Ogłoszenia
II edycja akcji Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska na rzecz praw pasażerów pt. "Wakacyjne latanie"
2016.07.19 14:50
Autor: Anna Łataś, (KM), Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka
Akcja "Wakacyjne latanie" to działania informacyjno-edukacyjnych, podejmowane od 2011 r. przez centra Sieci ECC-NET na rzecz podróżujących konsumentów w okresie wakacyjnym. Celem przedsięwzięcia jest podnoszenie świadomości konsumentów. Do ECK wpływa najwięcej zgłoszeń od pasażerów linii lotniczych, których prawa zostały złamane.
Jakie prawa przysługują pasażerom?
Odwołanie, opóźnienie lotu:
- obowiązkiem przewoźnika jest zapewnić pasażerom opiekę, w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu (zapewnienie bezpłatnego posiłku i wody, w przypadku konieczności spędzenia nocy na lotnisku- zapewnienie darmowego noclegu w hotelu),
- w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o ponad 5 godzin pasażer ma prawo wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu podróży,
- pasażerowie mogą domagać się odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny (w zależności od długości lotu) – UWAGA! - Odszkodowanie nie jest wypłacane w sytuacji, gdy przewoźnik udowodni, że opóźnienie/odwołanie wynikło na skutek nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.
Odmowa przyjęcia na pokład:
- jeżeli z uzasadnionych przyczyn przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład pasażerów,
- to osoby, które dobrowolnie zrezygnują z danego lotu mają prawo do odszkodowania, prawo do opieki oraz prawo do otrzymania dodatkowej korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym,
- w sytuacji odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, pasażerom przysługuje: prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy), prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztówbiletu a podróżą do miejsca docelowego wg zmienionego połączenia i prawo do opieki.
Zagubienie, uszkodzenie, opóźnienie bagażu:
- zagubienie lub zniszczenie należy zgłosić niezwłocznie po wylądowaniu na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych, tam otrzymamy potwierdzenie tzw. Raport PIR (protokół nieprawidłowości bagażowej),
- po zgłoszeniu szkody na lotnisku, należy wysłać reklamację w formie pisemnej przewoźnikowi lotniczemu (termin zgłoszenia: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu),
- pasażer powinien opisać rodzaj szkody oraz dokonać jej wyceny -do reklamacji trzeba załączyć kopię kwitu bagażowego a także kopię dokumentu PIR,
- podstawą prawną, o której warto wspomnieć, domagając się odszkodowania za problemy bagażowe, jest Konwencja Montrealska z 1999 r. Odszkodowanie za niedogodności bagażowe może sięgać aż do około 6 tys. złotych (do 1131 SDR), należy jednak pamiętać, że jest wypłacone na podstawie poniesionej szkody, która musi zostać udowodniona przez pasażera, w tym celu koniecznie trzeba zachować rachunki.
Szczegółowe informacje o akcji
Więcej informacji udziela:
Europejskie Centrum Konsumenckie Polska/ECC Poland
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel.: +48 22 55 60 248
e-mail: katarzyna.slupek@konsument.gov.pl
www.konsument.gov.pl
Liczba wyświetleń: 119
powrót