Informacje prasowe
Informacja prasowa - Mazowsze szykuje się do nowego programowania unijnego
2013.10.09 13:20 , aktualizacja: 2013.10.11 14:25
Autor: , Wprowadzenie: Joanna Czechowicz-Bieniek
Trwają cały czas prace nad nowymi programami wsparcia unijnego dla województw. Mazowszu udało się na tym etapie wynegocjować na kolejne lata ponad 3,3 mld euro. Jest już propozycja przyszłego regionalnego programu operacyjnego. Stawia on zgodnie z wytycznymi UE przede wszystkim na wsparcie rozwoju gospodarki dokonaniami nauki oraz na ochronę środowiska. Jest jednak szansa na inwestycje drogowe czy w służbę zdrowia. Poza tym nowe RPO to także działania z zakresu zmniejszania bezrobocia czy wychodzenia z ubóstwa.
Ważne w całym procesie są prace nad Kontraktem Terytorialnym zawieranym między samorządem województwa a Rządem. Regionalne spotkania to kolejny etap konsultacji nad najważniejszymi dla Mazowsza dokumentami. Wśród głównych inwestycji wskazanych w projektach Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz Kontraktu Terytorialnego są przede wszystkim budowa obwodnicy Ostrołęki oraz budowa nowego połączenia drogowego Ostrołęka – Wyszków (tzw. skrótu do Warszawy). Ponadto znajdują się tam budowa nowego bloku elektroenergetycznego w elektrowni systemowej Ostrołęka oraz modernizacja linii kolejowej nr 29 Ostrołęka – Tłuszcz.
Jak będzie wyglądać RPO WM 2014-20
Mazowsze nie jest już traktowane jako region słabiej rozwinięty. Siłą rzeczy może liczyć na mniejsze wsparcie z UE. Udało się jednak wynegocjować kwotę ok. 3,3 mld euro. Do programu operacyjnego (na poziomie województwa) trafi ponad ok. 1,9 mld euro, zaś o kolejnych ok. 1,4 mld euro (z funduszy strukturalnych EFS i EFRR) beneficjenci z Mazowsza będą mogli ubiegać się w programach krajowych.
Zmianą jest też zakres samego regionalnego programu operacyjnego. Będzie łączył w sobie inwestycje, które do tej pory były w dwóch programach (RPO i POKL). Czyli na Mazowszu powstanie jeden program operacyjny, w którym znajdą się środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). W jednym programie będą więc tzw. projekty twarde i miękkie.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej wsparciem finansowym mają być objęte przede wszystkim działania związane z pobudzaniem gospodarki, zastosowaniem dokonań naukowych w biznesie i wspieraniem przedsiębiorców. Unia Europejska mocno stawia nadal na odnawialne źródła energii.
Poziom dofinansowania będzie sięgał maksymalnie 80 proc. (dotychczas mogło to być 85 proc.). Poza tym duża część projektów ma być realizowana nie w oparciu o dotacje, ale na bazie finansowania zwrotnego, czyli pożyczek. Już teraz część inwestycji (np. rewitalizacja miast i projekty związane z ekonomią energetyczną) powstaje w ramach takiego wsparcia. Na Mazowszu funkcjonują już inicjatywy JESSICA i JEREMIE.
O wyborze projektu będzie w pewnej mierze decydować ich zgodność z inteligentnymi specjalizacjami. Każde z województw miało je wskazać dla swojego regionu. Nie są to sztuczne twory, ale wskazówki, na co stawiać w potencjale gospodarczym i intelektualnym – tak, by rozwijać mazowiecką innowacyjność. – nie tylko w kontekście wykorzystania środków unijnych.
Nowością są również ZIT i RIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (Warszawa z obszarem metropolitalnym) i stworzony na ich wzór Regionalny Instrument Terytorialny (indywidualnie dopasowany do każdego z subregionów – Radomia, Ciechanowa, Płocka, Ostrołęki i Siedlec). Mają to być narzędzia, które pozwolą podejść do pewnych inwestycji w sposób ponadsamorządowy. Są takie obszary, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa – np. przy projekcie kanalizacyjnym czy drogowym przebiegającym przez kilka gmin. Pozwoli to elastycznie i indywidualnie (czyli z punktu widzenia danego subregionu) podchodzić do projektów.
