Aktualności
Mazowsze na EXPO 2015
2015.11.05 15:25 , aktualizacja: 2015.11.06 11:49
Autor: ARM S.A., Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
„Wyżywienie planety, energia dla życia” – to hasło tegorocznej światowej wystawy EXPO 2015 w Mediolanie. Województwo mazowieckie promowało region podczas tygodnia mazowieckiego.
Było to pierwsze EXPO tematyczne z tak dużym udziałem sektora rolno-spożywczego. Obecność Polski podczas wydarzenia koncentrowała się na prezentacji najnowszych krajowych rozwiązań w rolnictwie ekologicznym, przetwórstwie żywności, biotechnologii i ochronie środowiska. Zaprezentowano także działania edukacyjne na temat odpowiedniego i bezpiecznego dla zdrowia żywienia.
Polska na EXPO
Wystawa, odbywająca się co kilka lat w różnych krajach, przyciągnęła rzesze odwiedzających, chętnych obejrzeć „świat w pigułce”. Było to możliwe dzięki obecności prawie wszystkich państw, które zorganizowały swoje stoiska narodowe, prezentujące w różnorodnych formach kulturę, atrakcje turystyczne, kuchnię, gospodarkę oraz ciekawostki krajów i ich mieszkańców. Polski pawilon był jednym z najczęściej odwiedzanych oraz najwyżej ocenianych. Przez pół roku funkcjonowania odwiedziło go 1 670 312 osób. Rekord padł 12 września – 24 500 zwiedzających.
Bogata oferta Mazowsza
Województwo mazowieckie, dzięki finansowemu wsparciu z RPO WM działanie 1.7 „Mazowsze – Promocja gospodarcza serca Polski” (beneficjentem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego), zaaranżowało tydzień mazowiecki promując region, jego potencjał, kulturę i tradycję, a także nowoczesność i specjalizacje. Tydzień mazowiecki przypadał na ostatni tydzień funkcjonowania wystawy, która otworzyła się dla odwiedzających 6 miesięcy wcześniej. 26 października br. pawilon zwiedzili m.in. wicemarszałek Janina Ewa Orzełowska, Sekretarz Województwa – Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Waldemar Kuliński.
Atrakcje dla zwiedzających
Odwiedzający podczas tygodnia mazowieckiego mogli nie tylko oglądać, ale też degustować, m.in. pierogi, naturalny sok jabłkowy oraz słodycze. Uczestniczyli też w koncertach realizowanych pod nazwą „DJ Chopin Project”. Na scenie przed pawilonem można było posłuchać hip hopu w wykonaniu mistrzów w swoich specjalnościach, którzy przyciągali szczególnie młodych ludzi, wchodząc z nimi w interakcje. Obok akcentów muzycznych zorganizowano akcję plastyczną, wykorzystującą sztukę graffiti – przy spontanicznym udziale publiczności w tworzeniu obrazów. Zaaranżowano studio fotograficzne – dzięki wykorzystaniu technologii chroma-key każdy mogł zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle charakterystycznych obrazów z Mazowsza i Warszawy. Wyświetlany był mazowiecki film promocyjny, a także funkcjonowała interaktywna podłoga (i-floor) odsłaniająca w trakcie chodzenia charakterystyczne krajobrazy i zdjęcia z regionu oraz stolicy.
Polskie – najlepsze
Elementy stałe polskiego pawilonu, które dostępne były przez cały okres trwania wystawy to tajemniczy ogród, od którego zaczynała się wędrówka, sklep z polskimi specjałami, miniwystawa bursztynów i biżuterii, restauracja serwująca wykwintne polskie dania, czekoladowa makieta kolejki, film ukazujący potencjał gospodarczy kraju, „usta prawdy” wchodzące w interakcje z zadającymi „sztucznej inteligencji” pytania, także animowany obraz o historii Polski – od jej zarania aż po dzień dzisiejszy. Wieczorem odbywały się pokazy polskich filmów z ostatnich lat, nagrodzone na międzynarodowych festiwalach. Gości opuszczających pawilon polski częstowano krajowymi jabłkami.
Liczba wyświetleń: 600
powrót