Komunikaty

Co turysta wiedzieć powinien - wakacje z biurem podróży

2013.06.19 10:25

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

Wakacje tuż-tuż. I chociaż jest już czerwiec, wielu z nas dopiero teraz będzie planować wyjazd. Aby wszystko powiodło się po naszej myśli, należy zadbać o najmniejsze szczegóły. Ważniejsza od ceny wycieczki i standardu hotelu jest bowiem wiarygodność firmy, która organizuje wyjazd. Warto również dowiedzieć się wcześniej, jakie mamy prawa i gdzie – w razie nieprawidłowości – składać reklamacje.

 

Obecnie na Mazowszu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych wpisanych jest 725 przedsiębiorców, w tym 82 organizatorów turystyki, 2 pośredników turystycznych i 641 przedsiębiorców wykonujących zadania zarówno organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego.

 

Jeżeli organizator imprez turystycznych działa legalnie, to musi widnieć w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Informacji na ten temat można szukać na stronie http://turystyka.gov.pl. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowegoczy będzie ono obowiązywało w momencie podpisywania przez nas umowy i w trakcie pobytu.

 

Firma organizująca wyjazdy, chcąc uzyskać wpis, musi przede wszystkim zapewnić klientom, na wypadek niewypłacalności, pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej, a także zwrot wpłat w przypadku jej niezrealizowania. Zabezpieczenie finansowe może mieć formę umowy gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów lub w przypadku imprez krajowych – wpłat na rachunek powierniczy. Zatem sprawdzając biuro podróży w rejestrze, warto zwrócić uwagę na kwotę gwarancji. 

 

Zgodnie z nowymi przepisami od 2013 r. sumy gwarancyjne są wyliczane na podstawie przychodu przedsiębiorstwa deklarowanego na okres najbliższych 12 miesięcy, na który ma zostać zawarta umowa gwarancji, a nie jak dotychczas na podstawie przychodów z poprzedniego roku obrotowego.

 

Umowa z biurem podróży

 

Przed zawarciem umowy organizator powinien podać klientowi ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, a także o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wycieczki oraz o zakresie ubezpieczenia. Klient powinien również uzyskać informacje o planowanym czasie przejazdu i lokalnym przedstawicielstwie turystyki, gdzie może zwracać się w razie trudności.

 

Umowa powinna mieć formę pisemną i określać:

 

·         organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu podpisała umowę;

·         miejsce pobytu lub trasę wycieczki;

·         czas trwania imprezy turystycznej;

·         program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym rodzaj, charakter i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, ilość i rodzaj posiłków oraz program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej;

·         cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenieoraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny;

·         sposób zapłaty;

·         rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów;

·         sposób zgłaszania reklamacji.

 

Należy również pamiętać, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. 

 

Problemy na miejscu

 

Jeżeli podczas pobytu zauważymy, że warunki określone w umowie nie są przez biuro spełniane, można już wtedy składać reklamacje u osoby reprezentującej organizatora, np. u pilota wycieczek. Klient może też zgłosić reklamacje u samego organizatora niezależnie od wcześniejszego zawiadomienia. Ma na to 30 dni.

 

Organizator, który nie wykonuje przewidzianych w umowie usług jest zobowiązany do wykonania świadczeń zastępczych, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami. Jeżeli ich jakość jest niższa od jakości usług określonej w programie, klient może żądać obniżenia ceny imprezy turystycznej.

 

Z pomocą turystom

 

Jeżeli biuro podroży, z którym udaliśmy się na wakacje, utraci płynność finansową, beneficjentem posiadanego przez niego zabezpieczenia finansowego jest marszałek województwa, który uruchamia procedurę składania roszczeń przez poszkodowanych klientów. Należy pamiętać, że w razie nagle organizowanych powrotów powinniśmy pozostawać w stałym kontakcie z rezydentem bądź pilotem, nie oddalać się od grupy i mieć możliwość kontaktowania się z pracownikami konsulatów i ambasad.

 

Warto zanotować i zabrać ze sobą ważne numery telefonów

 

  • Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej (wykaz na stronie www.msz.gov.pl);
  • Konsulat (wykaz na stronie www.msz.gov.pl);
  • Urząd Marszałkowski województwa na terenie którego zrejestrowane jest biuro podróży

 

Na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych znajdują się też ostrzeżenia dla podróżujących oraz poradnik „Polak za granicą”.

Liczba wyświetleń: 281

powrót