Aktualności
Nowe pociągi dla WKD
2012.07.12 14:35
Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
Tabor Warszawskiej Kolei Dojazdowej, dzięki kolejnym inwestycjom, staje się coraz bardziej nowoczesny. Tym razem, unijne dofinansowanie pozwoliło na zakup 14 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ośmioma z nich pasażerowie WKD już mogą podróżować, pozostałe wyjadą na tory do końca tego roku. Całkowita wartość projektu to ponad 284,2 mln zł, wsparcie z UE wyniesie przeszło 109,6 mln zł.
Umowę w sprawie dofinansowania podpisali 12 lipca br. marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski oraz przedstawiciele zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort jazdy dla pasażerów. Przestronne, monitorowane, klimatyzowane pojazdy dostosowane są zarówno do potrzeb osób niepełnosprawnych, jak i rodziców podróżujących z małymi dziećmi czy turystów ze swoimi jednośladami. Obniżona podłoga pociągów ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Niewątpliwym udogodnieniem są także automaty biletowe i nowe kasowniki elektroniczne zamontowane w pojazdach.
– To już kolejna inwestycja w tabor Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy umowę na dofinansowanie z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy zakupu sześciu pociągów, a także instalację monitoringu i systemu informacji pasażerskiej. Dzisiejsza umowa dotyczy kolejnych 14 nowoczesnych ETZ-ów. Systematycznie modernizowana jest także linia kolejowa. Myślę, że zakończenie tych inwestycji będzie rewolucyjną zmianą w historii funkcjonowania spółki – podkreślił marszałek Adam Struzik.
Pociągi będą jeździć na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej – z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.
Pociągi dostarcza przedsiębiorstwo „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.” Pierwszy EZT pojawił się na torach w styczniu 2012 r. Po zakończeniu okresu tzw. eksploatacji obserwowanej, podczas której zbierano opinie podróżnych, w lutym br. pociąg rozpoczął kursowanie w ramach obowiązującego rozkładu jazdy. Z końcem marca br. rozpoczęły się seryjne dostawy pozostałych 13 pojazdów, w których sukcesywnie wdrażane są zgłaszane przez pasażerów modyfikacje. Wszystkie egzemplarze będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r. Docelowo zastąpią one całkowicie stare pojazdy serii EN94, eksploatowane od 1972 r.
– Zastąpienie starego taboru nowoczesnymi składami, modernizacja linii kolejowej, skrócenie czasu podróżowania, większy komfort i bezpieczeństwo podróżnych – to główne założenia rozpoczętej w 2010 r. kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD. Zakup 14 nowoczesnych pociągów jest jednym z najważniejszych elementów tego procesu – zaznaczył wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.
– Zespoły trakcyjne serii EN97 zakupione przez WKD są pierwszymi w swojej kategorii pojazdami przystosowanymi do eksploatacji pod różnymi napięciami zasilania w sieci trakcyjnej – początkowo 600V, a docelowo 3000V prądu stałego. Pełnię swoich możliwości nowy tabor osiągnie po przebudowie układu zasilania i podwyższeniu napięcia, co zapewni warunki dla rozwoju oferty WKD w perspektywie najbliższych kilkunastu lat – podsumował prezes zarządu WKD Grzegorz Dymecki.
Wymiana taboru WKD nie byłaby możliwa bez udziału środków unijnych. Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego w 2011 r. inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych województwa. W maju 2011 r. podpisana została preumowa gwarantująca projektowi dofinansowanie unijne w wysokości 109,6 mln zł. Zakup został uzupełniony środkami dotacji rządowej w wysokości 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 18,7 mln zł oraz kredytem udzielonym przez Europejski Bank Inwestycyjny.Całkowita wartość projektu to 284,2 mln zł.
Liczba wyświetleń: 523
powrót