Informacje prasowe
Informacja prasowa - 20 nowych ELF-ów dla Kolei Mazowieckich
2009.12.01 00:00
Autor: Administrator, Wprowadzenie: Joanna Czechowicz-Bieniek
Zakup nowego taboru został dofinansowany z funduszy unijnych. Projekt decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego znalazł się na liście projektów kluczowych RPO WM. W lipcu 2009 r. w ramach prowadzonego przez Koleje Mazowieckie przetargu wyłonieni zostali wykonawcy: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Holding oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. Według harmonogramu dostaw pierwszych 15 pociągów trafi na mazowieckie tory do maja 2011, pozostałe 5 pojazdów – do końca 2011 roku.
– Komfort i bezpieczeństwo naszych podróżnych są dla nas bardzo ważne – powiedział marszałek Adam Struzik. – Aby to zapewnić, dokonywane są zakupy nowego taboru. Warto też podkreślić, że jesteśmy pierwszym i jedynym województwem, które realizuje przewozy regionalne poprzez w pełni samorządową spółkę. Dostosowanie oferty KM do potrzeb i oczekiwań pasażerów nie jest procesem łatwym. Wymaga olbrzymich nakładów finansowych i determinacji. Bardzo się cieszę, że możemy podpisać dziś umowę na nowy tabor dla Kolei Mazowieckich. Jeszcze bardziej będę się cieszył, gdy pierwszy pociąg trafi na tory.
– Bardzo ważne w tym zamówieniu jest położenie szczególnego nacisku na bezpieczeństwo – dodał członek zarządu województwa mazowieckiego Piotr Szprendałowicz. – Pociągi typu ELF spełniają normy bezpieczeństwa pasywnego – są to światowe standardy. Cieszy mnie również fakt, że nowy tabor produkowany będzie nie tylko w Bydgoszczy, ale i na Mazowszu – w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”.
– Realizację tego kontraktu przyjmuję z wielką satysfakcją. Na wstępie obiecuję panu marszałkowi, że dotrzymamy terminów – zadeklarował prezes zarządu Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz SA, Tomasz Zaboklicki. – Za nami 32 mln km torów, po których przejechały już nasze pociągi – nasze pojazdy mają takie doświadczenie zarówno w kraju, jak i w Europie. Samym projektem ELF zainteresowane są koleje niemieckie i włoskie. Samorząd województwa nałożył w specyfikacji przetargowej bardzo wysokie kryteria na dostawcę, co wymagało zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań. Szczególny nacisk położyliśmy na bezpieczeństwo podróżnych.
Niskopodłogowy, klimatyzowany, wyposażony w monitoring, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i rozwijający prędkość 160 km/h – to najkrótsza charakterystyka nowych pociągów typu ELF, które trafią do Kolei Mazowieckich. ELF (skrót od electric low floor, czyli elektryczny niskopodłogowy) to pojazd jednoprzestrzenny, czteroczłonowy, o długości 75 m. Pojazd posiada silniki asynchroniczne (prądu przemiennego) o mocy ciągłej 2000kW. ELF przystosowany będzie do jazdy z prędkością 160 km/h, a jednorazowo będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 430 osób (w tym co najmniej 200 na miejscach siedzących). Ponadto pojazd wyposażony będzie w monitoring poprawiający bezpieczeństwo podróżowania, klimatyzację, WC w układzie zamkniętym (przyjazne środowisku) przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne, a także w windy obsługiwane przez personel ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Pojazdy typu ELF jako pierwsze w Polsce będą spełniać europejską normę bezpieczeństwa pasywnego (wymagania zderzeniowe dla pudeł pojazdów kolejowych) PN-EN-15227. Spełnienie powyższej normy znacząco zwiększa bezpieczeństwo pasażerów i maszynisty podczas zderzenia i powoduje zmniejszenie kosztów ewentualnych napraw pojazdu po kolizji. Stawia także tabor w rzędzie najnowocześniejszych zagranicznych konstrukcji.
