Kalendarz

Sakralny wymiar świata. Przedstawienia religijne w rzeźbie drewnianej

2016.05.19 15:30 , aktualizacja: 2017.04.10 08:30
Autor: Ewa Szczepanowska, Muzeum Wsi Radomskiej, Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska
krucyfiksy wiszące na wystawie fot. Michał Alzak

do 30 listopada w Spichlerzu z Wilkowa na terenie Muzeum Wsi Radomskiej

www.muzeum-radom.pl

 

Na wystawę „Sakralny wymiar świata…” składają się rzeźbiarskie realizacje przedstawień religijnych będące w całości częścią kolekcji sztuki ludowej Muzeum Wsi Radomskiej. Wybór prezentowanych eksponatów pozwala na prześledzenie poszczególnych etapów rozwoju rzeźby ludowej od pełniących funkcje kultowe świątków po rozpatrywane jedynie w kategoriach estetycznych dzieła współczesnych rzeźbiarzy.

 

Czterysta prac

W zbiorach Muzeum Wsi Radomskiej znajduje się blisko czterysta prac snycerskich poruszających tematykę religijną. Zdecydowana większość z nich, to dzieła zaliczane do nurtu tzw. współczesnej sztuki ludowej. Główna część kolekcji drewnianej rzeźby sakralnej powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w okresie intensywnego rozwoju aktywności artystycznej o charakterze ludowym. Składa się na nią przede wszystkim dorobek twórców pochodzących z regionu radomskiego, wśród których dominującą rolę odgrywają przedstawiciele kozienickiego ośrodka rzeźbiarskiego. Spomiędzy bardziej znaczących nazwisk w dziedzinie ludowej rzeźby, które figurują w zbiorach Muzeum, należy wymienić Stanisława Denkiewicza z Jedlni Kościelnej, Antoniego Barana z Opoczna, Stefana Ślażyńskiego ze Stanisławic oraz Zdzisława Purchałę z Kossowa. Wyjątkowe miejsce w tym gronie zajmuje postać Leona Kudły ze Świerży Górnych, którego wyniki twórczej pracy prezentowane były na całym świecie.

 

Świątki z XIX w.

Stosunkowo niewielki fragment w stosunku do całości kolekcji ludowej rzeźby sakralnej stanowi grupa zabytkowych świątków, których datowanie sięga XIX wieku. Część z nich pochodzi z warsztatów cechowych, inne są dziełami anonimowych wiejskich snycerzy. Ta skromna reprezentacja dawnej rzeźby ludowej jest jednocześnie najcenniejszą częścią zbiorów i prezentuje sobą wartościowy materiał porównawczy dla wytworów ostatnich pokoleń rzeźbiarzy.

Liczba wyświetleń: 230

powrót