Aktualności

Pociągi za 2,2 mld zł. Rekordowe zamówienie Kolei Mazowieckich w toku

2018.05.07 15:55 , aktualizacja: 2018.05.08 11:08

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska

Przedstawiciele zarządu województwa mazowieckiego, mazowieckiej jednostki wdrażania programów unijnych i kolei pozują do zdjęcia z symbolicznym czekiem Symboliczny czek już...

Koleje Mazowieckie nie zwalniają tempa w realizacji historycznego zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze umowy zostały już podpisane.

 

Pierwsza z nich to umowa na unijne dofinansowanie zakupu 6 pięcioczłonowych pociągów typu FLIRT w ramach RPO WM 2014–2020. Kolejne to umowy z firmą Stadler Polska Sp. z o.o. – umowa wykonawcza na 6 dofinansowanych z UE pojazdów, a także umowa przedwstępna dotycząca zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych pojazdów.

 

Ważny krok

Podpisując umowę na dostawę 6 pierwszych pojazdów FLIRT, Koleje Mazowieckie kontynuują realizację podpisanej 17 stycznia br. umowy ramowej dotyczącej zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych. Umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014–2020 to 96,16 mln zł. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ i wynosi 580 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.

– Trudno sobie wyobrazić rozwój Mazowsza bez przewozów kolejowych. Koleje Mazowieckie od 13 lat umożliwiają mieszkańcom dotarcie do pracy czy szkoły. Obecnie są też najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju. Tak duży kontrakt to z jednej strony zwiększenie komfortu podróżowania i możliwości operacyjnych spółki. Z drugiej to impuls rozwojowy dla całego województwa. Nowoczesne pociągi będą produkowane w Siedlcach, co oznacza, m.in. stworzenie nowych miejsc pracy. Dodatkowo firma Stadler współpracuje z wieloma mazowieckimi partnerami, m.in. dostawcami części do pociągów. To dla nich gwarancja stabilności pracy – podkreśla marszałek Adam Struzik.

 

Jakie będą nowe pociągi?

– Codziennie z usług Kolei Mazowieckiej korzysta młodzież szkolna, studenci czy osoby dojeżdżające do pracy. Bardzo ważnym aspektem korzystania z transportu kolei jest wygoda i komfort podróży, które dzięki środkom unijnym znacznie się poprawiły. Na tory wyjeżdżają nowe składy które zastępuje te już wysłużone, w których podróż mija  w komfortowych warunkach – zauważyła wicemarszałek Janina Ewa Orzełowska.

Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), ponadto pojazdy wyposażone zostały w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).

– Stale rośnie liczba pasażerów, którzy korzystają z oferty samorządowego przewoźnika – spółki Koleje Mazowieckie – KM. To duży sukces, ale też duże wyzwanie. Zakup nowego taboru to kolejny krok, który zwiększy komfort podróży mieszkańców Mazowsza – zauważyła członek zarządu Elżbieta Lanc.

 

To bardzo ważne wydarzenie dla Mazowsza i Kolei Mazowieckich. Będziemy mieli nowoczesne, wspaniale dopasowane do panujących warunków pociągi, które spełnią oczekiwania nawet bardzo wymagających podróżnych. Cieszę się i gratuluję Kolejom Mazowieckim znakomitej współpracy ze Stadlerem, która owocuje ciągłym rozwojem - dodał wicemarszałek Wiesław Raboszuk.  

Unijne dofinansowanie na zakup 6 pociągów typu FLIRT

Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014–2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, prezes zarządu KM Robert Stępień, oraz członek zarządu KM Czesław Sulima.

– Nasze plany inwestycyjne są bardzo ambitne, dlatego musieliśmy zapewnić ich właściwe finansowanie. Zakupy taborowe tej skali to ogromne wyzwanie, ale już dzisiaj mogę powiedzieć, że fundusze na realizację projektu są zapewnione. Pierwsze pojazdy, zakupione dzięki dofinansowaniu z RPO WM, wyjadą na tory już w III kwartale 2019 r. Oznacza to lepsze warunki podróży i możliwość rozszerzenia oferty przewozowej dla naszych pasażerów – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

 

Umowa wykonawcza na 205,8 mln (brutto) podpisana!

