Aktualności

"Dokąd zmierza kolej?"

2010.06.25 14:55 , aktualizacja: 2012.04.25 10:42

Autor: Monika Guzowska, Wprowadzenie: Monika Guzowska

fot. H. Maliszewska, Biuro...
fot. H. Maliszewska, Biuro...
fot. H. Maliszewska, Biuro...

Sposoby na brak taboru, nielikwidowanie połączeń oraz zaniedbane dworce to tylko niektóre z tematów poruszanych na czwartkowej debacie organizowanej przez tygodnik „Wprost”. Uczestniczący w spotkaniu marszałek Adam Struzik, Andrzej Wach – prezes zarządu PKP SA, Artur Radwan – prezes Kolei Mazowieckich, Janusz Steinhoff – były wicepremier i minister gospodarki oraz prezes firmy konsultingowej Deloitte Dariusz Nachyla, podkreślali, że rosnąca liczba pasażerów kolei dowodzi, iż przewozy kolejowe cieszą się popularnością wśród pasażerów, więc wymagają większych nakładów finansowych.

 

Przykładem dobrych działań w ramach usamorządowienia kolei jest powołana w 2004 r. spółka Koleje Mazowieckie – KM. Dzięki dotacji, którą spółka otrzymywała z budżetu województwa, udało się utrzymać wiele połączeń kolejowych, wprowadzić nową ofertę przewozową. Ponadto Samorząd Województwa Mazowieckiego sukcesywnie inwestował w tabor – zakup nowego oraz modernizację użytkowanego.

 

Zdaniem marszałka Adama Struzika, Koleje Mazowieckie mogą nadal dynamicznie się rozwijać pod warunkiem pozyskania strategicznego partnera, bowiem możliwości dalszego finansowania spółki musiały zostać wstrzymane. By nie ucierpieli na tym klienci, pojawił się pomysł sprzedaży spółki lub wprowadzenia jej udziałów na giełdę. Marszałek wyraził przekonanie, że będzie to sposób, dzięki któremu KM złapie wiatr w żagle i tym samym wzmocni swoją pozycję na rynku. Marszałek omówił też niełatwą sytuację prawno-gospodarczą PKP Przewozów Regionalnych. Zwrócił uwagę przede wszystkim na to, że spółka posiadająca tak licznych udziałowców reprezentujących niekiedy sprzeczne interesy, nie będzie w stanie długo się utrzymać.

Liczba wyświetleń: 703

powrót