Informacje prasowe

Informacja prasowa - 14 nowych EZT-ów dla WKD

2010.03.26 00:00

Autor: , Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak

Samorządowa spółka WKD wzbogaci się o 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dziś umowę w tej sprawie podpisały władze spółki z bydgoską PESĄ. Przetarg został rozstrzygnięty 19 stycznia 2010 r. Najkorzystniejszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.”. Wartość zamówienia to 281 820 000 zł brutto. Pierwszy pojazd wyjedzie na tory pod koniec 2011 r., natomiast wszystkie egzemplarze będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r. W uroczystym podpisaniu udział wzięli Piotr Szprendałowicz – Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz przedstawiciele samorządów gminnych – właścicieli WKD-ki.

Dzisiejsze podpisanie umowy rozpoczyna rewolucję taborową w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Nowe pociągi to przede wszystkim szansa na krótszy dojazd do Warszawy – powiedział Grzegorz Dymecki, Prezes WKD.

Ta umowa to dowód na to, że Warszawska Kolej Dojazdowa rozwija się dynamicznie – podkreślił Piotr Szprendałowicz, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego. Dodał, że jest to historyczny dzień zwłaszcza dla wszystkich pasażerów korzystających z usług WKD.

Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort jazdy dla pasażerów. Wnętrza pojazdów będą przestronne i wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Dzięki obniżeniu podłogi w drzwiach wejściowych i wyeliminowaniu schodków łatwiej będzie wsiadać i wysiadać na peronach przystankowych. Bezpieczeństwo podróżnych zapewni wyposażenie „ezetów” w system monitoringu wnętrza. W pojazdach zostaną również zamontowane automaty biletowe i nowe Najważniejsze dane techniczne wymagane dla nowego taboru przedstawiono w tabeli 1.kasowniki elektroniczne, zintegrowane z systemem opłat za przejazdy obowiązującym w środkach komunikacji podlegających Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie.

Nowoczesne pojazdy będą jeździć na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Linia kolejowa WKD biegnie z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.

W ramach umowy PESA zobowiąże się również do świadczenia usług serwisowych przez sześć miesięcy od daty przekazania każdego pojazdu. Firma przeszkoli pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących pojazdów szynowych. Każdy z nich będzie objęty gwarancją jakości producenta, obowiązującą przez cztery lata od daty odbioru.
W celu zapewnienia odpowiednich możliwości rozwoju potencjału przewozowego na linii WKD oraz związanych z tym podwyższonych wymagań dla nowego taboru niezbędna będzie zmiana wartości napięcia w układzie zasilania sieci trakcyjnej WKD z dotychczasowych 600V na 3000V prądu stałego. Zmiana ta będzie gwarantować osiągnięcie następujących rezultatów:
 - zapewnienie możliwości przesłania dostatecznej mocy do pojazdów trakcyjnych, umożliwiającej pełne wykorzystanie własności trakcyjnych tych pojazdów,
- zapewnienie odpowiedniej rezerwy mocy umożliwiającej zorganizowanie przewozów na poziomie 12 poc/h dla jednego kierunku (co 5 minut w godzinach szczytu);
- ograniczenie strat przesyłu energii elektrycznej w sieci trakcyjnej (do 25%);
- ograniczenie ilości modernizowanych podstacji trakcyjnych do dwóch obiektów (obecnie 7);
- ograniczenie do minimum kosztów przebudowy sieci trakcyjnej, gdyż aktualnie sieć WKD mimo pracy pod napięciem 600V jest przystosowana do pracy dla 3000V;
- ograniczenie emisji do atmosfery energii cieplnej z sieci trakcyjnej oraz sieci powrotnej.

Pojazdy będą przystosowane do zasilania napięciem o wartości docelowej 3000V. W okresie przejściowym – do momentu dostarczenia wszystkich egzemplarzy – pociągi będą miały zapewnioną możliwość zasilania napięciem o aktualnej wartości 600V. Dostosowanie (przełączenie) całej partii pojazdów od wartości 600V do 3000V zostanie wykonane przez producenta w czasie nie dłuższym niż 48 godzin, z zachowaniem wszelkich postanowień w zakresie długości okresu gwarancji oraz świadczenia usług serwisowych w odniesieniu do podzespołów podlegających wymianie.

Najważniejsze dane techniczne wymagane dla nowego taboru przedstawiono w tabeli 1.

Więcej informacji udzielają:

Krzysztof Kulesza
Rzecznik Prasowy
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o

Michał Żurowski
Specjalista ds. kontaktów z mediami
PESA Bydgoszcz SA

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Pliki do pobrania

Rozmiar: 2787 kB, Liczba pobrań: 318, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 2567 kB, Liczba pobrań: 248, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 3235 kB, Liczba pobrań: 273, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 3132 kB, Liczba pobrań: 191, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 3037 kB, Liczba pobrań: 270, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 2661 kB, Liczba pobrań: 173, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1102 kB, Liczba pobrań: 335, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 482 kB, Liczba pobrań: 251, Plik graficzny (JPG)

Liczba wyświetleń: 471

powrót