Komunikaty
Nieprawidłowości finansowe w ramach RPO WM i PO KL w 2009 roku
2010.06.11 09:55 , aktualizacja: 2010.08.11 10:57
Autor: Magdalena Jaremek, Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
W 2009 r. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie przekazał Departamentowi Ochrony Interesów Finansowych Unii Europejskiej w Ministerstwie Finansów zestawienia nieprawidłowości niepodlegających raportowaniu do Komisji Europejskiej zawierające łącznie 23 nieprawidłowości wykrytych przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego oraz Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych. Najczęstszym typem nieprawidłowości pojawiającym się w projektach realizowanych w ramach RPO WM jest naruszenie procedur związanych ze stosowaniem ustawy zamówień publicznych oraz przedstawianie do refundacji wydatków niekwalifikowalnych.
Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzone podczas czynnosci kontrolnych:
Przedstawianie do refundacji wydatków niekwalifikowalnych
- sfinansowanie wydatków nie mieszczących się w katalogu wydatków kwalifikowalnych lub niezgodnych z "Zasadami realizacji projektu systemowego PT RPO WM";
- sfinansowanie udziału w szkoleniu osobom nieuprawnionym;
- niepoprawne wyliczenie kwot;
- wydatki niezgodne z zaakceptowanym wnioskiem o dofinansowanie projektu (z kategorią w budżecie);
- niezgodność wydatku z umową z wykonawcą.
Naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych
1. brak w ogłoszeniu oraz w SIZW pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu, żądanych dokumentach lub kryteriach oceny ofert (art. 48 ust. 2 pkt 6 i 7);
2. bezprawne udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie z wolenj ręki (udzielenie zamówienia bez zastosowania ustawowych przesłanek stosowania ww. trybów - art. 70);
3. określenie dyskryminacyjnych warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów oceny ofert (tj.: w sposób mogący utrudniać uczciwą konkurencję oraz równe traktowanie wykonawców - naruszenie art. 7 ust 1 i art. 22 ust. 2);
a). naruszenie art. 7 ust 1 i art. 22 ust. 2 poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu o udzielenia zamówienia, w sposób który mógły utrudniać uczciwą konkurencję oraz nie zapewnia równego traktowania wykonawców:
- wymóg krótszego doświadczenia wykonawcy na realizację danej usługi, np. w robotach budowlanych 3 lata zamiast 5 lat;
- żądanie wykazania zdolności finansowej od wykonawcy na odpowiednim poziomie;
- żądanie posiadania polisy OC na określonym poziomie;
- nieprecyzyjne określenie warunków uczestnictwa w postępowaniu;
- wykazania zdolności finansowej od wykonawcy na odpowiednim poziomie;
- żądanie od wykonawcy dołączenia dodatkowych dokumentów;
b). naruszenie art. 7 ust. 1 poprzez określenie kryteriów oceny ofert w sposób, który mógły utrudniać uczciwą konkurencję oraz nie zapewnia równego traktowania wykonawców (np. nie zamieszczenie niezwłocznie ogłoszenia o zamówieniu);
4. niedopełnienie obowiązku przekazania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia UOPWE (art. 95 ust. 1);
5. naruszenie art. 67 ust. 1 pkt 5 poprzez udzielanie zmówień dodatkowych/uzupełniających bez ustawowych przesłanek ich stosowania, gdy łączna wartość zamówień dodatkowych/uzupełniających przekroczy 50% wartości zamówienia podstawowego;
6. dokonanie zmiany postanowień zawartej umowy z naruszeniem art. 144 ust. 1;
7. naruszenie procedury wykluczenia z postępowania o udzielenia zamówienia poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy i nieodrzuceniu jego oferty (art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 24 ust.4);
8. nieprawidłowe ogłoszenie o zamówieniach (w treści ogłoszenia nie znajdowały się minimalne zapisy - art. 48 ust. 2 pkt 6 i 7);
9. brak dokumentacji potwierdzającej przeprowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Najczęstszym typem nieprawidłowości pojawiającym się w projektach realizowanych w ramach PO KL są WYDATKI NIEKWALIFIKOWALNE.
W 2009 r.oraz w I kwartale 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie przekazał Instytucji Zarządzającej POKL zestawienia nieprawidłowości niepodlegających raportowaniu do Komisji Europejskiej zawierające łącznie 24 nieprawidłowości wykrytych przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie oraz Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych.
Nieprawidłowości w zakresie przedstawiania do refundacji wydatków niekwalifikowanych:
1. wydatki niezgodne z zaakceptowanym wnioskiem o dofinansowanie projektu:
- sfinansowanie usługi w ramach kosztów pośrednich, pomimo nieuwzględnienia jej we wniosku;
- sfinansowanie zakupu wyposażenia w ramach cross-financing, pomimo jego nieuwzględnienia we wniosku.
2. wydatki niezwiązane z realizacją kontrolowanego projektu;
3. finansowanie wydatków w ramach kosztów pośrednich niezgodnie z Zasadami finansowania PO KL;
4. poniesienie wydatku w kwocie większej od określonej na fakturze;
5. wydatki poniesione w związku z uczestnictwem w projekcie osób nieuprawnionych:
- sfinansowanie stypendium stażowego wraz z pochodnymi osobom, które nie zostały zakwalifikowane do projektu;
- finansowanie stypendium stażowego osobom, które utraciły status bezrobotnego;
- finansowanie badań lekarskich osób, które nie są uczestnikami projektu;
- sfinansowanie stypendium uczestnikowi za okres nieusprawiedliwionej nieobecności w miejscu odbywania stażu;
- rozliczanie kosztów dojazdów za staż osób, które nie są uczestnikami projektów;
- sfinansowanie udziału w szkoleniu osobom nieuprawnionym / niebędącym uczestnikami projektu;
- sfinansowanie wynagrodzenia pracownikom nieposiadającym aktualnych badań lekarskich (w ramach RPD PT PO KL).
6. rozliczanie nieprawidłowo naliczonych kwot składki ZUS.
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 587
powrót