Informacje prasowe

Informacja prasowa - Kolejne dwa szynobusy dla Kolei Mazowieckich

2015.06.16 13:35 , aktualizacja: 2015.06.17 16:55

Autor: , Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak

Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjadą dwa kolejne szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich. Nowoczesne, klimatyzowane pojazdy, wyposażone w monitoring i w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych dostarczone zostaną przez firmy Newag S.A. oraz PESA Bydgoszcz S.A. Koszt całej inwestycji to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z budżetu Mazowsza (4,1 mln zł), z rezerwy celowej budżetu państwa (7,3 mln zł) oraz Funduszu Kolejowego (7,9 mln zł).

 

 

Nowe szynobusy to przede wszystkim dobra wiadomość dla pasażerów Kolei Mazowieckich. Nowoczesne, klimatyzowane pojazdy poprawią komfort podróżowania, a ich wyjazd na trasę znacznie usprawni ruch i skróci czas przejazdu – podkreśla marszałek Adam Struzik. – Właśnie dlatego co roku inwestujemy w nowy tabor dla KM. Do 2024 r. planujemy wraz ze spółką na nowy tabor, modernizację starego i rozbudowę zaplecza technicznego przeznaczyć ok. 2,7 mld zł.

 

Zgodnie z podpisanymi dzisiaj umowami nowe szynobusy powinny zostać dostarczone do 11 grudnia br. Oba pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, monitoring oraz elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Będą również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szynobusy mają rozpędzać się do 120 km/h. Zostaną wykonane przez dwie firmy specjalizujące się w produkcji pojazdów szynowych – Newag S.A. oraz Pesę Bydgoszcz S.A.

 

Na trasach mniej obciążonych i niezelektryfikowanych szynobusy świetnie się sprawdzają. Pojazdy, które już jeżdżą po mazowieckich torach, bardzo dobrze oceniane są też przez pasażerów, a to właśnie ich zdanie jest dla nas najważniejsze  – zaznacza wicemarszałek Leszek Ruszczyk.

 

Dwuczłonowy od Newagu

Newag S.A. dostarczy spalinowy szynobus dwuczłonowy. Znajdzie się w nim 119 stałych miejsc siedzących, 6 siedzących uchylnych oraz 140 miejsc stojących. Pojazd będzie kursował na odcinku Tłuszcz – Warszawa – Czeremcha. To już drugi w taborze Kolei Mazowieckich dwuczłonowy szynobus dostarczony przez firmę Newag S.A. Pierwszy jeździ po mazowieckich torach już od półtora roku.

Komfort i bezpieczeństwo jazdy to oczekiwania, z których w Newagu uczyniliśmy najwyższy priorytet. W dwuczłonowym spalinowym zespole trakcyjnym, który jeszcze w tym roku przekażemy Kolejom Mazowieckim, zastosowane zostaną najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A. – Pojazd, co warto podkreślić, spełniać będzie cztery scenariusze zderzeniowe, gwarantując tym samym najwyższe standardy bezpieczeństwa – dodał.

 

Jednoczłonowy od PESY

Jednoczłonowy szynobus spalinowy wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Znajdzie się w nim 60 stałych miejsc siedzących, 8 siedzących uchylnych oraz 52 miejsca stojące. Szynobus wyjedzie na trasy: Tłuszcz – Nasielsk – Sierpc – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. Pojazd dołączy do pozostałych siedmiu szynobusów wyprodukowanych przez Pesę.

 

– Umowa na dostawę pojazdu 214 Mb potwierdza, że współpraca Kolei Mazowieckich z naszą firmą jest wręcz modelowym przykładem doskonałych, wypróbowanych przez lata, wzajemnych relacji dwóch partnerów – mówi prezes PESA Tomasz Zaboklicki. – Samorząd Mazowsza i działający w jego imieniu przewoźnik, mając wizję rozwoju i konsekwentnie ją realizując, są pod względem troski o pasażera i unowocześniania taboru jednym z liderów komunikacji regionalnej w Polsce. Kontynuację współpracy z takimi partnerami traktuje PESA jako poważne zobowiązanie, ale i powód do ogromnej satysfakcji.

 

Koszt zakupu obu pojazdów to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z rezerwy celowej budżetu państwa – 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 7,9 mln zł oraz budżetu samorządu województwa mazowieckiego – 4,1 mln zł.

 

– Zawsze podkreślam, że zakup takich pojazdów, jak szynobusy – pojazdów mniejszych, dedykowanych podróżnym, którzy zamieszkują nieco odleglejsze tereny Mazowsza, gdzie ruch kolejowy odbywa się z nieco mniejszą częstotliwością – jest tak samo ważny, jak zakup taboru przeznaczonego do poruszania się w samej aglomeracji. Naszym decyzjom przyświeca bowiem troska o wszystkich podróżnych, ponieważ każdy z nich jest dla nas tak samo ważny – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

 

 

Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

biuro.prasowe@mazovia.pl

tel.: 22 59 07 602

 

Donata Nowakowska

Rzecznik Prasowy „Koleje Mazowieckie – KM”

d.nowakowska@mazowieckie.com.pl

tel. 22 473 75 51, 661 929 207

Michał Żurowski

Rzecznik Prasowy PESA Bydgoszcz

michal.zurowski@pesa.pl

tel. 607-809-721

 

Urszula Makosz

Rzecznik Prasowy GK NEWAG

urszula.makosz@newag.pl

tel.: 660 617 356

Liczba wyświetleń: 213

powrót