Kalendarz
„Tango” opera wg dramatu Sławomira Mrożka
17 marca, godz. 19.00 i 18 marca, godz. 18.00 w Warszawskiej Operze Kameralnej
„Tango” Sławomira Mrożka, jedna z pereł polskiego dramatu, w swojej dwuznaczności, ponadczasowości materiał wręcz wymarzony do eksperymentu z formą i konwencją. Fakt, że do dzisiaj nikt nie podjął ryzyka przełożenia na język opery jest tyle samo zdumiewający, jak intrygujący. Specyfika dzieła należącego do kanonu literatury wymaga jednak czegoś więcej niż tylko oprawienia muzyką. Fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem umiejętnego połączenia współczesnego warsztatu kompozytorskiego najwyższych lotów, ze zrozumieniem specyfiki literackiego pierwowzoru. Dobrzyński w mistrzowski sposób przełożył już na język współczesnej opery „Operetkę” Witolda Gombrowicza. Sukces potwierdziło zaproszenie na festiwal oper kameralnych w Wiedniu, skąd transmitowała je telewizja ARTE. Opera jako sztuka daje możliwość doskonała ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu, typowego arsenału scenicznego dramatu, dochodzi walor muzyki, frazy, budowania napięcia, konfliktu dźwiękiem i muzyką. To bezspornie idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Biorąc pod uwagę warsztat kompozytora, jego artyzm i doświadczenie zespołu wykonawców, można spodziewać się kontynuacji sukcesu „Operetki”, a samo „Tango” bezspornie wpisze się na karty najnowszej historii Warszawskiej Opery Kameralnej. Kompozytor: Michał Dobrzyński. Reżyser: Maciej Wojtyszko. Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska. Soliści: Artur – Jan Jakub Monowid, Edek – Piotr Nowacki, Eugeniusz – Piotr Pieron, Eleonora – Anna Mikołajczyk, Eugenia – Marzanna Rudnicka, Stomil – Tomasz Rak, Ala – Aleksandra Żakiewicz. Dyrygent: José Maria Florêncio.
Liczba wyświetleń: 126
powrót