Aktualności

Nowe lokomotywy elektryczne dla składów piętrowych eksploatowanych na Mazowszu przez Koleje Mazowieckie

2011.08.29 16:05 , aktualizacja: 2012.02.27 10:48

Autor: Koleje Mazowieckie, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska

Bombardier Transportation oraz Koleje Mazowieckie zaprezentowały jedenaście nowych lokomotyw elektrycznych BOMBARDIER TRAXX, przeznaczonych do obsługi pociągów piętrowych typu „push-pull” w ruchu pasażerskim na Mazowszu.

 

Prezentacja odbyła się 29 sierpnia 2011 r. na Dworcu Warszawa-Wschodnia z udziałem m.in. wicepremiera Waldemara Pawlaka oraz przedstawicieli Samorządu Województwa Mazowieckiego -  marszałka Adama Struzika, wicemarszałka Marcina Kierwińskiego oraz członka zarządu Leszka Ruszczyka.

 

Umowa na dostawę 11 lokomotyw elektrycznych TRAXX  P160DC została podpisana w kwietniu 2010 r. pomiędzy Bombardier Transportation a Kolejami Mazowieckimi. Nowe składy pozwolą Kolejom Mazowieckim, jako pierwszemu przewoźnikowi w Polsce, na eksploatację zmiennokierunkowych pociągów piętrowych produkcji Bombardiera z prędkością maksymalną do 160 km/h. Daje to spółce większą swobodę ekploatacji oraz pozwoli poprawić jakość świadczonych usług.

 

- W barwach Kolei Mazowieckich wyruszyły już na trasę linii nr 9 Warszawa – Ciechanów – Działdowo pierwsze dwa pociągi typu Elf. Dziś oglądamy równie nowoczesne lokomotywy, które już niebawem pociągną piętrowe push-pulle. – Jak widać pierwsza samorządowa spółka kolejowa nie tylko się przeobraża, ale zaczyna wyznaczać kierunek zmian na polskich torach – podkreślił marszałek Adam Struzik.

 

- Lokomotywy TRAXX to nowa jakość na polskich torach. Dzięki ich wykorzystaniu z posiadanymi wagonami piętrowymi, jako pierwsi w Polsce będziemy uruchamiać pociągi „push-pull”. To bardzo ważny krok, nie tylko w kierunku poprawy warunków podróżowania, ale przede wszystkim w budowaniu nowych standardów w pasażerskim transporcie kolejowym – dodał prezes Zarządu Kolei Mazowieckich Artur Radwan.

 

- Cieszę się, że w tak krótkim czasie po zawarciu kontraktu, lokomotywy TRAXX w barwach Kolei Mazowieckich zostały przekazane do eksploatacji w regularnym ruchu pasażerskim na Mazowszu. Jesteśmy dumni, że nadwozia są polskiej produkcji i będą eksploatowane tutaj, na Mazowszu – mówił Åke Wennberg, Prezydent Dywizji Lokomotyw i Wyposażenia w Bombardier Transportation.

 

Rodzina lokomotyw należących do platformy TRAXX  przeznaczona jest do ruchu pasażerskiego i towarowego, krajowego oraz międzynarodowego. W skład platformy lokomotyw TRAXX wchodzą trzy typy pojazdów z napędem elektrycznym (jednosystemowe zasilane prądem stałym lub przemiennym oraz wielosystemowe) oraz pojazdy spalinowo-elektryczne. Wyposażone są w urządzenia napędu i sterowania BOMBARDIER MITRAC. Cechą charakterystyczną jest ich modułowa konstrukcja.

 

Lokomotywy w barwach Kolei Mazowieckich będą kursowały w zestawieniu z wagonami piętrowymi już od 1 września na liniach do Radomia, Płocka, Łukowa i Działdowa.

Liczba wyświetleń: 1251

powrót