sokołów Podlaski z dnia 10 sierpnia 2009 roku
  • w sprawie wyznaczenia aglomeracji Folwark, Łosice, Młodzieszyn, Niemojki
  • w sprawie przekazania Miastu i Gminie Iłża w formie pomocy rzeczowej materiałów rozbiórkowych pozostałych po przebudowie drogi wojewódzkiej Nr 747 - ul. Podzamcze w mieście Iłża na odcinku od km 0+000 do km 0+494
  • w sprawie przekazania Gminie Głowaczów w formie pomocy rzeczowej materiałów rozbiórkowych pozostałych po rozbiórce chodnika przy przebudowie drogi wojewódzkiej Nr 730 na odcinku od km 44+524 do km 44+836 w miejscowości Głowaczów
  • zmieniającej uchwałę w sprawie przyznania dotacji celowych Gminom z przeznaczeniem na dofinansowanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych
  • w sprawie udzielenia pełnomocnictwa.

 

Zapytania

Radny Piotr Strzembosz zapytał, jak przebiegały rozmowy w sprawie zintegrowanego przewozu ludności w obrębie województwa mazowieckiego między zarządem województwa a przedstawicielami NSZZ Solidarność PKS w Ostrołęce, Płocku, Ciechanowie, Mławie i Sokołowie Podlaskim oraz dlaczego zarząd odrzucił propozycję komunalizacji tych przedsiębiorstw. Jak wyjaśnił członek zarządu Piotr Szprendałowicz, rozmowy na ten temat toczyły się od lipca. Powołano specjalny zespół, który miał zbadać zasadność takich działań. Przeprowadzono analizę ekonomiczną tych jednostek na podstawie dokumentów przekazanych przez związek zawodowy, która wykazała złą sytuację finansową zakładów, wysoki wskaźnik zadłużenia, generowanie strat, zły stan taboru. Zdaniem zarządu komunalizacja mogłaby spowodować poważne problemy finansowe Samorządu Województwa Mazowieckiego. Ponadto samorząd województwa nie ma ustawowego obowiązku organizowania transportu autobusowego, w przeciwieństwie do kolejowego. Zasadne byłoby – dodał członek zarządu – przejmowanie PKS-ów przez powiaty, tak jak np. w przypadku PKS Grójec.

 

Oświadczenia

Radny Leszek Ruszczyk oświadczył, że rozmowy z przedstawicielami NSZ Solidarnosć PKS na temat komunalizacji i zintegrowanego przewozu ludności będą kontynuowane na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu.

Radny Janusz Gołota również podkreślił potrzebę zintegrowanego działania w zakresie przewozu ludności.

Radny Krzysztof Skolimowski, nawiązując do skargi Krzysztofa Knopa, którą sejmik w części uznał za zasadną, zwrócił się do marszałka województwa o przyjrzenie się pracy komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich funduszy strukturalnych na Mazowszu.

powrót