Aktualności

Zrównoważony rozwój – globalnie i lokalnie

2015.03.27 12:55 , aktualizacja: 2015.03.30 15:56

Autor: oprac.na podst.zebr.mat., Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

Obrady Rady Programowej GC fot.Wiesław Kołodziejski

Polityka klimatyczna, strategia dla regionu Morza Bałtyckiego oraz perspektywy rozwoju żeglugi śródlądowej to główne tematy posiedzenia Rady Programowej Global Compact Network Poland, z udziałem m.in. marszałka Adama Struzika.

 

Koncepcja Global Compact

Po raz pierwszy ideę Global Compact przedstawił Sekretarz Generalny Narodów Zjednoczonych Kofi Annan na światowym Forum Ekonomicznym w 1999 r. Wezwał liderów światowego biznesu do włączenia się w działania prowadzące do zrównoważonego rozwoju,  z uwzględnieniem aspektów: społecznego, ekonomicznego i środowiskowego, by dzięki globalizacji zyskali wszyscy ludzie na świecie. Propozycja spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Inaugurację programu ogłoszono uroczyście 26 lipca 2000 r. w głównej siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Global Compact jest unikalnym instrumentem do promowania celów globalnego społeczeństwa i odpowiedzialności społecznej. Idea wyraża się w dziewięciu podstawowych zasadach, wynikających m.in. z  Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Firmy, przyłączając się do programu, zobowiązują się do ich przestrzegania.

 

Polskie struktury

W skład Rady Programowej Global Compact Network Poland wchodzą wysokiej klasy specjaliści oraz dyrektorzy i prezesi najbardziej zaangażowanych firm działający w jednym z czterech priorytetowych obszarów UN Global Compact: prawa człowieka, ochrona środowiska, prawa pracownicze, wolność od korupcji.

 

O klimacie i rozwoju żeglugi

Motywem przewodnim posiedzenia Rady Programowej Global Compact Network Poland, które odbyło się 27 marca w siedzibie Narodowego Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie była dyskusja nad środowiskowymi priorytetami GC planowanymi w roku bieżącym oraz latach kolejnych. Poruszono 4 strategiczne dla systemu ONZ kwestie dotyczące: polityki klimatycznej oraz ustaleń na Szczycie Klimatycznym w Nowym Yorku i konferencji COP–20, uruchomienia w ramach GC w Polsce programów na rzecz Bałtyku oraz żeglugi śródlądowej.

 

Transport wodny w Polsce…

Jak wynika ze statystyk w 2013 r. w relacjach krajowych, transportem wodnym przewieziono około 2 mln t ładunków. W latach ubiegłych i obecnie transport wodny w Polsce koncentrował się głównie na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Obecnie zaledwie 5,5 proc. całkowitej długości polskich rzek ma charakter międzynarodowy (czyli o parametrach klasy IV i wyższej). Udział wodnego transportu śródlądowego w Polsce nie przekracza 0,15 proc. w stosunku do transportu drogowego i kolejowego.

 

…i na Mazowszu

Przemyślane wykorzystanie Wisły jako transportowej drogi wodnej i atrakcji turystycznej Mazowsza to najistotniejsze aspekty rozwoju rzeki, nad którymi pochyla się Samorząd Województwa Mazowieckiego. W ubiegłym roku powołano specjalny zespół ds. koordynacji udziału województwa mazowieckiego w pracach nad rewitalizacją Wisły i odtworzeniem drogi wodnej E40 WarszawaGdańsk.

Marszałek Adam Struzik podkreślił, że zgodnie z prognozą popytu wykonaną w ramach projektu INWAPO „Modernizacja Śródlądowych Dróg Wodnych i Portów Morskich”* – przy założeniu, że Wisła zostanie zrewitalizowana do IV klasy żeglowności – ponad 63 proc. ładunków będzie transportowanych do Warszawy, a następnie w kierunku wschodniej granicy, a także na południe Europy. Około 16 proc. towarów mogłoby trafiać do Płocka, 13 proc. do Solca Kujawskiego, a 8 proc. do Tczewa.

 


* Prognoza przygotowana przez specjalistów pod przewodnictwem Akademii Morskiej w Gdyni na rzecz projektu INWAPO, uwzględniła strukturę transportu na drogach wodnych Europy (głównie rzeki Ren) oraz strukturę przeładunków w portach Gdyni i Gdańska.

 

 

Liczba wyświetleń: 457

powrót