Informacje prasowe
Informacja prasowa - Plany rozwoju lotniska Warszawa/Modlin
2014.11.05 14:30 , aktualizacja: 2014.11.06 12:08
Autor: , Wprowadzenie: Martyna Pierzchała
Lotnisko w Modlinie jest najdynamiczniej rozwijającym się portem regionalnym w Polsce. 5 tys. pasażerów dziennie i 14 tys. startów i lądowań w ciągu roku. Jednak już dziś trzeba perspektywicznie myśleć o przyszłości Modlina, najlepiej korzystając z doświadczeń innych europejskich portów. Dlatego władze województwa myślą nie tylko o rozbudowie samego terminala, ale i aktywizacji terenów wokół lotniska.
Przekształcenie dawnego lotniska wojskowego w cywilny port lotniczy okazało się trafionym pomysłem. Dziś Modlin to 26 tanich połączeń, 14 tys. startów i lądowań i blisko 2 mln zadowolonych pasażerów rocznie. Ważna jest przystępna cena biletów, komfort, wygoda i co najważniejsze – bezpieczeństwo. W efekcie z portu korzysta miesięcznie ok. 150 tys. pasażerów. Dlatego lotnisko Warszawa/Modlin, mimo iż usytuowane najbliżej największego polskiego lotniska im. Chopina, wyprzedziło już zarówno Rzeszów, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, jak i ostatnio Poznań.
Nowy port to większa oferta dla pasażerów. Wpłynął na obniżenie cen podróży lotniczych i zwiększył zainteresowanie lataniem wśród osób, które do tej pory nie korzystały z tego rodzaju transportu. Z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba obsługiwanych na lotnisku pasażerów, co skłania i władze portu, i władze województwa do myślenia o dalszym rozwoju infrastruktury. Co najważniejsze, w przypadku lotniska Warszawa/Modlin taki rozwój, przewidziany na najbliższych 30 lat, nie wymaga dodatkowej przestrzeni. Obszar zajmowany przez port jest wystarczający do przedłużenia drogi startowej, powiększania płyt postojowych czy budowy dróg kołowania.
– Działalność lotniska pokazała, że była to właściwie wybrana lokalizacja. Korzystają z niego zarówno mieszkańcy Warszawy, jak i całego, zwłaszcza północnego Mazowsza, a także innych województw. Lotnisko planuje rozbudowę. Jednak musimy patrzeć jeszcze dalej. To idealna szansa na ożywienie gospodarcze tej części regionu – podkreśla marszałek Adam Struzik.
W perspektywie najbliższych 5 lat planowana jest m.in. rozbudowa terminala. Z myślą o tym zabiegu tworzony był projekt całej inwestycji. Modułowa bryła pozwoli na szybkie i proste powiększenie terminala o dodatkowe moduły, zarówno po stronie przylotów, jak i odlotów. W ten sposób dwukrotnie zwiększy się liczba punktów odpraw – z 4 do 8, co pozwoli zwiększyć przepustowość lotniska z obecnych 3 mln pasażerów rocznie – do 5 mln. Kolejną inwestycją, która pomoże utrzymać szybki rozwój lotniska jest budowa ekspres cargo. Będzie to budynek, w którym można obsługiwać ekspresowe przesyłki kurierskie i tzw. małe cargo. Władze lotniska planują także powiększenie bazy technicznej dla samolotów. W planach jest budowa dodatkowego hangaru dla samolotów typu boing 737. Ostatnim etapem rozbudowy będzie budowę hotelu na terenach przylegających do lotniska. Tu jednak myśli się o udziale partnera zewnętrznego.
Jednak Modlin to nie tylko nowa oferta dla pasażerów, ale też ważny impuls rozwojowy dla tej części województwa. Wskazuje na to doświadczenie wielu europejskich lotnisk. Dlatego samorząd województwa, tworząc nowy plan zagospodarowania przestrzennego wpisał tam tzw. obszar funkcjonalny wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin. Ustalił też zasady zagospodarowania tego obszaru. Jednocześnie bierze udział w międzynarodowym projekcie airLED (Local economic development In air port catchment areas) finansowanym ze środków europejskich (INTERREG IVB).
Na terenach sąsiadujących z lotniskiem ma powstać Specjalna Strefa Ekonomiczna (jako podstrefa Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) oraz park przemysłowo-technologiczny. W związku z planami rozwoju lotniska – powiększenia go m in. o część cargo – strefa wokół to idealna przestrzeń na branżę logistyczno-magazynową. Tworzenie tego typu stref to zachęta do rozpoczęcia działalności gospodarczej (preferencyjne warunki dla przedsiębiorców w postaci ulg podatkowych, specjalnie przygotowane, uzbrojone tereny, pomoc w procesie inwestycyjnym). To również szansa na przyciąganie nowych inwestycji, lepsza sytuacja na rynku pracy w regionie.
Inicjatywą samorządu województwa zainteresowane są zarówno okoliczne samorządy lokalne, instytucje, jak i
firmy oraz organizacje pozarządowe. Powstała już regionalna grupa ekspercka zrzeszająca 24 podmioty. Wielokrotne spotkania pozwoliły wypracować już dokumenty projektowe. Najważniejsze kwestie do rozstrzygnięcia w najbliższym czasie jest zwiększenie dostępności transportowej lotniska. Konieczna jest budowa dróg (obwodnic), a także nowych tras kolejowych.
Członkowie mazowieckiej grupy RDCB (regionalnej grupy koordynacyjnej):
1. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o.
2. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" Lotnisko Chopina w Warszawie
3. „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
4. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
5. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Warszawie
6. Gmina Nowy Dwór Mazowiecki
7. Gmina Pomiechówek
8. Gmina Zakroczym
9. Powiat Nowodworski
10. Fundacja Park Militarny Twierdzy Modlin
11. Agencja Mienia Wojskowego
12. Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
13. Krajowa Izba Gospodarcza
14. Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. w Olsztynie
15. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
16. Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Warszawie
17. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
18. Lokalna Organizacja Turystyczna Trzech Rzek
19. Związek Miast Nadwiślańskich
20. Szlak Wodny im. Króla Stefana Batorego
21. Konkret SA Poznań
22. Instytut Rozwoju Miast w Krakowie
23. Politechnika Krakowska
24. Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
Marta Milewska
Rzeczniczka Prasowa
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
tel. 22 59 07 602, kom. 510 591 974
e-mail: rzecznik@mazovia.pl
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 848
powrót