Informacje prasowe

Informacja prasowa - 14 nowych pociągów dla WKD

2012.07.12 11:50 , aktualizacja: 2012.07.12 15:42

Autor: , Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak

 

Tabor Warszawskiej Kolei Dojazdowej, dzięki kolejnym inwestycjom, staje się coraz bardziej nowoczesny i przystosowany do potrzeb podróżnych. Dzisiaj marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski oraz przedstawiciele zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej podpisali umowę na unijne dofinansowanie zakupu 14 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ośmioma z nich pasażerowie WKD już mogą podróżować, pozostałe wyjadą na tory do końca tego roku. Całkowita wartość projektu to ponad 284,2 mln zł, wsparcie z UE wyniesie przeszło 109,6 mln zł.

 

Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort jazdy dla pasażerów. Wnętrza pojazdów są przestronne, klimatyzowane i dostosowane do podróży: osób niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi oraz turystów podróżujących ze swoimi jednośladami. Obniżona podłoga pociągów ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Dla bezpieczeństwa podróżnych wagony wyposażone są w monitoring. W pociągach zamontowano również automaty biletowe i nowe kasowniki elektroniczne.

 

To już kolejna inwestycja w tabor Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy umowę na dofinansowanie z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy zakupu sześciu pociągów, a także instalację monitoringu i systemu informacji pasażerskiej. Dzisiejsza umowa dotyczy kolejnych 14 nowoczesnych ETZ-ów. Systematycznie modernizowana jest także linia kolejowa. Myślę, że zakończenie tych wszystkich inwestycji będzie rewolucyjną zmianą w historii funkcjonowania spółki – podkreślił marszałek Adam Struzik.

 

Pociągi będą jeździć na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Linia kolejowa WKD biegnie z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.

 

Pociągi dostarcza przedsiębiorstwo „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.” Pierwszy EZT rozpoczął kursowanie z pasażerami w styczniu 2012 r. Po zakończeniu okresu tzw. eksploatacji obserwowanej, podczas której zbierano opinie podróżnych, w lutym br. pociąg rozpoczął kursowanie w ramach obowiązującego rozkładu jazdy. Z końcem marca br. rozpoczęły się seryjne dostawy pozostałych 13 pojazdów, w których sukcesywnie wdrażane są zgłaszane przez pasażerów modyfikacje. Wszystkie egzemplarze będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r. Do początku lipca br. dostarczonych zostało już osiem pojazdów. Docelowo zastąpią one całkowicie stare pojazdy serii EN94, eksploatowane od 1972 r.

 

Zastąpienie starego taboru nowoczesnymi składami, modernizacja linii kolejowej, skrócenie czasu podróżowania, większy komfort i bezpieczeństwo podróżnych – to główne założenia rozpoczętej w 2010 r. kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD. Zakup 14 nowoczesnych pociągów to jeden z najważniejszych jej elementów – zaznaczył wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.

 

Pojazdy są przystosowane do zasilania napięciem o wartości docelowej 3000V. W okresie przejściowym – do momentu zakończenia przebudowy układu zasilania i podwyższenia napięcia w sieci trakcyjnej na linii WKD – pociągi będą miały zapewnioną możliwość zasilania napięciem o aktualnej wartości 600V.

 

Zespoły trakcyjne serii EN97 zakupione przez WKD są pierwszymi w swojej kategorii pojazdami przystosowanymi do eksploatacji pod różnymi napięciami zasilania w sieci trakcyjnej – początkowo 600V, a docelowo 3000V prądu stałego. Pełnię swoich możliwości nowy tabor osiągnie po przebudowie układu zasilania i podwyższeniu napięcia, co zapewni warunki dla rozwoju oferty WKD w perspektywie najbliższych kilkunastu lat– podsumował Prezes Zarządu WKD, Grzegorz Dymecki.

 

 

Wymiana taboru WKD nie byłaby możliwa bez udziału środków unijnych. Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego w 2011 r. inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych województwa. W maju 2011 r. podpisana została preumowa gwarantująca projektowi dofinansowanie unijne w wysokości 109,6 mln zł. Zakup został uzupełniony środkami dotacji rządowej w wysokości 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 18,7 mln zł oraz kredytem udzielonym przez Europejski Bank Inwestycyjny.Całkowita wartość projektu to 284,2 mln zł.

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
tel. (22) 59 07 602; kom. 510 591 974
e-mail: m.milewska@mazovia.pl

Edyta Al.-Tawil
Zespół Prasowy
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
tel. (22) 542 22 23; kom. 506 047 917
e-mail: media@mazowia.eu

Krzysztof Kulesza
Rzecznik Prasowy
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.
tel. (22) 474 04 52; kom. 697 046 491
e-mail: kulesza@wkd.com.pl

Pliki do pobrania

Rozmiar: 1495 kB, Liczba pobrań: 251, Dokument programu Microsoft Word

Liczba wyświetleń: 1234

powrót