Aktualności
Nowe szynobusy dla Kolei Mazowieckich
2011.11.08 13:25 , aktualizacja: 2012.02.24 09:47
Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
Koleje Mazowieckie wzbogacą się o dwa nowoczesne szynobusy. Umowa w tej sprawie podpisana została 8 listopada br. pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Koszt całego zakupu to 12,8 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 5,5 mln zł z budżetu województwa.Pociągi wyjadą na tory już w grudniu tego roku.
Szynobusy to najlepsze rozwiązanie na trasy mniej obciążone i linie niezelektryfikowane. Nowe pojazdy będą kursowały na linii Nasielsk – Sierpc oraz Kutno – Sierpc. Oczywiście to nie koniec zakupów. Spółka planuje nabycie kolejnych 13 takich pojazdów– podkreślił marszałek Adam Struzik.
W każdym szynobusie znajdzie się 70 miejsc siedzących, co pozwoli obsługiwać trasy, na których do pociągu wsiada maksymalnie kilkadziesiąt osób. Dla bezpieczeństwa podróżnych wagony wyposażone zostaną w monitoring, a zamontowane specjalne stojaki pozwolą na wygodne przewożenie rowerów.
Klimatyzowane wnętrza, przewijaki dla niemowląt, przystosowanie pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawnych – nowe pociągi to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów– dodał wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.
Z roku na rok park taborowy Kolei Mazowieckich powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy szynowe. Jest to możliwe m.in. dzięki wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego. Zakupione szynobusy to kolejny krok w nowoczesność. Zyskaliśmy pojazdy komfortowe, a ponadto ekonomiczne w eksploatacji i przyjazne środowisku – powiedział podczas konferencji Prezes Zarządu Spółki Koleje Mazowieckie Artur Radwan. Członek Zarządu Spółki Koleje Mazowieckie Czesław Sulima dodał, że obecnie Koleje Mazowieckie eksploatują 11 autobusów szynowych, które kursują m.in. na trasie Tłuszcz – Ostrołęka, czy Siedlce – Czeremcha.
Inwestowanie w szynobusy to w dłuższej perspektywie oszczędność dla Spółki. Przejazd szynobusu jest znacznie tańszy niż EZT-a, zwłaszcza w przypadku linii mniej uczęszczanych. Wiąże się to z obniżeniem kosztów eksploatacyjnych taboru kolejowego. Zakup pozwoli również na skierowanie EZT-ów na bardziej obciążone trasy, w tym w obrębie aglomeracji warszawskiej.
Liczba wyświetleń: 916
powrót