Informacje prasowe

Informacja prasowa - Nowe pociągi, monitoring oraz system informacji pasażerskiej w WKD

2012.06.26 13:50 , aktualizacja: 2012.06.27 08:11

Autor: , Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak

Kolejne duże inwestycje w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Ponad 57,8 mln zł ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przeznaczonych zostanie na zakup nowych pociągów oraz stworzenie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej i monitorowania przystanków. Projekt będzie realizowany w latach 2012-2016. Całkowity koszt inwestycji to ponad 124,7 mln zł.

 

Usprawnienie ruchu w aglomeracjach to wyzwanie nie tylko dla Warszawy, ale dla wszystkich miast europejskich. Poprzez nasze dwie spółki Koleje Mazowieckie i Warszawską Kolej Dojazdową staramy się inwestować w rozwój i poprawę jakości usług przewoźników kolejowych. Wspólnie szukamy dodatkowych źródeł finansowania, w ramach funduszy unijnych czy właśnie funduszu szwajcarskiego. Dziękuję Rządowi Szwajcarskiemu za wsparcie naszych dzłań. Mam nadzieję że spółka WKD sprosta stojącemu przed nią wyzwaniu – powiedział Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.

 

Możliwość uczestnictwa w tak dużych projektach to zawsze ogromna przyjemność. W dzisiejszych czasach transport publiczny odgrywa niezwykle ważną rolę. Realizowany przez WKD projekt odpowiada na bardzo konkretne potrzeby podróżnych, którzy chcą szybko i wygodnie dojeżdżać z miejsca zakwaterowania do miejsca pracy. Ważnym elementem transportu publicznego jest jego integracyjność i komplementarność. To ważne by wszystkie jego składniki – pociągi, autobusy, tramwaje, uzupełniały się nawzajem i tworzyły zintegrowany system komunikacyjny. Cieszę się, że województwo mazowieckie i WKD podjęły wyzwanie by poprawić jakość i komfort podróży mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Z przyjemnością będziemy śledzić postępy w realizacji tego projektu – podkreślił Heinz Kaufmann, Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

 

Właśnie dobiegają końca ważne dla rozwoju Mazowsza inwestycje. Już wkrótce otwarte zostanie pierwsze na Mazowszu lotnisko regionalne w Modlinie. Już teraz pociągami Kolei Mazowieckich można dojechać na Okęcie. Wkrótce dojazd koleją będzie także możliwy do Modlina. Planujemy bowiem budowę bocznicy kolejowej. Jednym słowem staramy się wspólnie z naszymi spółkami polepszać ofertę transportową i tworzyć komplementarny system transportu publicznego – mówił wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.

 

Przed naszą spółką stoi niezwykle duże wyzwanie. Zakup dodatkowych sześciu pociągów to tak naprawdę szansa na poszerzenie naszej oferty o dodatkowe polaczenia do Warszawy w godzinach porannych. Dzięki pomocy Rządu Szwajcarskiego nasi pasażerowie będą mogli podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie – zaznaczył Grzegorz Dymecki, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

 

W ramach projektu Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej zakupionych zostanie 6 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń regionalnych na linii WKD. Oprócz tego na wszystkich stacjach i przystankach pojawią się tablice informacyjne. Natomiast z myślą o bezpieczeństwie podróżnych w pociągach i na przystankach zainstalowane zostaną kamery.

 

Projekt zostanie wdrożony w latach 2012-2016. W pierwszym etapie (2013 r.) powstanie system informacji pasażerskiej i monitoringu. Dzięki niemu osoby oczekujące na stacjach i przystankach na przyjazd pociągu będą na bieżąco powiadamiane o czasie ich odjazdów i przyjazdów. Wszystkie te informacje będą przekazywane za pośrednictwem elektronicznych tablic usytuowanych na każdym peronie. System obejmie wszystkie stacje i przystanki kolejowe na linii WKD.

Realizacja drugiego etapu – dostawa nowego taboru kolejowego, jest przewidziana na II połowę 2015 r. Zakupione pociągi obsłużą wszystkie połączenia uruchamiane na linii WKD – tj. z Warszawy przez Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka.

 

Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z tego ponad 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

 

Realizacja tej inwestycji wpłynie na poprawę komunikacji w sześciu gminach (Michałowice, Pruszków, Brwinów, Milanówek, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki) i dwóch dzielnicach Warszawy (Włochy, Ochota). Dla pasażerów oznacza to także większy komfort podróży i poczucie bezpieczeństwa.  

Planowane w ramach projektu działania są jednym z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego. Jako sprawdzony i powszechnie uznawany wzór mogą tutaj służyć systemy komunikacji publicznej Szwajcarii. Dzięki podjętej współpracy WKD zamierza skorzystać z wieloletnich doświadczeń i praktyk wypracowanych w tym kraju.

 

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. Na mocy umowy międzynarodowej, zawartej 20 grudnia 2007 r. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich, z czego niemal połowa (ok. 489 mln CHF, czyli ok. 310 mln euro) przeznaczona będzie na pomoc dla Polski.

 

Celem szwajcarskiej pomocy jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE, a także różnic na terytorium Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym. O dofinansowanie projektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy mogły starać się instytucje sektora publicznego i prywatnego oraz organizacje pozarządowe.

 

Program obejmuje swoim zasięgiem całą Polskę, przy czym co najmniej 40 proc. środków z całej alokacji zostanie przeznaczonych na wsparcie czterech województw południowo-wschodnich: lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. W ramach współpracy obowiązuje 5-letni okres zaciągania zobowiązań i 10-letni okres wydatkowania, który rozpoczął się 14 czerwca 2007 r., tj. w dniu przyznania pomocy finansowej Polsce przez Parlament Szwajcarski.

Dotychczas przeprowadzono14 konkursów w ramach SPPW, dotyczących m.in. środowiska i infrastruktury, rozwoju regionalnego, ochrony zdrowia, badań naukowych, stypendiów dla naukowców, wsparcia dla organizacji pozarządowych oraz funduszy venture capital. Do 14 czerwca 2012 r., gdy upłynął termin zaciągania zobowiązań, strony polska i szwajcarska podpisały łącznie 58 umów na całkowitą kwotę dostępnej alokacji 489 mln CHF. Tym samym udało się zakontraktować 100 proc. środków przeznaczonych na pomoc dla Polski.

  

Warszawska Kolej Dojazdowa w celu realizacji przedsięwzięcia złożyła wniosek aplikacyjny w ramach Priorytetu 2: „Środowisko i Infrastruktura”, obszaru tematycznego „Odbudowa, remont, przebudowa i rozbudowa podstawowej infrastruktury oraz poprawa stanu środowiska”, Cel 3: Poprawa zarządzania, bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności lokalnych/regionalnych publicznych systemów transportowych w ramach naboru wniosków ogłoszonego wiosną 2009 r.

 

 

Więcej informacji udzielają:

Krzysztof Kulesza
Rzecznik Prasowy
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.
tel. (22) 474 04 52
kom. 697 046 491
e-mail: kulesza@wkd.com.pl

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
tel. (22) 59 07 602
kom. 510 591 974
e-mail: m.milewska@mazovia.pl

Pliki do pobrania

Rozmiar: 1040 kB, Liczba pobrań: 218, Dokument programu Microsoft Word
Rozmiar: 305 kB, Liczba pobrań: 179, Prezentacja (PPT)

Liczba wyświetleń: 293

powrót