Informacje prasowe
Informacja prasowa - Ciechanów coraz bliżej zakończenia prac nad swoim RIT-em
2014.08.20 15:40 , aktualizacja: 2014.08.21 09:33
Autor: , Wprowadzenie: Hanna Maliszewska
Wspólne myślenie o całym subregionie – to cel nowego sposobu wykorzystania przez samorządy części środków unijnych będących w gestii samorządu województwa. Trwają właśnie ostatnie prace nad kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT). Dziś marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik spotkał się z samorządowcami z subregionu ciechanowskiego. – Ciechanowski RIT jest dobrze przygotowany, a co najważniejsze – samorządy potrafią z sobą współpracować – ocenia postęp prac marszałek.
Regionalny Instrument Terytorialny (RIT) jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych. Marszałek Adam Struzik widzi w tym przede wszystkim szansę na realizacje zintegrowanych projektów i myślenie w kategoriach regionu, a nie tylko gminy czy miasta. – Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa – np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty – aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu.Jestem pewien, że ciechanowskie samorządy, ale przede wszystkim sami mieszkańcy wiele na tym zyskają – dodaje.
Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014-20 (czyli co najmniej 130 mln euro). Trzeba też pamiętać, że poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można się ubiegać jak dotychczas – w ramach otwartych konkursów.
Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Ciechanowa wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego. Dotyczy on poprawy spójności komunikacyjnej subregionu. W ramach ciechanowskiego RIT-u zaplanowano m.in. centrum logistyczne wraz z drogowo-kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP w Ciechanowie, węzeł przesiadkowy w Mławie, centrum przesiadkowe w Płońsku oraz kilkanaście inwestycji drogowych, w tym połączonych z siecią TENT-T.
W ramach planu działań RIT dla subregionu ciechanowskiego zgłoszono jeden duży zintegrowany projekt wiodący, w ramach którego mieści się dziesięć przedsięwzięć. Łącznie wstępną pozytywną ocenę przeszło (wraz z projektami tzw. warunkowymi) ok. 80 proc. inwestycji, co w skali województwa jest bardzo dobrym wynikiem. Dzisiejsze spotkanie w Ciechanowie pozwoliło samorządowcom z całego subregionu przedyskutować ostateczny kształt RIT.
– Cieszę się, że polityka miejska UE przekłada się na priorytety mazowieckiego RPO. RIT-y, jako instrument wspomagający rozwój miast subregionalnych i ich otoczenia, świadczą o przemyślanym podejściu władz samorządu województwa do zrównoważonego rozwoju Mazowsza – dodaje prezydent Ciechanowa Waldemar Wardziński. Zwraca również uwagę na praktyczny wymiar planowanych inwestycji – Mam nadzieję, że dostaniemy dofinansowanie w ramach RIT, a mieszkańcy Ciechanowa zyskają nowoczesne centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, z parkingami dla różnego typu pojazdów i ścieżkami rowerowymi oraz nową drogę, która bezpośrednio, biegnąc po obrzeżach miasta, połączy ul. Kasprzaka z Pułtuską – dodaje.
Zespoły robocze – Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, oceniając ciechanowskie projekty, brały pod uwagę program bazowej i kompleksowej sieci transportowej – drogowej i kolejowej (TEN-T). Większość zgłoszonych w ramach RIT propozycji doczekało się pozytywnej oceny, są jednak również takie, które wymagają korekty – tak, aby strona unijna nie podważyła ich umieszczenia w RPO.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 615
powrót