Kalendarz

Opowieści zapisane w dziełach sztuki

2010.08.09 10:00

Autor: Agnieszka Stabińska, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

Dziewiętnasty pokaz kolekcji Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu to wystawa-esej, poświęcona polskiej sztuce po II wojnie światowej. To kolejny szkic, przygotowujący stałą ekspozycję.  

 

Wystawę podzielono tematycznie: 1. O domu, rodzinie, bliskich. 2. O przeszłości (tu trzy części: Pamięć wojny, Wobec tradycji narodowej, Wobec tradycji europejskiej). 3. O Bogu i PRL-u. 4. O tragizmie i heroizmie życia. 5. O strukturze świata. 6. Wizje ziemi i nieba.

 

Część „O Bogu i PRL-u” ukazuje zarówno świadectwa głębokiej wiary (obrazy Eugeniusza Muchy), jak też charakterystyczne dla Polski zjawisko: na przekór propagandzie i „socjalistycznej” rzeczywistości artyści przywoływali sferę religii (Edward Dwurnik, Zbylut Grzywacz, Leszek Sobocki). Kulminacją narracji jest ostatnia, największa sala, część wystawy zatytułowana „Wizje ziemi i nieba”. Jak zawsze na pokazach kolekcji, oprócz dawnych (i nielicznych nowszych) zakupów jest wiele dzieł podarowanych przez artystów lub ich rodziny. Po raz pierwszy muzeum pokazuje tryptyk Mariana Kołodzieja (1921-2009), zatytułowany „Nr 432” – wizyjne wspomnienie zdarzeń w obozie Auschwitz. (Kołodziej był więźniem nr 432. Tę pracę, która jest próbą syntezy jego wielkiej rysunkowej instalacji w Harmężach pod Oświęcimiem, artysta stworzył na prośbę twórców radomskiego muzeum).  

 

Wśród ponad 120 dzieł z lat 1947-2008 najwięcej jest obrazów, ale są też rysunki, grafiki, rzeźby, instalacja. Ich twórcami jest ponad 50-ciu artystów należących do kilku pokoleń, choć większość autorów to pokolenie debiutujące bezpośrednio po II wojnie światowej – klasycy polskiej sztuki współczesnej. Są tu obrazy artystów dla muzeum ważnych, tworzących sztukę narracyjną i abstrakcyjną, jak Jerzy Nowosielski, Tadeusz Brzozowski i Erna Rosenstein oraz wyłącznie sztukę narracyjną (np. dzieła Jacka Waltosia). Wśród dzieł abstrakcjonistów znajdziemy prace Wojciecha Fangora i Jacka Antoniego Zielińskiego.

 

Wystawa jest czynna do  31 października br.

 

 Autor: Mieczysław Szewczuk, kierownik Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu

Liczba wyświetleń: 207

powrót