Nowy tabor będzie wykorzystany do obsługi takich połączeń jak: Warszawa – Żyrardów - (Skierniewice), Warszawa – Sochaczew – (Łowicz), Warszawa – Wołomin – Tłuszcz – Małkinia – (Szepietowo), Warszawa – Siedlce – (Łuków), Warszawa – Otwock – Pilawa – (Dęblin) czy Warszawa – Radom – (Skarżysko Kamienna).
– Pragnę podkreślić, że pierwsze pociągi pojawią się już na początku 2011 r. i systematycznie będą dodawane do rozkładu jazdy Kolei Mazowieckich. Będą one przeznaczone na najbardziej oblegane szlaki – powiedział Arkadiusz Olewnik, p.o. prezesa Kolei Mazowieckich – Dzisiejsze wydarzenie jest jednym z większych zadań realizowanych przez KM, a przed nami kolejne trzy ważne zadania – modernizacja starego taboru, zakup 11 lokomotyw dla „push-pulli” oraz zakup 16 nowych EZT-ów.
POZOSTAŁE PLANOWANE INWESTYCJE W KOLEJACH MAZOWIECKICH
Do 2015 roku KM planują m.in.:
• Zakup 16 szt. EZT w ramach projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” pod nazwą Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej, beneficjentem projektu jest Spółka „Koleje Mazowieckie”. Szacowana wartość projektu brutto to 326,8 mln zł, w tym szacunkowa kwota dofinansowania – 133,93 mln zł netto. Przetarg ogłoszono 19 listopada 2009 r.
• Zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów pociągów zmiennokierunkowych, złożonych z wagonów piętrowych. Wartość projektu to 182 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE wynosi 50 proc. (projekty kluczowe RPO WM). Beneficjentem jest Spółka „Koleje Mazowieckie”. Przetarg ogłoszono 6 listopada 2009 r.
• Modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2007 – 2011. Wartość projektu to 204,3 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniesie 50 proc. (projekt kluczowy w ramach RPO WM). Beneficjentem jest Spółka „Koleje Mazowieckie”. Przetarg na naprawy taboru w latach 2010 – 2013 został ogłoszony 27 października 2009 r. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie w latach 2010 – 2011 113 napraw okresowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 23 napraw głównych z modernizacją oraz 90 napraw rewizyjnych z modernizacją w 54 elektrycznych zespołach trakcyjnych. Na koniec 2011 r. efektem realizacji projektu w latach 2007 – 2011 będzie ok. 150 EZT w pełni zmodernizowanych.
• Dostawę 10 używanych EZT (5 – EN57 i 5 – EN71) po naprawach głównych wraz z modernizacją. Wartość projektu to ok. 110 mln zł brutto. Przetarg został ogłoszony 9 czerwca 2009 r.
Ponadto w ramach kolejnej perspektywy unijnej 2014 – 2020 Spółka „Koleje Mazowieckie” zamierza przygotować projekty inwestycyjne dotyczące zakupu:
• Dodatkowych środkowych wagonów piętrowych do składów pociągów typu push-pull – 11/22 szt. Wartość projektu wynosi ok. 55/110 mln zł,
• Jednoczłonowych szynobusów elektrycznych – 3 szt. Wartość projektu to ok. 12 mln zł.
• Dwuczłonowych szynobusów elektrycznych – 12 szt. Wartość projektu to ok. 120 mln zł.
• Nowych EZT – 8 szt. (zakupy uzupełniające do zrealizowanych dostaw do 2011 r.) Wartość projektu to ok. 160 mln zł (zakup realizowany w nowej perspektywie 2014 – 2020 z dostawą do grudnia 2015 r.).
Wypowiedź Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika
Wypowiedź Członka Zarządu Wojewódtwa Mazowieckiego Piotra Szprendałowicza
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
kom. 510 591 974
m.milewska@mazovia.pl
Michał Żurowski
Specjalista ds. kontaktów z mediami PESA
607 809 721
michal.zurowski@pesa.pl
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 731
powrót