Informacje prasowe

Informacja prasowa - Płock o krok od zakończenia prac nad swoim RIT-em

2014.08.29 14:25 , aktualizacja: 2014.08.29 14:53

Autor: , Wprowadzenie: Martyna Pierzchała

Wspólne myślenie o całym subregionie – to cel nowego sposobu wykorzystania przez samorządy części środków unijnych będących w gestii samorządu województwa. Trwają właśnie ostatnie prace nad kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT). Dziś marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik spotkał się z samorządowcami z subregionu płockiego. – Prace nad RIT-ami nie należą do najłatwiejszych. Wymagają umiejętności szukania kompromisów i gotowości do współpracy. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że płoccy samorządowcy doskonale sobie z tym wyzwaniem radzą – ocenia postęp prac marszałek.

 

Regionalny Instrument Terytorialny (RIT) jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych. Marszałek Adam Struzik widzi w tym przede wszystkim szansę na realizację zintegrowanych projektów i myślenie w kategoriach regionu, a nie tylko gminy czy miasta. – Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa – np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty – aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu.

 

Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014-20 (czyli co najmniej 130 mln euro). Trzeba też pamiętać, że poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można ubiegać się jak dotychczas – w ramach otwartych konkursów.

Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Płocka wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego „Wzrost konkurencyjności miasta Płocka i jego obszaru funkcjonalnego poprzez zrównoważony rozwój i sprawny transport – poprawa spójności i bezpieczeństwa regionu płockiego”. W ramach płockiego RIT-u zaplanowano np. budowę trasy północno-zachodniej Płocka, która pozwoli wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy, budowę ścieżek rowerowych – co m.in. poprawi bezpieczeństwo poruszania się pomiędzy miejscowościami, a także zwiększy wykorzystywanie tego bardziej ekologicznego i ekonomicznego środka transportu. Poza tym RIT objąłby przygotowanie terenów inwestycyjnych w subregionie.

 

W ramach planu działań RIT dla subregionu płockiego zgłoszono dwadzieścia projektów, na które składa się szereg mniejszych inwestycji. Wstępnąpozytywną ocenę przeszła ponad połowa inwestycji. Dzisiejsze spotkanie w Płocku pozwoliło samorządowcom z całego subregionu przedyskutować ostateczny kształt RIT.

 

– Zalety Regionalnego Instrumentu Terytorialnego można widzieć w wielu płaszczyznach, ale najważniejsze wydaje się, że RIT zakłada przygotowanie i uatrakcyjnienie terenów inwestycyjnych Płocka – podkreśla prezydent miasta Andrzej Nowakowski.– Wraz z budową trasy północno-zachodniej, połączenia obwodnicą nowego mostu z PKN Orlen, otworzą się zupełnie nowe perspektywy rozwoju miasta, które w krótkim czasie wzmocni swoją rolę ośrodka regionalnego, dzięki czemu rozwijać się będą także sąsiednie samorządy na północnym Mazowszu.

 

Zespoły robocze – Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, oceniając płockie projekty, brały pod uwagę program bazowej i kompleksowej sieci transportowej – drogowej i kolejowej (TEN-T). Większość zgłoszonych w ramach RIT propozycji doczekało się pozytywnej oceny, są jednak również takie, które wymagają korekty – tak, aby strona unijna nie podważyła ich umieszczenia w RPO.

Pliki do pobrania

Rozmiar: 0 kB, Liczba pobrań: 140, Dokument programu Microsoft Word
Rozmiar: 676 kB, Liczba pobrań: 74

Liczba wyświetleń: 223

powrót