Aktualności
XII Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego
2018.09.20 08:55 , aktualizacja: 2018.09.20 10:43
Autor: Karolina Naperty-Nasiłowska (KP), Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska
- Marszałek Adam Struzik...
- Zastępca dyrektora...
- Sejmik turystyczny to dobra...
- na sejmik licznie przybyli...
Sejmik turystyczny to przede wszystkim okazja do spotkań i wymiany doświadczeń, jak promować regiony Mazowsza. W tym roku na sejmik zaproszono do Warki.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa mazowieckiego, organizacje pozarządowe działające na rzecz turystyki, a także przedstawiciele regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Tegoroczny Sejmik zbiega się z jubileuszem 20-lecia Samorządu Województwa Mazowieckiego. Stworzył okazję do podsumowania 20 lat przemian i wspólnej pracy wszystkich jednostek samorządu nad rozwojem Mazowsza.
– Przez te 20 lat działałem cały czas w samorządzie i miałem okazję obserwować, jak rozwija się region. W 1998 r. mieliśmy budżet 300 mln zł, dziś jest to około 3 mld zł. A jeśli chodzi o wydatki na kulturę i turystykę, to – po infrastrukturze i ochronie zdrowia – jest to trzeci najbardziej dofinansowany obszar, na który wydajemy kilkaset mln zł rocznie. A gdy spojrzeć na to, jak teraz funkcjonują instytucje kulturalne, widać znaczącą zmianę na lepsze – mówił Adam Struzik podczas inauguracji sejmiku
Najważniejsze zagadnienia sejmiku
Poruszono tematykę turystyki senioralnej i rodzinnej, a także kwestię turystyki dla niepełnosprawnych oraz przełamywania barier utrudniających niepełnosprawnym swobodne podróżowanie. Omawiano też sukcesy i porażki w rozwoju i promocji marki Mazowsze:
– Dynamika rozwoju promocji danego obszaru wspierana jest najlepiej przez wiarę lokalnej społeczności w tę promocję. My w Lublinie uwierzyliśmy, że jesteśmy przestrzenią rozwoju kultury i to się dzieje – już poza inicjatywą urzędów. Natomiast obietnice bez odniesienia do rzeczywistości tylko robią szkodę. Trzeba analizować, kto ma być odbiorcą naszej komunikacji i czego od niego chcemy? Czy chcemy, żeby tylko przyjechał raz, czy również żeby wrócił? – takie zagadnienia były podane przez Piotra Lutkę, jednego w prelegentów.
Slow Road, biznes i marketing w turystyce
Podczas sejmiku podsumowano II edycję projektu Slow Road.
– Slow Road opiera się na idei slow life, która na szczęście jest coraz bardziej popularna. A czasami prawdziwą wieś najtrudniej znaleźć właśnie na wsi, w dobie przemysłowej produkcji żywności i hodowli. Dla Mazowsza Slow Road to świetny projekt, bo ludzie mieszkający w stolicy i szukający ucieczki z miasta jeździli w Bieszczady, na Mazury, czasami na Pomorze. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się nam bardzo dużą część tych ludzi zatrzymać na Mazowszu – mówił Mateusz Zmyślony, autor projektu z Grupy Eskadra.
Skupiono się także na tematach biznesowych oraz marketingowych. Wśród zagadnień m.in. omawiano wizerunek turystyczny Mazowsza i promocję jego oferty oraz współpracę JST w budowaniu silnej marki regionu. Poruszono też temat 20 wydarzeń, które budują wizerunek turystyczny Mazowsza.
Zasłużeni dla rozwoju turystyki
Termin Sejmiku, co roku zbiega się ze Światowym Dniem Turystyki, które jest świętem ludzi aktywnych, osób zajmujących się turystką zawodowo i społecznie. Przy tej okazji w sposób szczególny uhonorowano ludzi zasłużonych dla rozwoju turystyki na Mazowszu. Dodatkowo na gali rozdane zostały także Certyfikaty dla Centrów Informacji Turystycznej (w gestii Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej). Wręczono także dyplomy uznania i Dyplomy Pamiątkowe „Pro Masovia” dla szczególnie zaangażowanych w rozwój regionu.
Medal Pamiątkowy „Pro Masovia” otrzymali: Warszawska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki Oddział Mazowsze, Płocka Lokalna Organizacja Turystyczna, Fundacja mazowiecka Micha Szlachecka, Lokalna Organizacja Trzech Rzek, Fundacja Rok Rzeki Wisły.
Plebiscyt Focus na Mazowieckie – rozstrzygnięty
Podczas uroczystości, rozdano dyplomy dla instytucji, które zostały laureatami w plebiscycie „Focus na Mazowieckie” organizowanym przez samorząd województwa we współpracy z Magazynem „Focus Traveler” i „National Geographic”. Było to dwadzieścia mazowieckich instytucji, które wśród uczestników plebiscytu zyskało najwięcej punktów.
– Plebiscyt Focus na Mazowieckie miał wskazywać nie tylko najbardziej atrakcyjne miejsca, ale też najbardziej interdyscyplinarne. Plebiscyt na 20 najciekawszych miejsc z różnych obszarów miał przede wszystkim korespondować z zadaniami samorządów i promować całą markę Mazowsza. Projekt, strona internetowa i obiekty były promowane w osobnej kampanii, która trwała miesiąc. Głosowało ponad 25 tys. osób, a plebiscyt budował zaangażowanie i wzmacniał lokalny patriotyzm – mówiła Małgorzata Kubaś z magazynu Focus.
Przyznane wyróżnienia:
- W kategorii Nauka i Technika: Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie, Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie, Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, Stacja Muzeum w Warszawie, Centrum Nauki Kopernik,
- W Kategorii Kultura i sztuka – Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, Pałac Kultury i Nauki, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego w Otrębusach.
- W Kategorii Historia – Twierdza Modlin w Modlinie, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Zamek Książąt Mazowieckich w Czersku, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Muzeum Zbrojownia w Zamku Liwie, Muzeum Wódki Polskiej w Warszawie
- W Kategorii Przyroda – Miejski Ogród Zoologiczny w Płocku, Zielone Świątki na Urzeczu, Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Puszcza Kampinoska, Park przy Muzeum Kazimierza Pułaskiego.
Liczba wyświetleń: 580
powrót