Ogłoszenia

Pożyczki konsumenckie - nowe regulacje

2016.03.14 12:15 , aktualizacja: 2016.03.14 12:24

Autor: Anna Łataś, Wprowadzenie: Marcin Molski

Maksymalny limit pozaodsetkowych kosztów kredytu i odsetek naliczanych za nieterminową spłatę – to niektóre z nowych regulacji chroniących konsumentów, którzy korzystają z usług firm pożyczkowych. Wiele zmian wynika z doświadczenia UOKiK, który stale monitoruje ten rynek.

 

Nowe regulacje chronią kredytobiorców
 

Na całkowity koszt kredytu konsumenckiego składają się odsetki, których maksymalna wielkość wynosi dwukrotność stopy referencyjnej NBP powiększonej o 3,5 proc. (obecnie jest to 10 proc.) oraz pozaodsetkowe koszty kredytu. Dla dotychczas zawieranych pożyczek ich wartość nie była ograniczona, mogły więc wielokrotnie przewyższać naliczane odsetki. 11 marca br. wchodzą w życie przepisy ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, które wprowadzają istotne regulacje w tym zakresie, m.in. do ustawy o kredycie konsumenckim. Dla konsumentów, którzy zawrą umowę po tej dacie, maksymalna wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu będzie równała się sumie 25 proc. całkowitej kwoty kredytu i 30 proc. kwoty zmiennej, uzależnionej od okresu, na jaki zaciągnięta zostanie pożyczka. Ponadto, wszystkie pozaodsetkowe opłaty nie mogą przekroczyć 100 proc. całkowitej kwoty kredytu. Nowe przepisy nakładają także na przedsiębiorców obowiązek zwrotu konsumentowi wszelkich opłat w przypadku niewypłacenia kredytu - również w przypadku, gdy umowa kredytu nie została zawarta.
 

Pożyczasz pieniądze? Zanim podpiszesz umowę, najpierw dokładnie ją przeczytaj !
 

Sprawdź:

  • kwotę całkowitą do zapłaty, rzeczywistą roczną stopę oprocentowania RRSO, czyli wyrażoną procentowo w stosunku rocznym sumę wszystkich kosztów;
  • jakie są wymagania przedsiębiorcy odnośnie zabezpieczenia pożyczki lub czy zastrzega on sobie prawo do zabezpieczenia pożyczki w przyszłości;
  • wszystkie dodatkowe opłaty i oceń, czy rzeczywista suma nie podnosi nadmiernie kosztu pożyczki;
  • jeśli kredytodawca żąda wystawienia weksla, upewnij się, że nie naraża cię on na konieczność zapłacenia kwoty znacznie przekraczającej kwotę pożyczki- Klauzula nie na zlecenia chroni cię przed przeniesieniem praw z weksla na inna osobę.

Pamiętaj:

  • nie podpisuj umowy, jeśli nie rozumiesz jej treści – jeżeli, którykolwiek fragment umowy budzi twoje wątpliwości, poproś o wyjaśnienie. Pytaj o szczegóły, gdyż oferujący pożyczkę ma obowiązek wyjaśnić jej zasady, w przeciwnym razie zrezygnuj z podpisania umowy.

W przypadku zaistnienia wątpliwości lub sporu z instytucją finansową skorzystaj z pomocy:

  • Rzecznika Finansowego: www.rf.gov.pl
  • Miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów -  adresy na: www.uokik.gov.pl
  • Federacji konsumentów: www.federacja-konsumnetow.org.pl
  • Centrum e–porad udzielanych przez Stowarzyszenie dla Powiatu:
  • Infolinii konsumenckiej prowadzonej przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich: 800 889 866 (aktywna do 30.04.2016).

Ochrona konsumentów na rynku finansowym została wzmocniona przez nowo wprowadzone przepisy:

  • Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym;
  • Nowelizacja ustawy o nadzorze na rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw;
  • Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (wchodzi w życie 17.04.2016).

Więcej informacji:

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12253

Biuro Prasowe UOKiK

Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

Tel. 22 827 28 92, 55 60 111, 55 60 314

E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Liczba wyświetleń: 179

powrót