Informacje prasowe

Informacja prasowa - Nowoczesne rozwiązania w warszawskich przychodniach

2010.07.30 15:30 , aktualizacja: 2010.07.30 15:50

Autor: , Wprowadzenie: Hanna Maliszewska

Jest unijne dofinansowanie na nowoczesne rozwiązania w dwóch warszawskich przychodniach. W Samodzielnym Zespole Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Wawer pacjenci mogą liczyć na osobiste elektroniczne konto z wszystkimi informacjami o chorobach. Przychodnia Lekarska Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Wola-Śródmieście może liczyć na modernizację i zakup nowoczesnego sprzętu. W sumie dofinansowanie unijne na placówki wyniesie ponad 12 mln zł.

 

Podpisywane właśnie umowy na unijne dofinansowanie dla warszawskich przychodni są niezwykle ważne – zwłaszcza, że w przyszłym roku będzie mniej pieniędzy na służbę zdrowia ze skarbu państwa – powiedział wicemarszałek Ludwik Rakowski.
Tym bardziej gratuluję paniom dyrektor, że przygotowały tak dobre wnioski, które znalazły uznanie ekspertów – dodał Waldemar Roszkiewicz, członek zarządu województwa mazowieckiego. – Życzę pełnej realizacji projektów i szybkiego ich rozliczenia.

SAMODZIELNY ZESPóŁ PUBLICZNYCH ZAKŁADóW LECZNICTWA OTWARTEGO WARSZAWA-WAWER
 
Do końca 2011 r. w szpitalu wybudowany zostanie kompleksowy system informatyczny. Ze zmian skorzysta ok. 300.000 pacjentów SZPZLO, mieszkańców Warszawy Praga Południe oraz Warszawy-Wawer, a także personel medyczny.
 
W celu ułatwienia pacjentowi komunikacji z poradniami założone będą Indywidualne Konta Pacjenta. Jest to swego rodzaju notatnik, umożliwiający zbieranie informacji o zdrowiu pacjenta. Jego dane będą gromadzone w sposób elektroniczny, a sam pacjent będzie miał do nich dostęp przez Internet. Dzięki temu rozwiązaniu wszystkie dane na temat jego zdrowia będą zawsze łatwo dostępne. Warto też podkreślić, że wszelkie informacje zdrowotne trafią na konto pacjenta automatycznie ze wszystkich placówek świadczących odpowiednie usługi on-line. W Warszawie jest ich już 12.
 
Założenie konta umożliwia pacjentowi dostęp do następujących e-usług:

• ELEKTRONICZNA KARTOTEKA PACJENTA (EKP) – historia zdarzeń zdrowotnych. W tym miejscu pojawiają się wpisy – wizyta u lekarza, skierowanie do specjalisty, wypisana recepta oraz jej realizacja w aptece, a także wynik badania diagnostycznego. Cała historia zdrowia dostępna jest w jednym miejscu. W związku z tym, iż nie wszystkie przychodnie i poradnie dysponują już internetowymi platformami dla pacjentów, wprowadzona zostanie możliwość samodzielnego uzupełniania informacji o odbytych wizytach, zażywanych lekach czy wynikach badań diagnostycznych. Można też wgrywać tu pliki np. ze zdjęciami, prześwietleniami. Im więcej informacji ważnych o zdrowiu trafi na konto, tym łatwiej lekarzowi będzie wybrać właściwą terapię oraz zaaplikować najefektywniejsze leki. W razie potrzeby historię zdrowia można również wydrukować i przekazać lekarzowi w formie zbioru wydruków. System umożliwia także monitorowanie ordynacji lekowej – umożliwia sprawne ordynowanie leków, zgodnie z aktualną listą refundacyjną (Rozporządzenie Ministra Zdrowia)  oraz racjonalizację kosztów refundacji leków – oszczędność systemowa.
 
