Aktualności
Nowe pociągi, monitoring oraz system informacji pasażerskiej w WKD
2012.06.26 15:20 , aktualizacja: 2015.05.31 23:51
Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
- fot. Łukasz Welenc
- fot. Łukasz Welenc
- fot. Łukasz Welenc
- fot. Łukasz Welenc
- fot. Łukasz Welenc
- fot. Łukasz Welenc
Ponad 57,8 mln zł ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przeznaczonych zostanie na zakup nowych pociągów oraz stworzenie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej i monitorowania przystanków Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Projekt będzie realizowany w latach 2012-2016. Całkowity koszt inwestycji to ponad 124,7 mln zł.
- Usprawnienie ruchu w aglomeracjach to wyzwanie nie tylko dla Warszawy, ale dla wszystkich miast europejskich. Samorząd województwa za pośrednictwem dwóch spółek – Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej stara się inwestować w rozwój i poprawę jakości usług przewoźników kolejowych. Wspólnie szukamy dodatkowych źródeł finansowania. Pomocne okazują się fundusze unijne czy właśnie fundusz szwajcarski. Wdzięczny jestem Rządowi Szwajcarskiemu za wsparcie naszych działań. Wierzę, że spółka WKD z powodzeniem zrealizuje stojące przed nią zadanie – powiedział marszałek Adam Struzik.
Wypowiedź Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika
–W dzisiejszych czasach transport publiczny odgrywa niezwykle ważną rolę. Realizowany przez WKD projekt odpowiada na bardzo konkretne potrzeby podróżnych, którzy chcą szybko i wygodnie dojeżdżać z miejsca zamieszkania do miejsca pracy. Istotnym elementem transportu publicznego jest jego integracyjność i komplementarność. To ważne, by wszystkie jego składniki – pociągi, autobusy, tramwaje uzupełniały się i tworzyły zintegrowany system komunikacyjny. Cieszę się, że województwo mazowieckie i WKD podjęły wyzwanie, by poprawić jakość i komfort podróży mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Z przyjemnością będziemy śledzić postępy w realizacji tego projektu – podkreślił Heinz Kaufmann, Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
– Właśnie dobiegają końca ważne dla rozwoju Mazowsza inwestycje. Już wkrótce otwarte zostanie pierwsze na Mazowszu lotnisko regionalne w Modlinie, pociągami Kolei Mazowieckich można dojechać na Okęcie. Niebawem koleją będzie można dojechać także do Modlina. Planujemy bowiem budowę bocznicy kolejowej. Jednym słowem staramy się udoskonalać ofertę transportową i tworzyć komplementarny system transportu publicznego – dodał wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.
– Przed naszą spółką stoi niezwykle duże wyzwanie. Zakup dodatkowych sześciu pociągów to szansa na poszerzenie naszej oferty o dodatkowe połączenia do Warszawy w godzinach porannych. Dzięki pomocy Rządu Szwajcarskiego nasi pasażerowie będą mogli podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie – powiedział prezes zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej Grzegorz Dymecki.
W ramach projektu „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej” zakupionych zostanie 6 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń regionalnych na linii WKD. Oprócz tego na wszystkich stacjach i przystankach pojawią się tablice informacyjne. Natomiast z myślą o bezpieczeństwie podróżnych w pociągach i na przystankach zainstalowane zostaną kamery.
W pierwszym etapie projektu powstanie system informacji pasażerskiej i monitoringu. Dzięki niemu osoby oczekujące na stacjach i przystankach będą na bieżąco powiadamiane o czasie odjazdów i przyjazdów pociągów. Elektroniczne tablice usytuowane zostaną na każdym peronie. System obejmie wszystkie stacje i przystanki kolejowe na linii WKD. Realizacja drugiego etapu – dostawa nowego taboru kolejowego, jest przewidziana na II połowę 2015 r. Zakupione pociągi obsłużą wszystkie połączenia uruchamiane na linii WKD – tj. z Warszawy przez Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka.
Planowane w ramach projektu działania są jednym z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego. Jako sprawdzony i powszechnie uznawany wzór mogą tutaj służyć systemy komunikacji publicznej Szwajcarii. Dzięki podjętej współpracy WKD zamierza skorzystać z wieloletnich doświadczeń i praktyk wypracowanych w tym kraju.
Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę komunikacji w sześciu gminach (Michałowice, Pruszków, Brwinów, Milanówek, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki) i dwóch dzielnicach Warszawy (Włochy, Ochota). Dla pasażerów oznacza to także większy komfort podróży i poczucie bezpieczeństwa.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. Na mocy umowy międzynarodowej, zawartej 20 grudnia 2007 r. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich, z czego niemal połowa (ok. 489 mln CHF, czyli ok. 310 mln euro) przeznaczona będzie na pomoc dla Polski.
Celem szwajcarskiej pomocy jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE, a także różnic na terytorium Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym. O dofinansowanie projektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy mogły starać się instytucje sektora publicznego i prywatnego oraz organizacje pozarządowe.
Program obejmuje swoim zasięgiem całą Polskę, przy czym co najmniej 40 proc. środków z całej alokacji zostanie przeznaczonych na wsparcie czterech województw południowo-wschodnich: lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. W ramach współpracy obowiązuje 5-letni okres zaciągania zobowiązań i 10-letni okres wydatkowania, który rozpoczął się 14 czerwca 2007 r., tj. w dniu przyznania pomocy finansowej Polsce przez Parlament Szwajcarski.
Dotychczas przeprowadzono 14 konkursów w ramach SPPW, dotyczących m.in. środowiska i infrastruktury, rozwoju regionalnego, ochrony zdrowia, badań naukowych, stypendiów dla naukowców, wsparcia dla organizacji pozarządowych oraz funduszy venture capital. Do 14 czerwca 2012 r., strony polska i szwajcarska podpisały łącznie 58 umów na całkowitą kwotę dostępnej alokacji 489 mln CHF. Tym samym udało się zakontraktować 100 proc. środków przeznaczonych na pomoc dla Polski.
Liczba wyświetleń: 798
powrót