Informacje prasowe

Informacja prasowa - Co turysta powinien wiedzieć - wakacje z biurem podróży

2013.06.19 09:30 , aktualizacja: 2013.06.19 09:44

Autor: , Wprowadzenie: Martyna Pierzchała

Wakacje tuż-tuż. I chociaż jest już czerwiec, wielu z nas dopiero teraz będzie planować wyjazd. Aby wszystko powiodło się po naszej myśli, należy zadbać o najmniejsze szczegóły. Ważniejsza od ceny wycieczki i standardu hotelu jest bowiem wiarygodność firmy, która organizuje wyjazd. Warto również dowiedzieć się wcześniej, jakie mamy prawa i gdzie – w razie nieprawidłowości – składać reklamacje.

 

Obecnie na Mazowszu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych wpisanych jest 725 przedsiębiorców, w tym 82 organizatorów turystyki, 2 pośredników turystycznych i 641 przedsiębiorców wykonujących zadania zarówno organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego.

 

Jeżeli organizator imprez turystycznych działa legalnie, to musi widnieć w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Informacji na ten temat można szukać na stronie http://turystyka.gov.pl. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowegoczy będzie ono obowiązywało w momencie podpisywania przez nas umowy i w trakcie pobytu.

 

Firma organizująca wyjazdy, chcąc uzyskać wpis, musi przede wszystkim zapewnić klientom, na wypadek niewypłacalności, pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej, a także zwrot wpłat w przypadku jej niezrealizowania. Zabezpieczenie finansowe może mieć formę umowy gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów lub w przypadku imprez krajowych – wpłat na rachunek powierniczy. Zatem sprawdzając biuro podróży w rejestrze, warto zwrócić uwagę na kwotę gwarancji. 

 

Zgodnie z nowymi przepisami od 2013 r. sumy gwarancyjne są wyliczane na podstawie przychodu przedsiębiorstwa deklarowanego na okres najbliższych 12 miesięcy, na który ma zostać zawarta umowa gwarancji, a nie jak dotychczas na podstawie przychodów z poprzedniego roku obrotowego.

 

Umowa z biurem podróży

 

Przed zawarciem umowy organizator powinien podać klientowi ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, a także o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wycieczki oraz o zakresie ubezpieczenia. Klient powinien również uzyskać informacje o planowanym czasie przejazdu i lokalnym przedstawicielstwie turystyki, gdzie może zwracać się w razie trudności.

 

Umowa powinna mieć formę pisemną i określać:

 

  • organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu podpisała umowę;
  • miejsce pobytu lub trasę wycieczki;
  • czas trwania imprezy turystycznej;
  • program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym rodzaj, charakter i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, ilość i rodzaj posiłków oraz program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej;
  • cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenieoraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny;
  • sposób zapłaty;
  • rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów;
  • sposób zgłaszania reklamacji.

 

Należy również pamiętać, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. 

 

Problemy na miejscu

 

Jeżeli podczas pobytu zauważymy, że warunki określone w umowie nie są przez biuro spełniane, można już wtedy składać reklamacje u osoby reprezentującej organizatora, np. u pilota wycieczek. Klient może też zgłosić reklamacje u samego organizatora niezależnie od wcześniejszego zawiadomienia. Ma na to 30 dni.

 

Organizator, który nie wykonuje przewidzianych w umowie usług jest zobowiązany do wykonania świadczeń zastępczych, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami. Jeżeli ich jakość jest niższa od jakości usług określonej w programie, klient może żądać obniżenia ceny imprezy turystycznej.

 

Z pomocą turystom

 

Jeżeli biuro podroży, z którym udaliśmy się na wakacje, utraci płynność finansową, beneficjentem posiadanego przez niego zabezpieczenia finansowego jest marszałek województwa, który uruchamia procedurę składania roszczeń przez poszkodowanych klientów. Należy pamiętać, że w razie nagle organizowanych powrotów powinniśmy pozostawać w stałym kontakcie z rezydentem bądź pilotem, nie oddalać się od grupy i mieć możliwość kontaktowania się z pracownikami konsulatów i ambasad.

 

Warto zanotować i zabrać ze sobą ważne numery telefonów

 

  • Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej (wykaz na stronie www.msz.gov.pl);
  • Konsulat (wykaz na stronie www.msz.gov.pl);
  • Urząd Marszałkowski województwa na terenie którego zrejestrowane jest biuro podróży

 

Na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych znajdują się też ostrzeżenia dla podróżujących oraz poradnik „Polak za granicą”.

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
tel. 22 59 07 602, kom. 510 591 974
e-mail: m.milewska@mazovia.pl

Pliki do pobrania

Rozmiar: 112 kB, Liczba pobrań: 166, Dokument programu Microsoft Word

Liczba wyświetleń: 118

powrót