Aktualności

Zawieszenie wiechy na terminalu pasażerskim portu lotniczego Warszawa/Modlin

2011.10.17 15:25 , aktualizacja: 2012.02.24 10:26

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

Rok temu, dokładnie 8 października 2010 roku, oficjalnie rozpoczęła się budowa Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. Na teren wjechały ciężkie maszyny budowlane ERBUDU, czyli wykonawcy prac modernizacyjnych części lotniskowej: drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej. 3 tygodnie później podpisana została umowa na budowę Terminalu Pasażerskiego z firmą Mostostal Warszawa S.A.

 

Stan prac przedstawiono na konferencji zorganizowanej w Nowym Dworze Mazowieckim 17 października br. W spotkaniu uczestniczyli również wicemarszałkowie: Marcin Kierwiński i Krzysztof Strzałkowski.

 

Po roku doskonale widoczne są zmiany, jakie nastąpiły w obrębie lotniska: wyburzono zrujnowane obiekty, kończy się modernizacja istniejących wcześniej budynków, powstają parkingi i drogi dojazdowe, trwa remont hangaru itd. Najważniejsze i najbardziej spektakularne są roboty przy drodze startowej oraz budowa Terminalu.

 

Tej skali inwestycja nie jest łatwa w realizacji, ale jak widać, przy dużej determinacji strony samorządowej, branży lotniczej i wsparciu z funduszy unijnych, można ją sprawnie realizować. Jesteśmy na takim etapie budowy, na którym nic nie powinno stanąć na przeszkodzie, aby lotnisko było otwarte już w przyszłym roku – podkreślił Marszałek Województwa Mazowieckiego AdamStruzik.

 

Droga startowa jest już prawie gotowa. Trwa montaż świateł i urządzeń nawigacyjnych oraz prace przy warstwach betonowych progu 26. Wykonawca tych robót zajmuje się również drogami kołowania, drogami technicznymi oraz płytami postojowymi i różnego rodzaju instalacjami związanymi z obszarem lotniskowym. Przy projekcie pracuje obecnie 308 osób. Droga startowa lotniska będzie miała 2500 m długości.

 

Terminal zmienia się z dnia na dzień. Prace przy jego budowie wkroczyły w zasadniczy moment. Po zamknięciu budynku, tzn. po zakończeniu montażu elewacji, rozpocznie się wykańczanie i wyposażanie obiektu. Terminal pasażerski to bardzo skomplikowany budynek, złożony z wielu systemów niezbędnych do pracy dworca lotniczego: systemu bagażowego, specjalistycznych systemów teletechnicznych i operacyjnych itd. Po zakończeniu prac budowlanych, wykonawców inwestycji czekają testy wszystkich urządzeń, tak aby w momencie oddania obiektu do użytku, mogli wejść do terminalu pasażerowie.

Terminal przypomina kształtem dawne hangary. Wewnątrz przewidziano dwie kondygnacje. Na parterze znajdzie się przestrzeń ogólnodostępna, czyli hale odlotów i przylotów. W części dostępnej dla pasażerów są tzw. gate’y, czyli poczekalnie dedykowane poszczególnym rejsom z wyjściami na płytę postojową dla samolotów oraz strefa komercyjna, a po stronie przylotów: hala odbioru bagażu. W oddzielonej przestrzeni znajdzie się sortowania bagażu. Na antresoli powstaną pomieszczenia biurowe, socjalne oraz techniczne. Cały obiekt będzie miał ponad 12 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Będzie w nim można obsłużyć ok. 2 mln pasażerów.

 

Port Lotniczy Warszawa/Modlin zostanie otwarty w II kwartale przyszłego roku. Lotnisko będzie pełniło rolę komplementarną wobec Lotniska Chopina w Warszawie. Oferta skierowana jest w pierwszej kolejności do przewoźników niskokosztowych i czarterowych. Jeszcze przed EURO 2012 lotnisko Warszawa/Modlin będzie przygotowane do działań operacyjnych. Spodziewamy się, że regularne połączenia lotnicze międzynarodowe i krajowe, na trasach krótkiego i średniego zasięgu rozpoczną się jesienią przyszłego roku, tj. z chwilą rozpoczęcia nowego sezonu lotniczego.

Lotnisko będzie obsługiwać samoloty kodu referencyjnego C, czyli takie jak Boeing 737 oraz Airbus A 320.

  • fot. PL Modlin
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. PL Modlin

Liczba wyświetleń: 1004

powrót