Informacje prasowe
Informacja prasowa - Ponad 150 mln zł unijnego wsparcia dla Warszawy na drogi
2009.09.02 00:00
Autor: Administrator, Wprowadzenie: Hanna Maliszewska
Podpisane dziś umowy gwarantują dofinansowanie z funduszy unijnych dwóm inwestycjom drogowym o znaczeniu ponadregionalnym realizowanym na terenie Warszawy. Obydwa projekty dofinansowane są w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013.
– Drogi, których dotyczą podpisywane właśnie umowy, znajdują się na terenie Warszawy, ale ich znaczenie wykracza poza rejon miasta. Projekt Trasy Siekierkowskiej wpisany był na listę projektów kluczowych z uwagi na jego ponadregionalny wymiar. Budowa tego odcinka usprawni kontakt stolicy ze wschodnią i południową częścią województwa. Ulica Poleczki ma natomiast ogromne znaczenie strategiczne dla poprawy komunikacji z lotniskiem Okęcie. Wierzę, że dofinansowanie tak znaczących projektów usprawni ruch w całym regionie – powiedział Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego.
– Obydwie inwestycje nie tylko będą służyć ułatwieniom w komunikacji drogowej mieszkańców Warszawy i aglomeracji warszawskiej, ale także wpłyną na atrakcyjność inwestycyjną oraz rozwój działalności gospodarczej, społecznej, turystycznej i kulturalnej w regionie. Te środki są szczególnie ważne w obecnej sytuacji spowolnienia gospodarczego. Dla mnie priorytetem są te inwestycje dofinansowywane z UE. W ten sposób mogą być one efektywnie skończone. Obie te trasy są ważne nie tylko dla stolicy, ale dla całego regionu – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz Prezydent m.st. Warszawy.
Wicemarszałek Ludwik Rakowski podkreślił również, że współpraca pomiędzy samorządami miasta i województwa przebiega pomyślnie, zwłaszcza w przypadku projektów tak istotnych zarówno dla Warszawy, jak i Mazowsza.
BUDOWA SKRZYŻOWANIA DROGI KRAJOWEJ NR 2 Z TRASĄ SIEKIERKOWSKĄ – projekt znajduje sie na liście projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WM 2007-2013
Projekt dotyczy budowy węzła drogowego na przecięciu dwóch tras wylotowych, stanowiących połączenie aglomeracji warszawskiej ze wschodnimi regionami kraju. Nowe rozwiązanie poprawi przepustowość skrzyżowania, upłynni ruch, przez co zmniejszy się uciążliwość komunikacyjna w tym rejonie miasta. Projekt obejmuje również budowę części węzła „Marsa” położonego w ciągu trasy po wschodniej stronie miasta, łącznie z przebudową odcinka ul. Marsa i krótkiego odcinka ul. Płowieckiej, oraz budowę chodników i ścieżek rowerowych.
Trasa Siekierkowska jest obecnie jednym z ważniejszych połączeń komunikacyjnych stolicy. Zapewnia spójność komunikacyjną lewo- i prawobrzeżnej części Warszawy na jej południu i umożliwia ruch poza centrum miasta. Dokończenie realizacji tej inwestycji przyczyni się do:
- wzrostu atrakcyjności aglomeracji warszawskiej jako miejsca rozwoju działalności gospodarczej, społecznej, turystycznej i kulturalnej,
- poprawy powiązań infrastrukturalnych – w tym funkcjonowania transportu publicznego pomiędzy stolicą a wschodnią częścią województwa,
- integracji podwarszawskich gmin od strony wschodniej z miastem stołecznym Warszawą,
- poprawy funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji.
Projekt ten stanowi ostatni – szósty etap budowy Trasy Siekierkowskiej. W czerwcu 2007 r. oddano do użytkowania piąty etap, tzn. odcinek od węzła Bora Komorowskiego do ul. Płowieckiej. Odcinek ten był również dofinansowany z funduszy UE w wysokości 72,5 mln zł, ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 1.1 Modernizacja i Rozbudowa Regionalnego Układu Transportowego.
Wartość całkowita projektu: 180 600 290 zł; dofinansowanie: 118 104 950 zł.
PRZEBUDOWA ULICY POLECZKI NA ODCINKU UL. PUŁAWSKA – UL. OSMAŃSKA – projekt realizowany w ramach Działania 3.1 RPO WM na lata 2007-2013
Ulica Poleczki (droga powiatowa) znajduje się w północnej części dzielnicy Ursynów. Jako droga prowadząca do ul. Puławskiej przede wszystkim zapewni połączenie alternatywne z portu lotniczego Okęcie dla dzielnic południowych i wschodnich.
Projekt jest już zakończony i polegał na przebudowie ul. Poleczki na odcinku od skrzyżowania z ulicą Puławską (droga krajowa nr 79) do skrzyżowania z ulicą Osmańską. Długość budowanego odcinka wyniosła 1,39 km. W ramach projektu wybudowano dwie dwupasmowe jezdnie z wyodrębnionym pasem dzielącym oraz jezdnią dojazdową. Na skrzyżowaniach zamontowano sygnalizację świetlną akomodowaną, a dla skręcających w lewo wydzielono pasy ruchu. Działania te mają poprawić stan bezpieczeństwa na drodze mimo oczekiwanego wzrostu natężenia ruchu – średnio 25 100 pojazdów na dobę. Po obu stronach jezdni dla obsługi ruchu pieszego i rowerowego wybudowano chodniki i ścieżki rowerowe, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu użytkowników i wsparcie działań miasta w zakresie stworzenia spójnej sieci ścieżek rowerowych. Wzdłuż ulicy w miejscach przystanków autobusowych zaprojektowane zostały nowe zatoki autobusowe wyposażone w wiaty, zachęcające mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej.
Dzięki przebudowie powstało połączenie pomiędzy południowymi dzielnicami miasta oraz Okęciem, oddzielonymi linią kolejową. Połączenie to jest możliwe poprzez wybudowany przez GDDKiA wiadukt nad koleją łączący ul. Poleczkę z ul. Witrażową, zapewniającą dojazd do lotniska. W przyszłości w obszarze ul. Poleczki będzie przebiegać Trasa N-S, która w węźle „Lotnisko” będzie łączyć się z Trasą Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Realizacja tych dwóch tras (N-S oraz POW) pozwoli na odciążenie centrum stolicy.
Przebudowana droga przyczyni się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej okolicznych terenów oraz ich powiązania funkcjonalno-przestrzennego, jak również wpłynie na rozwój aglomeracji warszawskiej.
Wartość całkowita projektu: 38 469 850 zł; dofinansowanie: 32 496 807 zł.
Realizacja projektu została zakończona.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Zespół Prasowy
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Wydział Prasowy
Urząd m.st. Warszawy
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 361
powrót