Aktualności
Badania w KM – punktem wyjścia do konstruowania nowego rozkładu jazdy
2010.08.02 15:25 , aktualizacja: 2012.04.24 14:54
Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
Aby dostosować rozkład jazdy Kolei Mazowieckich do potrzeb pasażerów, urząd marszałkowski zlecił Zielonemu Mazowszu przeprowadzenie badań w pociągach KM. Przez trzy miesiące stowarzyszenie badało potoki podróżnych na poszczególnych trasach, analizowało aktualny rozkład jazdy i przeprowadzało ankiety wśród pasażerów. Założenia zmian są już gotowe. Teraz przed Zielonym Mazowszem i KM etap najtrudniejszy – wdrożenie rozkładu w życie.
Zarząd Województwa Mazowieckiego chce zoptymalizować rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i dostosować go do potrzeb pasażerów. Jednak jak podkreśla Piotr Szprendałowicz, członek Zarządu Województwa Mazowieckiego trzeba pamiętać, że każdy nowy rozkład to wynik kompromisu pomiędzy oczekiwaniami pasażerów, możliwościami organizatora przewozów, spółki kolejowej oraz dysponenta torów kolejowych. Dodał, że Zarządowi zależy także na zwiększeniu liczby pociągów przyspieszonych, ponieważ jak pokazały badania, te obecnie kursujące cieszą się dużym powodzeniem wśród naszych pasażerów.
Zielone Mazowsze wdroży we współpracy ze spółką Koleje Mazowieckie nowy rozkład jazdy pociągów edycji 2010/2011 – to ostatni etap prac. Priorytetem przy jego konstruowaniu będą oczywiście oczekiwania i preferencje pasażerów, wynikające z przeprowadzonych badań oraz informacje dotyczące obciążenia poszczególnych linii. W tym momencie trwają właśnie te prace. Zielone Mazowsze i KM starają się tak skonstruować rozkład, aby móc spełnić maksimum założeń wynikających z analiz, czyli zwiększyć częstotliwość pociągów w godzinach szczytu, wprowadzić więcej pociągów przyspieszonych. Tam, gdzie obciążenie jest najmniejsze, wprowadzić szynobusy lub zmniejszyć częstotliwość pociągów.
Ze względu na dużą popularność pociągów przyspieszonych ważne jest również wprowadzenie nowych składów – do dawnych miast wojewódzkich: Radomia, Ciechanowa, Siedlec, ale i Żyrardowa oraz Sochaczewa. Pojawiło się też zainteresowanie nowymi bezpośrednimi pociągami z Warszawy do Wyszkowa i Sierpca.
Z badań wynikła również potrzeba ograniczenia wielkości składów w dni wolne i w dni robocze poza szczytami przewozowymi. Składy te lepiej wykorzystać na linie i pory dnia, w których liczba pasażerów jest wyjątkowo duża.
Trzeba jednak pamiętać, że przy konstruowaniu rozkładu jazdy musi być branych pod uwagę szereg czynników. Kwestią bardzo ważną jest dostęp do torów. Niestety decyzja ta leży po stronie PLK, a pierwszeństwo w wyborze godzin kursowania pociągów mają składy ekspresowe – InterCity, pociągi pospieszne InterREGIO, a dopiero w dalszej kolejności – Koleje Mazowieckie (mimo iż jeździ nimi więcej pasażerów niż np. pociągami InterREGIO).
Kolejnym istotnym czynnikiem są możliwości taborowe spółki oraz stan infrastruktury kolejowej, która jest własnością Polskich Linii Kolejowych. Koleje Mazowieckie nie mają również wpływu na remonty prowadzone w danym momencie na torowisku, które niejednokrotnie są powodem utrudnień dla pasażerów. Wyważenie i rzetelna analiza wszystkich tych kwestii pozwoli na opracowanie optymalnego rozkładu jazdy.
Podstawowe założenia:
- Pociągokilometry w rozkładzie jazdy 2009/10: 14 550 mln pockm
- Pociągokilometry w rozkładzie jazdy 2010/11: 15 150 mln pockm
- Dotacja Województwa Mazowieckiego w roku 2010: 183,825 mln zł
- Dotacja Województwa Mazowieckiego w roku 2011 : 185 mln zł
- Planowana ilość przewiezionych pasażerów w roku 2010: 55 mln os.
- Planowana ilość przewiezionych pasażerów w roku 2011: 56 mln os.
- Średniodobowa liczba par pociągów na odcinkach w rozkładzie jazdy 2009/10 :670
- Średniodobowa liczba par pociągów na odcinkach w rozkładzie jazdy:735
- Ilość pociągów przyspieszonych w rozkładzie jazdy 2009/10 : 14
- Ilość pociągów przyspieszonych w rozkładzie jazdy 2010/11 : 35
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 943
powrót