Informacje prasowe
Informacja prasowa - Prawie 200 mln zł unijnej dotacji na inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich
2009.07.06 00:00
Autor: Administrator, Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak
Dzisiaj, 6 lipca 2009 r. Samorząd Województwa Mazowieckiego zawarł ze spółką „Koleje Mazowieckie – KM” dwie tzw. preumowy, czyli umowy dotyczące przygotowania projektów indywidualnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013. Obie umowy dotyczą przygotowania projektów ujętych w Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych RPO WM 2007-2013. Przy wyborze projektów kluczowych władze województwa kierowały się przede wszystkim regionalnym charakterem inwestycji, wpływem na rozwój województwa oraz na wzrost konkurencyjności i poziomem innowacyjności.
– Kolej jest na Mazowszu bardzo ważnym środkiem transportu publicznego. Przez ostatnie lata działalności spółki Koleje Mazowieckie udało się dokonać wielu ważnych zmian w funkcjonowaniu przewozów pasażerskich, m.in. poprzez modernizacje taboru czy zakup nowoczesnych pociągów. Mam nadzieję, że podpisane dzisiaj preumowy przyczynią się do dalszej poprawy jakości usług świadczonych przez Koleje Mazowieckie, a mieszkańcy Mazowsza będą mogli podróżować wygodnie, nowoczesnymi pociągami – powiedział Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.
– Podpisanie umów pozwoli na rozwiązanie dwóch ważnych zarówno dla podróżnych, jak i spółki kwestii. Dzięki zakupowi lokomotyw do pociągów piętrowych, po Mazowszu będą kursować pełne składy push-pulli. Natomiast modernizacja 150 EZT-ów pozwoli zmniejszyć różnice między starym a nowym składem – dodał Waldemar Kuliński, Przewodniczący Rady Nadzorczej KM Sp. z o.o.
Pierwsza z podpisanych preumów obejmuje projekt, w ramach którego spółka zakupi 11 nowych lokomotyw do prowadzenia pociągów „push-pull” – są one w jedną stronę klasycznie ciągnięte przez lokomotywę, a w drodze powrotnej są przez nią pchane, bez konieczności przełączania lokomotywy z jednej strony pociągu na drugą. Sterowanie pociągiem prowadzone jest bowiem z przedziału sterowniczego ostatniego wagonu, który staje się czołem pociągu. Wartość projektu (kwota wydatków kwalifikowanych) to 182 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniesie ok. 91 mln zł.
Drugi z projektów dotyczy modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), stanowiących podstawowy tabor w kolejowej komunikacji regionalnej. W okresie realizacji projektu – do końca 2011 r., wliczając w to modernizacje wykonane od początku 2007 r., spółka zamierza zmodernizować ponad 150 EZT, czyli zasadniczo odnowić i unowocześnić swój podstawowy tabor. Modernizacje te dokonywane są równolegle z okresowymi naprawami rewizyjnymi i głównymi, co nie powoduje dodatkowego wyłączania jednostek z ruchu i nie zaburza planowej obsługi pasażerów. Wartość projektu (kwota wydatków kwalifikowanych) przekroczy 204 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniesie ok. 102 mln zł.
– Inwestycje jakich dokonuje samorząd Mazowsza w spółce Koleje Mazowieckie to ewenement w skali całego kraju. Podczas, gdy my kupujemy nowoczesne lokomotywy do pociągów piętrowych, w innych województwach kupowane są autobusy szynowe. To jeszcze nie koniec – planujemy kolejne zakupy nowoczesnych pociągów – zapowiedział Jakub Majewski, Prezes Zarządu KM Sp. z o.o.
W tym momencie trwa ostatni etap opracowania Studium Wykonalności dotyczącego obu projektów. Planowana modernizacja taboru będzie sukcesywnie realizowana przez najbliższe 3 lata, natomiast lokomotywy do push-pulli powinny trafić na tory do końca 2011 r.
Wspomniane projekty nie wyczerpują planów związanych z inwestycjami taborowymi. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2012 Koleje Mazowieckie będą ubiegać się o realizację projektu zakładającego zakup 16 nowych EZT. Ponadto Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM zamierza zakupić dla spółki Koleje Mazowieckie dodatkowe 20 szt. EZT.
W imieniu władz województwa preumowy podpisali Marszałek Adam Struzik i Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych Wiesław Raboszuk. Ze strony beneficjenta – Jakub Majewski, Prezes Zarządu KM Sp. z o.o. oraz Czesław Sulima – Członek Zarządu KM Sp. z o.o.
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszakowski Województwa Mazowieckiego
Donata Nowakowska
Rzecznik Prasowy
Koleje Mazowieckiekie Sp. z o.o.
Lidia Krawczyk
Rzecznik Prasowy
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 342
powrót