Aktualności
Nowoczesne składy na popularnej trasie dojazdowej
2016.06.03 15:25 , aktualizacja: 2016.06.06 08:53
Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
- fot. Michał Słaby
Warszawska Kolej Dojazdowa wprowadza do eksploatacji sześć nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla mieszkańców Mazowsza. Ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy WKD modernizuje też przystanki, wprowadza system dynamicznej informacji dla pasażerów, instaluje kamery monitoringu oraz remontuje najbardziej obciążony odcinek popularnej kolejki.
Już na trasie
Nowoczesne składy wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG zostały zaprezentowane pasażerom i dziennikarzom w Warszawie i Grodzisku Mazowieckim, po czym wyruszyły w regularną trasę, zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy.
Warszawska Kolej Dojazdowa, najbardziej punktualna kolej w Polsce, od dzisiaj korzysta wyłącznie z nowoczesnych pociągów. Po dostarczeniu wszystkich składów przez producenta, w sierpniu tego roku, nasz tabor będzie się składać z 21 pojazdów najwyższej jakości – powiedział prezes Warszawskiej Kolei Dojazdowej Grzegorz Dymecki.
Nowe pociągi typu 39WE, noszące jednocześnie oznaczenie serii EN100, to konstrukcje dostosowane do potrzeb Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Pojazd o długości 60 m składa się z sześciu członów i mieści 505 pasażerów, w tym 164 na miejscach siedzących. Przewidziano w nim cztery miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem odkładanych ramp, umożliwiających wjazd wózka oraz osiem miejsc do przewozu rowerów. Każdy ze składów wyposażony jest w pełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD. Są one widoczne z każdego miejsca w pojeździe. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, z jaką poruszają się pojazdy w ruchu pasażerskim, wynosić będzie 80 km/h.
Nowoczesne pociągi dla mieszkańców Mazowsza
Nowe pociągi to lepsza jakość i komfort podróży dla pasażerów, w tym przede wszystkim mieszkańców sześciu gmin na trasie WKD-ki: Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Milanówka, Podkowy Leśnej, Grodziska Mazowieckiego oraz dwóch dzielnic Warszawy Włochy i Ochoty. Zapewnią pasażerom większe bezpieczeństwo – wszystkie pojazdy są wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń. Posiadają również klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzenie składu oraz system zliczania podróżnych.
WKD słynie z punktualności. Mam nadzieję, że teraz jej kolejnym atutem będzie komfort i wygoda, a symbolem – nowoczesne pociągi – podkreślił marszałek Adam Struzik – To dla nas ważny dzień. Samorząd Województwa Mazowieckiego jest właścicielem dwóch spółek kolejowych – Kolei Mazowieckich i właśnie WKD. Od lat jedną z największych pozycji w budżecie województwa stanowią wydatki na kolej. Inwestujemy w nią olbrzymie środki i myślę, że efekty są widoczne. Dowodem jest stale rosnąca liczba pasażerów obu spółek – dodał.
Pod nowym napięciem 3000V
Nowy tabor do obsługi linii WKD to elektryczne zespoły trakcyjne przystosowane do pracy pod napięciem zasilania 3000V prądu stałego. Dotychczas pociągi WKD kursowały pod napięciem 600V, czyli takim, jakie wykorzystywane jest w sieciach tramwajowych. Napięcie w wysokości 3000V odpowiada temu w sieci trakcyjnej obsługującej ruch pociągów w Polsce.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy to bezzwrotna pomoc dla Polski w wysokości 489 mln CHF. Dotychczas wspartych zostało 58 różnorodnych projektów i programów oraz 1700 małych inicjatyw realizowanych z sukcesem na terenie całej Polski. Fundusze szwajcarskie pomagają rozwijać nasz kraj szybciej i skuteczniej, a dzisiejsza prezentacja pociągu stanowi tego doskonały przykład. To jeden z dwóch projektów realizowanych z funduszy szwajcarskich na terenie Mazowsza, który ma usprawnić połączenia komunikacyjne – powiedział wiceminister rozwoju Paweł Chorąży.
Zakup nowych składów dla WKD to jeden z elementów projektu „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej” współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące przedsięwzięcia inwestycyjne:
- zakup sześciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – zakończenie dostaw do końca sierpnia 2016 r.,
- stworzenie Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu – systemu dynamicznej informacji pasażerskiej o aktualnej sytuacji ruchowej na linii WKD wraz z systemem monitorowania stacji i przystanków – w oparciu o detekcję położenia pojazdów oraz transmisję prognozowanych danych do peronowych wyświetlaczy informacji pasażerskiej. Realizacja inwestycji zaplanowana jest do końca listopada 2016 r.,
- zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na przejazdach kolejowych linii WKD – jest to projekt obejmujący zabudowę nowych urządzeń SSP na obiektach zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży, likwidacja obowiązujących odcinkowych ograniczeń prędkości oraz zapewnienie możliwości skrócenia czasu przejazdu pociągów. Realizacja zadania planowana jest do końca 2016 r.,
- kompleksowa naprawa toru nr 2 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów. Jest to najbardziej obciążony szlak linii kolejowej WKD. Inwestycja ma zapewnić właściwe parametry infrastruktury. Realizacja robót potrwa do końca sierpnia 2016 r.,
- modernizacja obiektów tzw. małej infrastruktury przystankowej w obrębie linii WKD. Przedsięwzięcie obejmuje instalację na wszystkich 45 peronach stacji i przystanków linii WKD nowych elementów wyposażenia – np. wiat, ławek, oświetlenia, wygrodzeń oraz dróg dojścia dla osób o ograniczonej mobilności. Zrealizowane zostanie w trakcie 5 lat trwania projektu (2017–2021) na podstawie odrębnego zobowiązania.
Koszt projektu
Całkowity koszt wszystkich inwestycji w ramach projektu wyniesie 145,6 mln zł, z czego ponad 76,5 mln zł pochodzi ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostała kwota – ze środków własnych spółki. Koszt zakupu nowego taboru w ramach realizowanego projektu wynosi ponad 98 mln zł, z czego 45,5 mln zł stanowi udział funduszy szwajcarskich.
Pozostałe środki w ramach realizowanego projektu będą wydatkowane na podwyższenie jakości oraz komfortu podróży na linii WKD, czyli na modernizację wyposażenia przystanków oraz stworzenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu.
Liczba wyświetleń: 558
powrót