Ogłoszenia

II edycja akcji Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska na rzecz praw pasażerów pt. "Wakacyjne latanie"

2016.07.19 14:50

Autor: Anna Łataś, (KM), Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

Akcja "Wakacyjne latanie" to działania informacyjno-edukacyjnych, podejmowane od 2011 r. przez centra Sieci ECC-NET na rzecz podróżujących konsumentów w okresie wakacyjnym. Celem przedsięwzięcia jest podnoszenie świadomości konsumentów.  Do ECK wpływa najwięcej zgłoszeń od pasażerów linii lotniczych, których prawa zostały złamane.

 

Jakie prawa przysługują pasażerom?

Odwołanie, opóźnienie lotu:

  • obowiązkiem przewoźnika jest zapewnić pasażerom opiekę, w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu (zapewnienie bezpłatnego posiłku i wody, w przypadku konieczności spędzenia nocy na lotnisku- zapewnienie darmowego noclegu w hotelu),
  • w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o ponad 5 godzin pasażer ma prawo wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu podróży,
  • pasażerowie mogą domagać się odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny (w zależności od długości lotu) – UWAGA! - Odszkodowanie nie jest wypłacane w sytuacji, gdy przewoźnik udowodni, że opóźnienie/odwołanie wynikło na skutek nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.

 

Odmowa przyjęcia na pokład:

  • jeżeli z uzasadnionych przyczyn przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład pasażerów,
  • to osoby, które dobrowolnie zrezygnują z danego lotu mają prawo do odszkodowania, prawo do opieki oraz prawo do otrzymania dodatkowej korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym,
  • w sytuacji odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, pasażerom przysługuje: prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy), prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztówbiletu a podróżą do miejsca docelowego wg zmienionego połączenia i prawo do opieki.

 

Zagubienie, uszkodzenie, opóźnienie bagażu:

  • zagubienie lub zniszczenie należy zgłosić niezwłocznie po wylądowaniu na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych, tam otrzymamy potwierdzenie tzw. Raport PIR (protokół nieprawidłowości bagażowej),
  • po zgłoszeniu szkody na lotnisku, należy wysłać reklamację w formie pisemnej przewoźnikowi lotniczemu (termin zgłoszenia: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu),
  • pasażer powinien opisać rodzaj szkody oraz dokonać jej wyceny -do reklamacji trzeba załączyć kopię kwitu bagażowego a także kopię dokumentu PIR,
  • podstawą prawną, o której warto wspomnieć, domagając się odszkodowania za problemy bagażowe, jest Konwencja Montrealska z 1999 r. Odszkodowanie za niedogodności bagażowe może sięgać aż do około 6 tys. złotych (do 1131 SDR), należy jednak pamiętać, że jest wypłacone na podstawie poniesionej szkody, która musi zostać udowodniona przez pasażera, w tym celu koniecznie trzeba zachować rachunki.

 

Szczegółowe informacje o akcji

 

Więcej informacji udziela:

Europejskie Centrum Konsumenckie Polska/ECC Poland

Pl. Powstańców Warszawy 1

00-950 Warszawa

tel.: +48 22 55 60 248

e-mail: katarzyna.slupek@konsument.gov.pl

www.konsument.gov.pl

Liczba wyświetleń: 119

powrót