• OSTRZEŻENIA O UCZULENIACH – w ramach EKP użytkownik będzie miał dostęp do automatycznego systemu alarmującego o uczuleniach. Funkcja ta chroni zdrowie, a nawet życie pacjenta w przypadku uczulenia na substancję zawartą w leku, który jednej osobie pomoże, ale drugiej może zaszkodzić. Gdy pacjent wie o uczuleniu na wybrany lek lub substancję chemiczną, może zapisać tę informację na swojej karcie. Dzięki temu lekarz mający wgląd do EKP znajdzie w niej informację o uczuleniu i nie przepisze leku, na którego składnik pacjent jest uczulony. Również w aptekach posiadających dostęp do platform dla pacjentów, farmaceuta ostrzeże pacjenta o tym, że przepisany lek zawiera substancję, na którą jest uczulony. Aplikacja ta pozwala wyświetlić listę wszystkich leków zawierających szkodliwą dla pacjenta substancję chemiczną, dzięki czemu można uniknąć negatywnych konsekwencji dla zdrowia.
 
• OSTRZEŻENIA O INTERAKCJACH – niektóre zażywane równocześnie leki mogą potęgować swoje działanie, a inne mogą znosić się wzajemnie – zażywanie ich nie przynosi efektu. Aplikacja ta pozwoli sprawdzić przez pacjenta leki, które zażywa bądź zażywał w ciągu ostatnich 30 dni i ostrzec lekarza i farmaceutę o ryzyku możliwych powikłań.
 
• DOSTĘP DO PROGRAMóW PROFILAKTYCZNYCH – dzięki tej aplikacji pacjent będzie miał dostęp do aktualnie prowadzonych programów profilaktycznych. Na jego konto wpływać będą zaproszenia do uczestnictwa w programach, powiadomienia o terminie odpowiadających dla wieku pacjenta bezpłatnych badaniach.
 
• DOSTĘP DO BAZ MEDYCZNYCH I APTEK – ta aplikacja pozwala pacjentowi na „dokształcenie się” w zakresie procedur medycznych, na sprawdzenie przepisanego leku, skutków ubocznych oraz opinii na jego temat, a także na sprawdzenie dostępności danego leku w aptece oraz wybór miejsca, w którym pacjent może zakupić go w najniższej cenie.
 
• REJESTRACJA ON-LINE – dzięki tej aplikacji możliwa będzie komunikacja pacjenta z rejestracją za pomocą konta internetowego oraz sms-ów. Pacjent będzie mógł przez swoje konto zarejestrować się na wizytę, wybrać lekarza oraz termin. W przypadku konieczności odwołania wizyty przez lekarza, system wystosuje wiadomość do pacjenta za pośrednictwem Internetu oraz sms-ów.
 
W ramach projektu wdrożony zostanie też elektroniczny obieg dokumentów w obu zakładach.
 
 
Działanie 2.2. Rozwój e-usług
Tytuł projektu: Wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego dla konsorcjum Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Praga-Południe oraz Warszawa-Wawer
Całkowity koszt realizacji projektu: 9 871 498,00 zł
Wartość dofinansowania: 8 173 003,30 zł
Beneficjent: Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Wawer
 
SAMODZIELNY PUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ WARSZAWA WOLA-ŚRóDMIEŚCIE
 
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola-Śródmieście (SP ZOZ Warszawa Wola-Śródmieście) jest jednym z najlepszych wielospecjalistycznych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w Warszawie. W jego skład wchodzi 11 jednostek organizacyjnych zlokalizowanych w Warszawie. Zakład świadczy usługi w ramach kontraktu z NFZ w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz usług specjalistycznych: alergologii, chirurgii ogólnej i urazowo-ortopedycznej, diabetologii, endokrynologii, ginekologii, kardiologii, logopedii, neurologii, okulistyki, otolaryngologii oraz reumatologii.
 
