Aktualności

Więcej nowych pociągów w WKD

2014.08.26 12:45 , aktualizacja: 2014.08.26 14:58

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska

Dobra informacja dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ciągu najbliższych dwóch lat spółka, której głównym udziałowcem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego pozyska kolejnych 6 nowych pociągów. Zakup jest współfinansowany ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

 

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego władze spółki i przedstawiciele firmy NEWAG podpisali, w obecności marszałka Adama Struzika, umowę na dostawę taboru.

 

Nowe pociągi to lepsza jakość i komfort podróży dla pasażerów, w tym przede wszystkim dla mieszkańców sześciu gmin: Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Milanówka, Podkowy Leśnej, Grodziska Mazowieckiego oraz dwóch dzielnic Warszawy – Włoch i Ochoty. To również większe bezpieczeństwo. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składuoraz system zliczania podróżnych.

 

Pojazd długości 60 m będzie składał się z 6 członów i pomieści 164 pasażerów na miejscach siedzących. Przewidziano również 4 miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem ramp odkładanych, umożliwiających wjazd wózka oraz 8 miejsc do przewozu rowerów. Każdy pojazd wyposażony będzie w pełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD rozmieszczonymi w sposób zapewniający dobrą widoczność z każdego miejsca.

 

Planowane w ramach przedsięwzięcia działania to kolejny etap kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD obejmującej zapisaną w „Strategii rozwoju województwa mazowieckiego” integrację z innymi środkami transportu publicznego. Nie można tego osiągnąć bez inwestycji w tabor. Cenne są również doświadczenia zachodnich partnerów. Sprawdzone rozwiązania w zakresie organizacji transportu publicznego są cechą wyróżniającą systemy komunikacji publicznej Szwajcarii. Przedstawiciele WKD zapoznali się z nimi podczas wizyty studyjnej, a także  w ramach wymiany informacji z podmiotami funkcjonującymi na szwajcarskim rynku transportowym.

Projekt rozpoczął się formalnie 1 czerwca 2012 r. wraz z podpisaniem umowy pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego a Szwajcarskim Sekretariatem ds. Gospodarczych. Zakończenie przewidzianych w nim działań zaplanowano przed upływem 2016 r.

Zakup taboru realizowany jest w ramach projektu „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej”. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z tego ponad 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostała kwota zostanie zapewniona ze środków własnych spółki. Koszt zakupu nowego taboru w ramach realizowanego projektu wynosi ponad 98 mln zł, z czego 45,5 mln zł stanowić będzie udział funduszy szwajcarskich. Pozostałe środki w ramach realizowanego projektu będą wydatkowane na podwyższenie jakości oraz komfortu podróży na linii WKD w odniesieniu do zarządzanej infrastruktury, tj. w zakresie modernizacji wyposażenia przystanków oraz stworzenia systemu informacji pasażerskiej i monitoringu.

 

 


Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy finansowej przyznanej przez Szwajcarię Polsce w ramach wsparcia udzielonego nowym państwom członkowskim Unii Europejskiej. Blisko 1.3 mld franków szwajcarskich trafi do dwunastu nowych państw członkowskich, z czego 489 mln CHF (czyli ok. 310 mln euro) przeznaczona została dla Polski.

 

Główny założeniem programu jest zmniejszenie różnic społeczno-gospodarczych pomiędzy Polską, a bardziej rozwiniętymi państwami rozszerzonej UE, oraz różnic na obszarze Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.

 

Wsparcie rozdysponowane jest w obszarach dotyczących m.in. środowiska i infrastruktury, rozwoju regionalnego, ochrony zdrowia, badań naukowych, stypendiów dla naukowców, wsparcia dla organizacji pozarządowych oraz funduszy venture capital. Do 14 czerwca 2012 r., gdy upłynął termin zaciągania zobowiązań, strony polska i szwajcarska podpisały łącznie 58 umów na całkowitą kwotę dostępnej alokacji. Tym samym udało się zakontraktować 100 proc. środków przeznaczonych na pomoc dla Polski. W ramach SPPWprzeprowadzono już ok. 80 konkursów, włączając również konkursy na podprojekty.

 

Grupa kapi­ta­łowa NEWAG zaj­muje się pro­duk­cją, moder­ni­za­cją oraz napra­wami taboru kole­jo­wego i szy­no­wego. W zakładach spółki w Nowym Sączu pro­wa­dzone są prace w seg­men­cie elek­trycz­nych i spalinowych zespo­łów trak­cyj­nych, wago­nów oso­bo­wych i loko­mo­tyw spa­li­no­wych. Nale­żąca do grupy spółka NEWAG
Gli­wice S.A. spe­cja­li­zuje się w obsza­rze pro­duk­cji oraz moder­ni­za­cji loko­mo­tyw elek­trycz­nych.

Liczba wyświetleń: 663

powrót