Informacje prasowe

Komunikat - Nie będzie zawieszania połączeń Kolei Mazowieckich w 2010 roku

2010.02.17 00:00

Autor: Administrator, Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak

Mimo trudnej sytuacji finansowej Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję o zwiększeniu dotacji na działalność spółki Koleje Mazowieckie i niezawieszaniu w tym roku żadnych z połączeń. – Tworzyliśmy Koleje Mazowieckie z myślą o polepszeniu oferty przewozowej. Likwidacja jakiegokolwiek połączenia bez wcześniejszej szczegółowej analizy takiemu celowi nie sprzyja – podkreślił Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.

Dziś, 17 lutego br. Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję, iż mimo obciążeń wynikających z podwyżek opłat za dostęp do torów oraz cen energii elektrycznej żadne linie nie zostaną zawieszone. Decyzja dotyczy m.in. linii: 22 – Radom – Drzewica; 27 – Nasielsk – Sierpc; 33 – Sierpc – Płock (Kutno); KM10 – na odcinku Wieliszew – Tłuszcz.

Aby precyzyjnie określić potoki podróżnych, zostaną przeprowadzone badania marketingowe w pociągach Kolei Mazowieckich. Wykona je zewnętrzna firma, która w najbliższym czasie zostanie wyłoniona w przetargu na zlecenie urzędu marszałkowskiego. Badania będą dotyczyć potoków podróżnych we wszystkich pociągach uruchamianych przez KM i dofinansowywanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Wykonane zostaną także badania, które pozwolą określić trasy przejazdu pasażerów oraz rodzaje zakupionych biletów – jednorazowe czy okresowe, normalne czy ulgowe. Wyłoniona firma przeprowadzi również ankiety wśród pasażerów dotyczące preferencji podróżowania. Dzięki temu możliwe będzie dostosowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów. Można będzie więc poznać, jakie jest zapotrzebowanie na realizację konkretnych połączeń. Na podstawie wyników badań opracowany zostanie nowy rozkład jazdy pociągów edycji 2010/2011 oraz ewentualne korekty jeszcze w bieżącym roku.

Te badania dadzą nam rzeczywisty obraz obciążenia poszczególnych tras oraz wskażą obszary, które wymagają poprawy. Zależy nam przede wszystkim na integracji transportu w regionie. Zawieszenie rozważanych przez przewoźnika połączeń mogłoby skutkować powstaniem białych plam na mapie komunikacyjnej Mazowsza, a do tego nie chcemy dopuścić – dodaje Piotr Szprendałowicz, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.

O zwiększeniu dotacji na działalność spółki Koleje Mazowieckie zadecydują ostatecznie Radni Województwa Mazowieckiego.

W celu poprawy komfortu podróżnych i jakości świadczonych przez KM usług w najbliższych latach planowanych jest także szereg inwestycji.

Do 2015 roku KM planują m.in.: zakup 16 szt. EZT w ramach projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” pod nazwą Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej, zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów, złożonych z wagonów piętrowych, modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2007 – 2011, dostawę 10 używanych EZT (5 – EN57 i 5 – EN71) po naprawach głównych wraz z modernizacją.

Ponadto w ramach kolejnej perspektywy unijnej 2014 – 2020 Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. zamierza przygotować projekty inwestycyjne dotyczące zakupu:

Dodatkowych środkowych wagonów piętrowych do składów pociągów typu push-pull – 11/22 szt. Wartość projektu wynosi ok. 55/110 mln zł,
Jednoczłonowych szynobusów elektrycznych – 3 szt. Wartość projektu to ok. 12 mln zł.
Dwuczłonowych szynobusów elektrycznych – 12 szt. Wartość projektu to ok. 120 mln zł.
Nowych EZT – 8 szt. (zakupy uzupełniające do zrealizowanych dostaw do 2011 r.) Wartość projektu to ok. 160 mln zł (zakup realizowany w nowej perspektywie 2014 – 2020 z dostawą do grudnia 2015 r.).

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego

Liczba wyświetleń: 312

powrót