W ramach projektu wybudowano szyb windowy, zaadaptowano pomieszczenia na poradnie dermatologiczne oraz wyposażono dermatologię w Przychodni Specjalistycznej dla dzieci i młodzieży przy ul. Szlenkierów. Zmodernizowano także pomieszczenia dermatologii i wyposażono je w nowoczesny sprzęt oraz windę w Przychodni Lekarskiej przy ul. Leszno. Następnie zmodernizowano pomieszczenia z przeznaczeniem na oddział opieki geriatrycznej. Został on także wyposażony w specjalistyczny sprzęt.
 
Ostatni etapem inwestycji była modernizacja pomieszczeń poradni zdrowia psychicznego oraz poszerzenie wczesnej diagnostyki w profilaktyce chorób nowotworowych poprzez zakup USG i mammografu na potrzeby Przychodni Lekarskiej przy ul. Płockiej.
 
Realizacja projektu rozpoczęła się w lipcu 2007 r. od prac modernizacyjnych w Przychodni Specjalistycznej dla dzieci i młodzieży przy ul. Szlenkierów. W ramach przedsięwzięcia dostosowano budynek do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez budowę windy oraz zaadaptowano pomieszczenia na poradnie dermatologiczne. W tym okresie w poradni dermatologii przy ul. Leszno przeprowadzono prace adaptacyjne gabinetów oraz zamontowano windę. Gabinety wyposażone zostały w niezbędny sprzęt: kabinę do fototerapii, mikroskop fluorescencyjny, stereoskopowy i optyczny oraz wideodermatoskop. Zakup specjalistycznego sprzętu dermatologicznego umożliwił wprowadzenie w placówce nowoczesnych metod leczenia, m.in. zabiegów z zakresu małej chirurgii oraz światłolecznictwa (fototerapii).
 
W Przychodni przy ul. Leszno w Warszawie utworzono Wolskie Centrum Seniora. Prowadzone były tam prace modernizacyjne i adaptacyjne.  Oddział opieki geriatrycznej wyposażony został w niezbędny sprzęt i urządzenia. W ramach projektu zakupiono sprzęt na potrzeby gabinetu medyczno-zabiegowego (defibrylator, EKG z wózkiem i leżanką, spirometr, pulsoksymetr, lampy bakteriobójcze, waga elektroniczna) oraz sali do terapii ruchowej (aparat do kriostymulacji, bieżnie, diatermia krótkofalowa, stymulatory mięśni i nerwów, rotory, rowerki, ergometry, drabinki, materace, maty gimnastyczne, fotele masujące oraz stepper).
 
Ostatni z etapów projektu był realizowany w okresie od maja do sierpnia 2009 r. Była to modernizacja pomieszczeń Przychodni lekarskiej przy ul. Płockiej z przeznaczeniem na poradnię zdrowia psychicznego. Ponadto w związku ze wzrostem zapotrzebowania na badania USG i mammograficzne oraz znacznym stopniem wyeksploatowania obecnego sprzętu, SP ZOZ Warszawa Wola-Śródmieście zakupiono aparat ultrasonograficzny i mammograf.
 
Działanie 7.1 Infrastruktura służąca ochronie zdrowia i życia
Tytuł projektu: Poprawa dostępności i jakości świadczonych usług poprzez modernizację oraz zakup niezbędnego wyposażenia dla Przychodni Lekarskich Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Wola
Całkowity koszt realizacji projektu: 4 949 182,44 zł
Wartość dofinansowania: 3 933 338,77 zł
Beneficjent: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola-Śródmieści
e
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
tel. (22) 59 07 602, kom. 510 591 974
e-mail: m.milewska@mazovia.pl

Zespół Prasowy
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
tel. (22) 542 22 23, kom. 506 047 917
e-mail: media@mazowia.eu

Pliki do pobrania

Rozmiar: 10 kB, Liczba pobrań: 311
Rozmiar: 895 kB, Liczba pobrań: 258, Dokument programu Microsoft Word

Liczba wyświetleń: 567

powrót