Koleje Mazowieckie i firma Stadler Polska Sp. z o.o. podpisali umowę wykonawczą na dostawę 6 pierwszych pojazdów dofinansowanych z RPO WM 2014–2020. Ze strony Stadlera umowę podpisali Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową i Wschodnią w firmie Stadler i prezes zarządu Stadler Polska sp. z o.o., oraz Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska. Spółkę KM reprezentowali Robert Stępień, prezes zarządu, oraz Czesława Sulima, członek zarządu. Wartość umowy na pierwsze 6 pojazdów wyprodukowanych przez Stadler Polska Sp. z o. o. to 205,8 mln zł (brutto). Co ważne, kwota podpisanej umowy obejmuje nie tylko zakup samych pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników.

Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.

– Umowa ze Stadlerem rozpoczyna proces produkcji pierwszych pojazdów FLIRT najnowszej generacji. Z fazy przygotowywań formalnych wchodzimy w etap realizacji założeń naszej polityki taborowej, której celem jest wycofanie z eksploatacji najstarszego taboru i zastąpienie go nowym. Kolejne umowy wykonawcze będziemy podpisywać zgodnie z harmonogramem przyjętym dzisiaj umową przedwstępną. W rezultacie do 2022 r. na torach Mazowsza przybędzie 61 pięcioczłonowych ezt. Należy podkreślić, że wraz z pojazdami kupujemy ich utrzymanie, szkolenia dla pracowników, a także nowy symulator jazdy – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Dwa pierwsze zamówione pociągi FLIRT wyjadą na mazowieckie tory w III kwartale 2019 r. Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, przewidziano je do obsługi relacji Warszawa–Działdowo. Wraz z pojazdami zostanie dostarczony symulator. Pozostałe pociągi będą pojawiały się sukcesywnie. Ostatni musi zostać dostarczony KM w terminie 21 miesięcy od dnia podpisania umowy wykonawczej.

– Bardzo się cieszymy, że możemy podpisać dziś pierwszą umowę realizacyjną oraz umowę przedwstępną na kolejne pojazdy i rozpocząć proces ich produkcji. Umowy te są dla nas niezmiernie ważne – pozwalają bowiem nie tylko utrzymać obecne zatrudnienie w naszym zakładzie w Siedlcach, ale także stworzyć nowe, atrakcyjne miejsca pracy. Od stycznia utworzyliśmy już ponad 50 nowych etatów, docelowo będzie ich ponad 200  – mówi Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową i Wschodnią w firmie Stadler i prezes zarządu Stadler Polska sp. z o.o.

 

Umowa przedwstępna na kolejne 55 pociągów

Kolejna umowa między Kolejami Mazowieckimi a firmą Stadler Polska to umowa przedwstępna przyjmująca harmonogram określający terminy podpisania umów wykonawczych na 55 pozostałych pojazdów. Zgodnie z jej zapisami KM i Stadler zobowiązują się do podpisania kolejnych umów wykonawczych w następujących terminach:

  • umowa na dostawę 12 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2019 r.
  • umowa na dostawę kolejnych 12 pięcioczłonowych pojazdów do 29 lutego 2020 r.
  •  umowa na dostawę 15 pięcioczłonowych pojazdów do 31 sierpnia 2020 r. 
  • umowa na dostawę 16 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2021 r. 

55 sztuk pięcioczłonowych ezt ma obsługiwać trasy leżące w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym (Warszawa i 39 ościennych gmin), tj. Warszawa–Tłuszcz – 16 ezt, Góra Kalwaria–Czachówek–Warszawa–Modlin – 15 ezt, Sochaczew–Warszawa–Celestynów – 12 ezt, Skierniewice–Warszawa–Mińsk Mazowiecki – 12 ezt.

Zakupione pojazdy zastąpią elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, które spółka zamierza wycofać z eksploatacji. Do 2022 r. planowane jest wycofanie 39 pojazdów ezt starej generacji.

 

Liczba wyświetleń: 653

powrót