Informacje prasowe

Informacja prasowa - W urzędzie marszałkowskim o problemach branży turystycznej

2012.07.27 14:30 , aktualizacja: 2012.07.27 18:06

Autor: , Wprowadzenie: Joanna Czechowicz-Bieniek

 

Z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w jego siedzibie odbyło się wczoraj spotkanie z udziałem przedstawicieli urzędów marszałkowskich, branży turystycznej i Ministerstwa Sportu i Turystyki. Podsumowano ostatnie wydarzenia na rynku turystycznym i problemy , z którymi spotkały się urzędy marszałkowskie podczas organizacji powrotu dla turystów upadłych biur podróży. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zaapelował do branży turystycznej o stworzenie Kodeksu Postępowania Etycznego.

 

Przedstawiciele województwa mazowieckiego i wielkopolskiego podzielili się z pozostałymi uczestnikami swoimi doświadczeniami związanymi z ostatnimi upadkami biur podróży: Sky Club, Africano Travel i Alba Tour.Wskazywały także na jakie problemy napotykały ze strony biur podróży czy obowiązujących przepisów. Zwrócono uwagę m.in. na powtarzający się problem braku poczucia odpowiedzialności ze strony biur podróży za swoich turystów. Brak kontaktu i brak współpracy przy sprowadzaniu klientów biura do kraju, nieprzekazywanie list rezerwacyjnych – to najczęściej pojawiające się sytuacje we wszystkich województwach.

 

Zwrócono także uwagę na fakt, iż w świetle obowiązujących przepisów marszałkowie województw odpowiadają za uruchomienie gwarancji. Odpowiedzialność biura podróży za swoich turystów przebywających poza granicami kraju nie powinna kończyć się w momencie złożenia wniosku o niewypłacalności. Jak pokazują dotychczasowe przypadki, w sytuacji braku podjęcia działań ratunkowych przez biuro podróży, urzędy marszałkowskie w trosce o dobro obywateli biorą te działania na swoje barki. Nie wynika to jednak wprost z przepisów prawa, a z poczucia odpowiedzialności za los turystów. Z uwagi na pojawiające się we wszystkich województwach problemy we współpracy z upadającymi biurami, UMWM zaapelował do branży turystycznej o stworzenie Kodeksu Postępowania Etycznego regulującego dobre praktyki w tym zakresie.

 

Dyskutowano także na temat obowiązujących przepisów prawa, które nałożyły na urzędy obowiązki, nie dając im odpowiednich narzędzi. Urzędnicy mówili m.in. o tym, że ustawodawca nie wyposażył ich np. w większe uprawnienia kontrolne. Zwrócono także uwagę na niewystarczające zabezpieczenie finansowe turystów. W świetle nowelizacji ustawy o usługach turystycznych w przypadku upadku touroperatora klienci powinni otrzymać zwrot 100 proc. wniesionych kosztów. Niestety ostatnie wydarzenia pokazują, że nie zawsze jest to niemożliwe. W przypadku upadku Alba Tour z Poznania gwarancja wynosiła 200 tys. zł, a same koszty ściągnięcia turystów z zagranicy 570 tys. zł. To oznacza, że 370 tys. zł zabezpieczyć musiał samorząd województwa wielkopolskiego. Również w przypadku Sky Clubu nie ma pewności czy wystarczy środków na stuprocentowe pokrycie roszczeń klientów. W związku z czym pojawiło się pytanie – jak wywiązać się z nałożonego ustawą obowiązku przy braku zapewnionych funduszy. Przedstawiciele Polskiej Izby Ubezpieczeń zauważyli, że wyliczenie takiej gwarancji, która pokryłaby w 100 proc. wszystkie roszczenia klientów nie zawsze jest możliwe. Sytuacja ta dotyczy zwłaszcza tych biur, których obroty zwiększają się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Gwarancje wyliczane są bowiem na podstawie dochodów za rok ubiegły i nie ma możliwości ich aktualizowania w przypadku rozwoju biura podróży.

 

Rozwiązaniem w takiej sytuacji byłoby utworzenie niezależnego od gwarancji ubezpieczeniowej, dodatkowego funduszu. Postulowali o to na początku lipca marszałkowie wszystkich województw. Urzędnicy z zadowoleniem przyjęli zatem informację z Ministerstwa Turystyki i Sportu, które przychyliło się do stanowiska Konwentu Marszałków RP i rozpoczęło prace nad stworzeniem takiego rozwiązania.

 

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele urzędów marszałkowskich z 16 województw, Polskiej Izby Turystyki, Warszawskiej Izby Turystyki, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych „OSAT” oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego

Pliki do pobrania

Rozmiar: 0 kB, Liczba pobrań: 135, Dokument programu Microsoft Word

Liczba wyświetleń: 275

powrót