Beneficjenci będą decydowali, czy startują ze swoim projektem w otartych konkursach, czy starają się o dofinansowanie w ramach ZIT / RIT.
Poza tym z Funduszu Spójności powinny być finansowane inwestycje związane z gospodarką odpadami, wsparcie rozwoju odnawialnych źródeł energii, a także budowy regionalnego systemu zarządzania energią i mediami (smart grid).
Wszelkie podejmowane działania muszą być adekwatne do realnych potrzeb regionu. Zostały one wskazane w zaktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego, a ich diagnoza oparta jest m.in. na wynikach konsultacji społecznych prowadzonych już od 2011 r. w całym województwie. Drugim dokumentem, który wyznacza politykę regionalną jest Strategia Europy 2020. Jej ustalenia mają swoje odzwierciedlenie w Planie Zagospodarowania Przestrzennego i w Kontrakcie Terytorialnym. Wszystkie te dokumenty mają wpływ na ostateczny kształt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
Proponowane przez samorząd województwa obszary wsparcia – z podziałem na osie priorytetowe |
|
I OŚ PRIORYTETOWA Innowacyjność i przedsiębiorczość |
Wsparcie regionalnej infrastruktury badawczej |
Wzrost wykorzystania innowacyjnej działalności badawczej i rozwojowej w przedsiębiorczości |
|
Wzmocnienie współpracy gospodarki i nauki |
|
Wzrost konkurencyjności i innowacyjności mazowieckich |
|
Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną i szkoleniową |
|
|
|
II OŚ PRIORYTETOWA Wzrost e-potencjału Mazowsza |
Rozwój e-technologii w przedsiębiorstwach |
Zwiększenie dostępności i jakości e - usług publicznych dla obywateli |
|
|
|
III OŚ PRIORYTETOWA Przejście na gospodarkę niskoemisyjną |
Zwiększenie udziału niekonwencjonalnych, w tym odnawialnych źródeł energii w ogólnej produkcji energii |
Poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji CO2 |
|
Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym zmniejszenie uciążliwości transportu w mieście |
|
|
|
IV OŚ PRIORYTETOWA Gospodarka przyjazna środowisku i społeczeństwu |
Zapobieganie katastrofom naturalnym i minimalizowanie ich skutków |
Zmniejszenie ilości składowanych odpadów na Mazowszu |
|
Zmniejszenie dysproporcji w dostępie do usług komunalnych w zakresie gospodarki-wodnościekowej |
|
Poprawa systemów zarządzania i monitoringu środowiska oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego |
|
Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego |
|
Rewitalizacja przestrzeni miejskiej i wiejskiej ukierunkowana na rozwiązywanie zdiagnozowanych problemów społecznych |
|
Rekultywacja i remediacja zdegradowanej przestrzeni miejskiej oraz poprawa stanu środowiska miejskiego |
|
Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną |
|
|
|
V OŚ PRIORYTETOWA Rozwój regionalnego systemu transportowego |
Poprawa spójności regionalnej sieci drogowej z siecią TEN-T oraz zwiększenie dostępności wewnętrznej i zewnętrznej |
|
|
VI OŚ PRIORYTETOWA Rozwój rynku pracy |
Zwiększenie aktywności zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia na mazowieckim rynku pracy, w szczególności osób z grup defaworyzowanych |
Zwiększenie roli MŚP w kreowaniu nowych miejsc pracy na regionalnym rynku pracy |
|
Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie |
|
Wsparcie wydłużenia aktywności zawodowej |
|
|
|
VII OŚ PRIORYTETOWA Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem |
Zmniejszenie skali wykluczenia społecznego, ubóstwa i zwiększenie zatrudnienia przez aktywizowanie osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz działania profilaktyczne |
Zwiększenie dostępu do usług opieki zdrowotnej i usług społecznych, tworzących szansę włączenia społecznego i/lub zatrudnienia |
|
Podniesienie jakości i zwiększenie zakresu zadań realizowanych przez podmioty ekonomii społecznej w obszarze integracji społecznej i zawodowej |
|
|
|
VIII OŚ PRIORYTETOWA Edukacja dla rozwoju regionu |
Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej i kształcenia ogólnego |
Poprawa jakości kształcenia zawodowego młodzieży |
|
Zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w kształceniu i szkoleniu |
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 183
powrót